Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri August 2012
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Alte Titluri 29 August 2012
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Aurel Bãesu - Fericirea tragicã

Aurel Bãesu - Fericirea tragicã

Prins cu toate ale lumii acesteia, în exercitiul steril al supravietuirii în cea mai dreaptã dintre orînduiri, uitat-am de multe lucruri ce meritã a ne fi mereu aproape de sufletul pãrãsit ca niciodatã în vîltoarea anostã a contemporaneitãtii. De astã datã, cel care mi-a semnalat un fapt ce meritã aplecare asuprã-i a fost prietenul Cornel Agãleanu care, contrariat de ingratitudinea tot mai accentuatã ce ne copleseste existenta, mi-a furnizat o pricinã de bucurie, amintindu-mi cã la 24 sau poate 26 august (data e controversatã) se împlinesc 84 de ani de cînd unul dintre cei mai reprezentativi pictori ai spatiului nemtean, Aurel Bãesu, a trecut în eternitate. Mai mult, m-a fãcut atent asupra cîtorva însemnãri datorate unuia dintre cei mai apropiati discipoli ai originalului artist, pictorul Nicolae Milord, publicate într-un ziar nemtean pe 14 septembrie 1968. Prin urmare, la patru decenii de cînd locatarul micutei case de sub Cozla se sãvîrsise din viatã fãrã sã apuce a revãrsa asuprã-ne fantastica bogãtie plasticã pe care o purta cu sine si din care nu a dezvãluit, din pãcate, decît prea putin. A murit asemeni lui Iisus, la treizeci si trei de ani, a fost înmormîntat pe Borzoghean si, asemeni multor altora, s-a strecurat, cuminte si nestiut sub vãlul uitãrii si ingratitudinii urmasilor; tot mai putin atenti la soarta si chinul artistilor autentici. Si unul dintre acestia este, negresit, Aurel Bãesu. Socotim a fi o datorie de onoare fatã de memoria artistului (alãturi de lumînãrile aprinse de Cornel la mormîntul pictorului în fiecare dintre cele douã prezumtive zile ale sãvîrsirii din astã lume), faptul de a împãrtãsi cititorilor nostri cîteva din gîndurile lui Nicolae Milord, asternute pãtimas si cu har întru vesnicã amintire.

Exercitiu de admiratie

„Ning frunze în game bogate de aur si bronz, topite-n contraste termice, de nopti brumate si zile însorite; în suflet ning amintiri topite-n dogoarea unei vesnice admiratii pentru el, maestru neîntrecut al frumusetilor cromatice. ÃŽmi plimb pasii încet prin anii copilãriei si adolescentei pline de asteptãri, sete de cunoastere, de visuri si pãtrunderi în tainele necuprinse ale naturii împodobite de imagini de vis si îl gãsesc mereu si peste tot pe Aurel Bãesu, ca un cioplitor de lumini tainice si strãlucitoare, spre care tindea cu sete si inima mea. Aveam si eu acasã cîte un creion colorat, cu care îmi fãuream o lume proprie pe pereti, pe usi si pe garduri. Dar într-o zi de neuitat, pe strada mea, ochii mi s-au deschis mari si însetati pe o cutie întreagã de culori si pe o paletã cu zeci de nuante. Era pictorul Aurel Bãesu. Ne-am oprit o droaie de copii. Fãcusem un cerc strîns si-l stingheream. Urmãream strãlucirea ochilor sãi negri, a culorilor, înfrigurarea mîinilor care asterneau fermecate pe pînzã toate comorile peisajului din jur. Cercul nostru s-a strîns tot mai mult si el, nervos, deoarece îl sufocam, ne-a rugat sã-l lãsãm în pace. Am rãmas, singurul din ceata mea, pînã a terminat tabloul. Eram înfrigurat si eu de febra ochilor lui strãlucitori, a mîinilor lui fermecate, a tonurilor bogate de culori, a frumusetilor muntilor nostri asternuti pe pînzã într-o rãsuflare divinã, pornitã din inima sa mare.
I-am dus mîndru pînã acasã tabloul, scãunasul, cutia de culori si i-am rãmas umil si devotat discipol“.

Viata rãstignitã-n culori

„Era iubit de tineret si, uneori, atelierul sãu se umplea de elevi si eleve de liceu, pe care-i simpatiza pentru entuziasmul si preocupãrile lor artistice. Lui Bãesu îi plãcea societatea oamenilor sinceri, buni, simpli. Fatã de ei îsi deschidea sufletul. Nu iubea protocolul si asa-zisele «maniere elegante» pe care le detesta.
Mereu grãbit si avid de cunoastere, de chipuri si locuri, a fost un culegãtor harnic de rod bogat în imagini. Nu-l atrãgea viata de oras. Era un fiu al poporului truditor si poposea cu drag în cãsutele umile de la tarã, vorbind în graiul fiecãrui necãjit. Era duios, blînd, înflãcãrat, generos, rãzvrãtit, cult, modest si simplu în acelasi timp. Ne petreceam zilele colindînd, vorbind si lucrînd. Sorbeam alãturi de el freamãtul emotiilor mari, în fata frumusetilor naturii. Pe atunci, drumurile si satele erau triste si pustii. Pe dealuri se auzeau doine de jale si buciumul de la stînã. Oamenii treceau tãcuti, cu chipuri sculptate de lipsuri si dureri, cu plete cenusii, cu pãlãri mari care adînceau si mai mult umbrele cutelor de pe fata lor pãmîntie. Femeile cu broboade albe pe cap ne urmãreau cu mîna la gurã, oprind parcã un reflex al suspinelor, cu ochi arsi de griji si suferinte. Dar apa Bistritei? ÃŽi cunosteam soaptele cãci ni se arãta adesea în cale, cu stînci si valuri spumoase, cu oglinzi în care se rãsturnau tremurînd codrii seculari. ÃŽn cadrul acesta mãret al naturii, cu fibre adînci legate de ea, lunecau pe plute falnici, încordati si tãcuti, ca niste semizei, cu piepturile si picioarele goale, ciopliti parcã din trunchiurile falnicilor brazi, plutasii moldoveni. Pe zeci de pînze a rãmas prinsã cu patimã esenta însãsi a vietii care palpita pe aceste meleaguri. A fost izvorul nesecat al inspiratiei si creatiei sale“.

Dulcea povarã a travaliului

„Schita cu o repeziciune uimitoare, nu revenea, nu corecta cãci nu era nevoie. Uimea strãfulgerarea urmei pensulei ce dãdea formã si viatã tablourilor sale. Lucra încordat, cîte patru ore fãrã pauze si în acest timp nu scotea o vorbã. A fost un mare artist realist, îndrãgostit si preocupat îndeosebi de viata tãrãnimii muncitoare. ÃŽn cromatica lui, tonurile de culoare sînt stãpînite, discrete si totusi luminoase. Pasta frîntã e modelatã dupã structura formei, cu tonuri succesiv si organic legate între ele, exprimînd astfel esenta lucrurilor. Rodul bogat al muncii lui Aurel Bãesu trãia, strãlucea, pentru cã era desprins din viatã, pentru cã era dãruit din plin, frãmîntat cu sentimente adînci umane, cu bogãtia mintii sale scînteietoare si neadormite. Erau fãurite cu sacrificiul vieti sale tinere. Desi stia cã-i condamnat, o mare fortã lãuntricã îl fãcea sã vibreze, sã-si consume flãcãrile geniului sãu pînã aproape de sfîrsit, dãruindu-se cu totul creatiei artistice“.

Discretie si recunostintã

„Sub muntele Cozla, pe strada Ion Creangã, în aerul ozonat al pãdurii de brad, se afla locuinta sa modestã, formatã din douã camere si un antret. Era o stradã lãturalnicã, care-i procura un climat blînd pentru nervi sãi vesnic încordati si pentru pieptul sãu sfîsiat de boala necrutãtoare. Aici îsi avea atelierul. Desi bolnav, lucra intens. Era preocupat de probleme adînci si-i plãcea sã abordeze lucrãri grele de compozitie. ÃŽn timpul acesta, la Bucuresti, în sala «Ileana» de pe Calea Victoriei, studentii pietreni inundau «Expozitia Bãesu», priveau încîntati pe vînjosii plutasi, în luptã cu valurile Bistritei; pe plãiesii moldoveni cu pãlãrii mari peste pletele cenusii, statornici pãzitori ai gliei strãmosesti; pe tãrãncile cu mîna la gurã, cu ochi tristi; pe mãicutele sfioase; sãlbatica si frumoasa vale a Bistritei, cu oamenii si viata ei de atunci. Se veseleau ochii si sufletele lor cîntau de emotii. Tinerii studenti pietreni cãutau în jur ochi negri, strãlucitori ai pictorului. Fãptura lui însã era tintuitã pe un pat de suferintã, la poalele muntilor Cozla, la Piatra Neamt“.
Si tot în ãst timp, deplîngînd faptul cã „împrejurãri nenorocite nu-i permit sã-si vazã propria-i expozitie“, Take Soroceanu scria laudativ în numãrul 311 din 1928 al revistei Universul literar: „Claritatea, seninãtatea vizualã, transparentã cromaticã - sînt cele mai noi si mai veritabile cuceriri ale expozantului din sala «Ileana». Oamenii si lucrurile stau pline de rodul luminii, sînt realizate în bucuria acea a vietii plastice, luîndu-li-se posibilitatea sã existe numai din faptul cã sînt volume îmbrãcate felurit de razele soarelui. (...) Acum ni se pare cã a realizat pentru prima datã ceea ce a vrut numai el, ceea ce a putut sã vrea. Si sînt destule probele de mai sus ca sã ne convingã de cîte mai are de spus, de cîtã inepuizabilã dragoste are de picturã, de cîtã fortã de primenire e capabil“.

„Rãbdare, domnule Bãesu!“

Toate astea se întîmplau în ultima primãvarã pe care avea sã o strãbatã. Din toamnã încã prevestirea sfîrsitului cãpãtase forme tot mai amenintãtoare: „Era un început de toamnã. Monotonia cuprindea orasul. Bãesu nu se simtea bine si sta abãtut în pat. Cãutam sã-l sustrag, povestindu-i întîmplãri vesele. ÃŽmi ceru sã-i aduc o canã de apã rece. Cînd m-am întors, în odaia lui se înãltau melodii nostalgice si fermecãtoare - cantonete italiene -, îndrãgite de el în timpul petrecut în Italia. Spre surprinderea mea, în camerã cînta tenorul Stefanovici, de la Opera Românã din Bucuresti, prieten cu Bãesu din Italia. Venise special la Piatra, auzind cã prietenul sãu e grav bolnav. Dupã plecarea lui, Bãesu s-a simtit mai rãu. ÃŽn grabã, am chemat un medic. Acelasi sfat: «Rãbdare, domnule Bãesu!»“.
Si a avut rãbdare încã aproape un an, pînã la acel sfîrsit de varã cînd Dumnezeu l-a vrut aproape. Despre ultimele clipe, Nicolae Milord se exprimã coplesitor si dureros: „ÃŽntr-o searã, îmi ceru pentru prima datã sã rãmîn noaptea cu el. Am stat tãcuti si speriati pînã-n zori cînd soarele ne-a înviorat o clipã. Eram doi muribunzi... el aproape pierdut, eu aproape distrus. Am rupt fila din calendar... Arãta 26 august 1928. Avea 33 de ani. Vîntul revãrsa prin geam un torent de frunze aurii. Veneau ca niste usoare oftãri de durere, pentru viata care se stingea, ca un sãrut ce-i mîngîia fruntea întunecatã si ochii profunzi si limpezi, peste care genele încãrcate de tristete se lãsau încet... încet...“

Articol afisat de 2702 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Alte Titluri Stiri Alte Titluri
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective