Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Septembrie 2012
LMMJVSD
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 10 Septembrie 2012
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Pe scara de serviciu

• un preambul la deschiderea noii stagiuni a Teatrului Tineretului • spectacolul „Karaoke“, creatie colectivã pusã în scenã de Alexandru Dabija, a fost prezentat în avanpremierã publicului pietrean •

Ca în mai multe rînduri în ultimii ani, actorii Teatrului Tineretului din Piatra Neamt au tinut sã ne facã o surprizã, oferindu-ne, ca un preambul la noua stagiune, rodul lucrului lor de vacantã. Atitudine de respect si gratitudine fatã de spectatorul pietrean vitregit, ca si ei de altfel, de mãreata intimitate a lãcasului local al Thaliei, care ne-a primit de astã datã în imensa si strania lui pustietate.

Templul regãsit

Atmosferã ineditã în sala de spectacole a bãtrînului Teatru al... Tineretului. Intrãm direct din bãtãturã pe o usã lateralã, de serviciu, nu înainte de a remarca atmosfera stranie a holurilor proaspãt humuite si vitregite de orice artificiu care le-ar putea face mai lumesti. Nu mai regãsesc mirosul acela de fard si adieri de acetonã statornicit în plusuri si risipit prin cotloane. Spectatorii, pe o gradenã montatã pe scenã, privesc de sus sala fãrã fotolii ce seamãnã cu una de bal. Ei însisi par a fi corul Filarmonicii din Berlin pregãtindu-se sã atace primele acorduri din „Oda bucuriei“. Regretînd cã, în tribunã fiind, n-am venit în trening, casc ochii la lojele goale si minunîndu-mã, invidiez actorii care au privilegiul sã ne priveascã în fiece searã de pe scenã, de sus. Ascendentul pe care ti-l oferã rampa e coplesitor. Numai cã de astã datã noi sîntem privilegiatii. Spatiul acesta consacrat a devenit brusc, si prin forta împrejurãrilor, neconventional. Cã tot se poartã. Sssst! Pe usa din spatele sãlii, acum în fatã, depinde cum o iei, intrã primul spectator... pardon, actor; din nou pardon, actritã. (ÃŽn parantezã fie zis, observ cu satisfactie cã au dispãrut douã dintre usile laterale, pe unde ne sîcîiau întîrziatii). Noua achizitie a teatrului - Corina Grigoras ne spune cã o cheamã -, cîntã prelung si prea lung, în englezã. E o chestie ca în spectacolul acela în care Dabija ne fãcea martori în debut la numãratul nesfîrsit al ouãlelor. Numai cã atunci se acumula tensiune, si banala vînzolealã printre produsele galinaceelor, în liniste deplinã, era bine gînditã si bine aplicatã, plinã de promisiuni, în timp ce acum... ÃŽn fine, sã vedem despre ce este vorba.

Omul dintre cuvinte si sunete

Venit sã monteze Cehov, Alexandru Dabija s-a trezit, din punct de vedere teatral, în „never land“. Pe unde o fi repetat, numai el, cei de la tehnic si duzina de actori stiu. A! Stie prea bine si Timus. Saltul de la clasic la modernismul de actualitate s-a fãcut rapid si cunoscînd capacitatea de adaptare si de improvizatie a cunoscutului director de scenã nu mã mai mirã nimic. Asta neînsemnînd, Doamne fereste!, cã avem de a face cu o fãcãturã de circumstantã. Spectacolul este pregãtit minutios, se observã, este coerent în constructie si a presupus cu sigurantã mult efort în precizarea detaliilor. Textul care, în mod firesc în asemenea împrejurãri, ar fi amenintat sã cadã în argumentatie sterilã si prolificitate gratuitã este riguros controlat si, se vede bine, decupat nemilos. Nu cunosc amãnuntele de atelier ale spectacolului, dar tinînd cont de precizarea fãcutã de realizatori, precum si de folosirea identitãtii reale a protagonistilor, care înlãturã orice tentativã de disimulare, este usor de realizat faptul cã fiind o „creatie colectivã“, fiecare actor a încercat un soi de spovedanie sentimentalã si afectivã - prin cuvînt si muzicã, sau invers - care unora le-a reusit, altora... mai putin. De altfel, în ciuda conceptiei unitare a evolutiilor, discursurile - în mod firesc eclectice si individualizate - pãcãtuiesc prin distorsiuni expresive ce lesne ar fi putut fi reconsiderate de cãtre un condeier avizat si priceput, dispus sã lucreze, cum se spune, cu materialul clientului. Chiar dacã nu toate personajele sînt conturate egal, existînd o vãditã disproportie între nivelurile elocintei, spectacolul are, totusi, o unitate asiguratã de conceptia regizoralã. Conceptie care, credem noi, nu trebuia - mai ales în cazul regizorului de calibru care este Alexandru Dabija - sã se lase furatã de tentatia dilatãrii gratuite a reformulãrilor dinspre final, într-o încercare, reusitã în parte, de a augmenta continutul expus pînã atunci. Cele treisprezece personaje „în cãutarea unui autor“, ca sã ne exprimãm pirandellian, sînt conduse cu pricepere, ca de obicei, de cãtre Alexandru Dabija, într-un spatiu conturat din linii simple si care nu pune probleme deosebite, în afara faptului cã trebuie, pur si simplu, „manevrate“. Asa cum ne-a obisnuit de multã vreme, regizorul a gãsit si în acest joc tentant, amuzant, dar pe alocuri chiar trist si dureros, solutii fericite, uneori chiar inspirate. Iar tãierea bruscã si imprevizibilã a planurilor, ca într-un montaj cinematografic nervos, chiar dacã este oarecum supãrãtoare, capteazã atentia si tine privitorul aproape. Artificiile tehnice, pornind de la sunet si sfîrsind cu inevitabila subtitrare specificã a ceea ce numim „karaoke“ sînt, de bunã seamã, pe placul multora dintre locuitorii acestui secol nãpãdit, si uneori chiar sufocat, de tehnica de ultimã generatie si de ambitiile veleitariste, de mai veche generatie, ale tot mai multor îndrãgostiti de arta sunetelor. Scenografia, conceputã minimalist de cãtre Romulus Boicu, nu retine cîtusi de putin atentia, alcãtuind însã un spatiu functional pentru etalarea virtutilor solistice ale protagonistilor. Chiar dacã poate fi asemãnatã cu un interior domestic locuit de o familie de functionari cu ifose gratuite sau cu un bar al cãrui patron tocmai se pregãteste sã dea faliment. Oricum, spectacolul, de bunã calitate, îmbinã fericit umorul cu nostalgia si lirismul regãsirii sufletesti a fiecãruia dintre noi prin intermediul sonoritãtilor care ne-au marcat de-a lungul vietii. Cu atît mai mult cu cît paleta genurilor si formelor de expresie muzicalã se dovedeste a fi, dacã nu exhaustivã, cel putin extrem de cuprinzãtoare si relevantã. Si, trebuie sã o spunem, dincolo de acest ambalaj sonor, succint argumentat prin text, se poate întrezãri, omul. Nu actorul ci omul pur si simplu. Un crochiu ce se construieste rapid în mintea spectatorului; si în care, nu de putine ori, existã sansa de a se regãsi el însusi.

Personajele

Reprezentatia se dovedeste a fi una de echipã, iar consistentul grup de actori demonstreazã cã, în linii mari, se poate supune rigorilor unui joc colectiv dinamic si antrenant, fãrã a dilua structuralitatea propriei personalitãti artistice. Mai mult, disponibilitãtile muzicale etalate conform propriilor gusturi întregesc profilul actorului contemporan, complet si mobil. Mai putin convingãtor în prim plan, Victor Giurescu compenseazã cu har prin dinamica ambientului. Cezar Antal, sobru si riguros, precum ne-a obisnuit, are si atu-urile unei vãdite aplecãri spre muzicã. Amintirile lui Tudor Tãbãcaru nu puteau fi, evident, decît din zona Basarabiei, într-o micã poveste redatã ca de obicei cu farmec, umor si bine dozatã intonatie, diluatã apoi cu inevitabilul impact muzical al zonei rusesti; care, se stie, a avut întotdeauna succes pe aceste meleaguri ale megiesilor latini. Toti cei trei pomeniti pînã acum îsi etaleazã într-o mãsurã mai mult sau mai putin evidentã si o parte din bagajul de ticuri cu care ne-au obisnuit. Atentie, drumul pînã la cabotinism e atît de scurt...! Expresia elocventã si surprinzãtoare a fost cea care a caracterizat aparitia Adinei Suciu, succintã si expresivã Cãtãlina Iesanu, mai putin convingãtori Nora Covali si Dragos Ionescu. Pitoresc Rares Pîrlog, dar pe alocuri bîntuit de sesizabile complexe de care trebuie, negresit, sã se lepede. Daniel Besleagã, adeptul liedului si al genului liric, în ciuda ingratitudinii textului adus abrupt si fãrã motivatie întru slujirea scopului imediat, fãrã a avea un pretext bine argumentat, sugereazã ceva din aspiratia - si asta neacoperitã - cãtre aristocratie. Aparitia în lojã cu aria pe buze s-a vrut un soi de procedeu „deux et machina“ si, oricum, dincolo de faptul cã ar putea fi suspectat de gratuitate, dã foarte bine ca imagine artisticã. Patru dintre cele sase noi achizitii actoricesti ale Teatrului Tineretului, pomenita deja Corina Grigoras (aplatizatã de imensa rãspundere de a deschide spectacolul), Ingrid Robu (extrem de expresivã si sugerînd disponibilitãti promitãtoare pentru evolutiile urmãtoare), Silviu Nistor (rudimentar aici) si agresivul Ioan Paraschiv (unidimensional. Tot aici), au completat conclavul actoricesc al unui spectacol care meritã a fi vãzut. Dacã vreti sã vã relaxati în week-end. ÃŽn loc de grãtar si bere.

Noi sîntem români!

Printre atîtea piese de mai mult sau mai putin succes, desfãsurate de prin anii ã'70 si pînã astãzi, „slagãrul“ din final „Noi sîntem români!“ a sunat oarecum strepezit în fata proiectiei idilicelor meleaguri mioritice reliefate atît de frumos în filmele documentare.
Dezrãdãcinat si împrãstiat cãtre iesiri, poporul celor treisprezece actori se risipeste la sfîrsit, nedumerit si reprimat, soptindu-si unul altuia ca pentru a se convinge reciproc de faptul cã „noi sîntem (încã sau totusi) români“! Cum se pare cã îi încearcã o oarecare îndoialã si cã lucrul acesta nu mai e cert, spectatorii din gradene îi încurajeazã aplaudîndu-i cu convingere. Sigur! Asa este! Noi sîntem români! Si asta ne ajunge. Mai ales cã iesim tot pe scara de serviciu.

Articol afisat de 2134 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective