Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Septembrie 2012
LMMJVSD
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 13 Septembrie 2012
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
„Ce sã mai vorbim despre demnitate nationalã, de istorie si de trecutul poporului român?

„Ce sã mai vorbim despre demnitate nationalã, de istorie si de trecutul poporului român?

• interviu cu prof. univ. dr. Ioan Scurtu, decanul Facultãtii de Istorie, Muzeologie si Arhivisticã a Universitãtii „Spiru Haret“

Profesorul universitar Ioan Scurtu a onorat invitatia dascãlilor nemteni care predau istoria si a participat sîmbãtã, 8 septembrie, la lansarea volumului „Identitate Nemteanã“ ce a avut loc la Seminarul „Veniamin Costache“ de la Mãnãstirea Neamt. A fost vorba despre un volum colectiv al profesorilor, avînd ca obiectiv promovarea istoriei locale nemtene si revigorarea interesului fatã de propria comunitate. Cu acest prilej, distinsul oaspete, nemtean la obîrsie, a acceptat sã acorde Monitorului un interviu.

Reporter: Domnule Ioan Scurtu, ati revenit pe plaiurile natale invitat de profesorii de istorie nemteni. Cum v-ati simtit?
Ioan Scurtu: Foarte bine, pentru cã este judetul meu, zona pe care-o cunosc, locurile unde am învãtat carte si nu pot uita Scoala Nr.1 Piatra Neamt, actualul Liceu „Petru Rares“, unde practic mi s-a decis soarta pentru tot restul vietii, adicã aceea de istoric. Si-apoi, am venit destul de des în Neamt ca sã-mi vãd pãrintii, asta pînã cînd acestia au plecat spre vesnicie, mama în urmã cu trei ani si tata acum vreo douãzeci. Cît ei au fost în viatã veneam în fiecare an la Dochia. Dar am venit si la Muzeul de Istorie, la Arhive, asa încît... Am si scris despre judetul Neamt cu un coleg de aici, Adolf Minut, o carte care se cheamã Valea Bistritei. De altfel, cînd am ocazia mentionez în cãrtile si studiile mele judetul Neamt, asa cã mã simt în continuare legat de aceste meleaguri. Cît priveste cartea „Identitate Nemteanã“, la a cãrei lansare am participat, aceasta are un cuvînt înainte scris de mine, ca de altfel si Monografia comunei Dochia, locul meu natal, apãrutã cu ceva timp în urmã.
Rep.: Dacã veni vorba despre „Identitate Nemteanã“ as dori sã faceti o scurtã apreciere, asta pînã cititorii o vor putea lectura.
I.S.: Eu am spus deja cã este un lucru extrem de pozitiv faptul cã judetul Neamt are perspectiva unei monografii ample, lucrarea avînd aproape 500 de pagini si cã aceastã primã editie constituie o bazã temeinicã unor perfectionãri ulterioare, pentru cã orice carte are si scãderile ei, omisiunile ei, atîtia autori cu stilul lor, cu capacitatea lor de informare, de documentare. Dar încã o datã spun, e un pas decisiv pe calea realizãrii unei monografii de mare valoare, fiind cuprinse deja între paginile sale toate orasele, toate comunele, toate satele cu tot ce au ele semnificativ din punct de vedere cultural, îndeosebi. Asa cã meritã felicitatã aceastã initiativã, Consiliul Judetean, Fundatia „Ion Creangã“, Inspectoratul Scolar, coordonatorii lucrãrii si toti cei implicati în drumul de la conceptie si pînã la publicarea ei. Si încã ceva, nu trebuie uitati profesorii care au contribuit la realizarea lucrãrii.

„ÃŽntotdeauna a existat o politizare a istoriei, fie prin decizii oficiale, fie prin apartenenta istoricului la vremea lui“

Rep.: Domnule profesor, sînteti specializat în istorie contemporanã. Dialogul nostru este prezent sau a devenit deja istorie. Cu alte cuvinte, pînã unde se întinde istoria si de unde începe prezentul, mã refer la cel politic îndeosebi?
I.S.: Istoria contemporanã se sfîrseste în clipa în care noi vorbim. Si cum clipa trece, istoria contemporanã îsi urmeazã cursul ei. Sigur, cã întotdeauna a existat o politizare a istoriei, fie prin decizii oficiale, fie prin apartenenta istoricului la vremea lui. Fiindcã el a fost si este influentat de mediul în care trãieste. Problema este ca totusi istoria sã-si pãstreze calitatea de stiintã si sã nu devinã un element de propagandã politicã într-un sens sau altul, în slujba unui partid sau a unui guvern, a unui om politic, ci sã se întemeieze pe documente, pe argumente, si în felul acesta, zic eu, politicienii ar avea de învãtat. Deci nu istoricii de la politicieni, ci politicienii de la istorici. Pentru cã istoricii, spunea Nicolae Iorga, reprezintã „bãtrînii“ natiei de la care toti au de învãtat.
Rep.: Aveti în spate o bibliotecã de lucrãri, studii si articole care poartã semnãtura dumneavoastrã. Care dintre acestea vã este cea mai aproape de suflet?
I.S.: Eu m-am ocupat o bunã bucatã de timp de viata politicã dinainte de ã\'89, pentru cã se trata aproape exclusiv un partid doar, si-atunci am decis sã mã ocup si de celelalte partide, de parlament, de monarhie si am publicat multe cãrti pe aceste teme, pe care dupã ã\'90 le-am republicat într-o formã putin revizuitã deoarece ele si-au pãstrat valoarea prin forta documentarã, nu prin alte elemente. Ei, dupã aceea am început sã mã interesez mai îndeaproape de viata cotidianã, de civilizatie si de fenomenele concrete ale zilei, exemplu fiind Revolutia de la 1989, apoi analiza societãtii românesti în cei 20 de ani care s-au scurs, comparativ cu cei 20 din perioada interbelicã, ce-au însemnat atunci, ce-au însemnat dupã, ce-au însemnat oamenii, personalitãtile, guvernantii. Dacã ar fi sã fac o ierarhie a cãrtilor, pe primul loc as situa „Tratatul de istorie al românilor“, volumul 8, pe care l-am coordonat si scris în proportie de 70%, si asta pentru cã se înscrie în seria tratatului privind istoria nationalã, din care s-au publicat deja cele 9 volume. Si sînt bucuros cã mã numãr si eu printre coordonatorii si autorii unei asemenea lucrãri.

Profesorii mei

Rep.: Ce surprize ne pregãtiti în viitorul apropiat?
I.S.: Nu vreau sã mai pregãtesc neapãrat vreo surprizã, dar am început, avînd acum 72 de ani, sã-mi public memoriile. În revista Istorie si Civilizatie au apãrut deja trei segmente, începînd cu terminarea liceului la Piatra Neamt, devenirea ca student si continuînd cu primii doi ani de studentie si acele adunãri de demascare în 1959 si cu actele cu un impact public din 1960. Acum se aflã sub tipar un alt capitol intitulat Profesorii mei, în care sînt prezentati toti dascãlii, asa cum i-am vãzut eu, cînd le eram discipol, dar si cu un oarece amendament dupã ani, cã una era perceptia de moment si alta peste ani cînd aveam sã le cunosc adevãrata valoare. Am sã dau un exemplu. Cel al profesoarei mele de Istorie medievalã a URSS, asa se chema atunci acel curs, profesoara Valeria Costãchel, care n-avea nici talent oratoric, vorbea încet, cursul era plictisitor, dar dupã aceea am aflat cã era o foarte bunã cercetãtoare, a publicat cãrti de istorie medievalã româneascã si mai ales cã a avut un moment de glorie în perioada noiembrie ã\'40 - ianuarie ã\'41, cînd a preluat conducerea Institutului de Istorie Universalã dupã asasinarea de cãtre legionari a lui Nicolae Iorga.
Rep.: Domnule profesor, sînt sigur cã sînteti pentru multi dintre studentii dumneavoastrã un model de urmat. Care a fost modelul dumneavoastrã în viatã?
I.S.: Modelul meu fundamental a fost unchiul meu, deci fratele mamei, cel care m-a botezat, m-a cununat si mi-a crestinat copiii, Dumitru Almas. Care mi-a fost si profesor la Facultatea de Istorie Bucuresti. Dar, înainte de toate, încã de cînd eram copil mi-a devenit un model si de aceea mi-am dorit sã-l urmez devenind la rîndu-mi profesor si nu orice de profesor, ci de istorie. Asa cã el mi-a rãmas model, iar de aici, din Piatra Neamt, modelul meu a fost Aurelian Rotundu, un extraordinar profesor de istorie, care pentru a nu ne pune în situatia sã studiem dupã manualul lui Roller, a venit cu acea carte, ne-a arãtat-o, avea 800 de pagini, si ne-a spus cã e prea groasã, nu ne cere s-o citim, ci sã învãtãm dupã notitele dînsului. Asa se face cã desi am trãit în plinã perioadã rolleristã, eu n-am învãtat istoria dupã Roller. (Mihail Roller (n. 6 mai 1908 - d. 21 iunie 1958) a fost un istoric comunist, studiind la Berlin, Paris si Moscova. A detinut functii în structurile partidului comunist: director-adjunct al Institutului de Istorie a Partidului, seful Sectiei de stiintã a Comitetului Central al PCR etc. Prin activitatea sa ideologicã, Roller a influentat în mod sensibil istoriografia comunistã. Biografia oficialã publicatã de Academia Românã îl prezintã astfel: „Fãrã a avea studii de specialitate, a semnat manuale de liceu si cursuri universitare. A publicat studii si culegeri de documente, folosind munca altora. Prestigiosi istorici români l-au criticat prin acuzatii de plagiere si lipsã de profesionalism - n.r.).

„Asistãm la o cãdere în derizoriu a învãtãmîntului, ca urmare a desconsiderãrii lui de cãtre factorii politici“

Rep.: Dacã ati adus vorba despre învãtãmîntul istoric de altãdatã, as dori sã faceti cîteva aprecieri asupra celui de astãzi.
I.S.: Învãtãmîntul nemtean a fost unul de foarte bunã calitate. Eu am avut profesori de înaltã tinutã si l-am mentionat aici pe doar unul dintre ei, dar erau si ceilalti foarte buni. Din pãcate, în ultimii 10 - 15 ani asistãm la o cãdere în derizoriu a învãtãmîntului, în primul rînd ca urmare a desconsiderãrii lui de cãtre factorii politici, a lipsei de finantare, a lipsei de orizont si a lipsei de demnitate a clasei politice, care în loc sã promoveze interesele nationale, se complace în situatia de subordonati, de prea umili servitori si supusi ai mai marilor Uniunii Europene si NATO, uitînd cã avînd o demnitate ei trebuie sã reprezinte poporul român si sã se comporte ca atare, nu doar pe ei, care de dragul unor laude acceptã concesii catastrofale pentru întreaga natiune. Dacã primul ministru al României se duce la Bruxelles si dã un extemporal de 11 puncte si îsi ia hîrtia acasã pentru a da mai întîi rãspunsuri scurte si apoi mai elaborate, pe placul Europei, atunci ce sã mai vorbim despre demnitate nationalã, de istorie si de trecutul poporului român?.
Rep.: Referitor la manualele de istorie, ce ne puteti spune?
I.S.: Manualele scolare sînt redactate pe bazã de curriculum. Deci, temele si maniera de redactare sînd deja fixate de minister prin comisia de profil. Asa încît, eu nu caut vinã manualelor si nici autorilor acestora. Problema este cã în ultimul timp aceste tematici, aceste curriculumuri sînt feudate politic, istoria românilor dispãrînd practic ca obiect de studiu, fiind poate singura tarã din lume care nu-si mai studiazã propria istorie, propriul trecut. În atare conditii nu se mai poate vorbi despre educatie patrioticã, despre cunoasterea trecutului si aprecierea personalitãtilor. Asta, dupã opinia mea, datoritã factorilor politici, care nu vor sã se stie cã în tara asta au fost si oameni demni, si oameni ce si-au asumat rãspunderi, au fost si realizãri economice, dar si realizãri culturale si lista ar putea continua. Eu as vrea sã fiu mai optimist privind existenta noastrã, dar perioada pe care o parcurgem nu mã lasã. Pãcat, mare pãcat!bãtrînii

Articol afisat de 1790 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ion ASAVEI)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective