Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Octombrie 2012
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 29 Octombrie 2012
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Cruzimea istoriei

- interviu cu Vartan Arachelian (I)

Vartan Arachelian, ziarist, scriitor, realizator de programe de radio si televiziune, este unul dintre cei mai cunoscuti oameni de presã din România postrevolutionarã. Mîndru de originea sa armeanã, integrat corect si responsabil în viata socialã si culturalã a României, ca orice om constient, realizeazã contorsionãrile contemporane si le racordeazã la întreaga istorie trãitã de el însusi, pe care o priveste cu luciditate, si de multe ori critic, fãrã ipocrizie si false retractãri.

Meandre

Reporter: Stimate domnule Vartan Arachelian, dupã ce v-am auzit conferentiind cu atîta acribie si simt al detaliilor despre comunitatea armeanã din România sub ocupatia sovieticã, mã bucur cã ati acceptat sã discutãm, fãrã tabu-uri, despre dumneavoastrã însivã. Acum, într-o perioadã pe care toti o identificã cu fenomenul de crizã. Credeti cã si cultura românã este în crizã?
Vartan Arachelian: Cultura românã a fost mereu în crizã; ca si societatea româneascã, de altfel. Eu cred cã într-o situatie conflictualã dezvoltarea este mult mai rapidã, mai acentuatã.
Rep.: Despre viatã, despre identitate, despre personalitate, despre devenire si despre meandrele istoriei. Ati parcurs într-o viatã, o perioadã istoricã extrem de agitatã: de la cel de-al doilea conflict mondial la instaurarea comunismului, de la traseul controversat al acestuia la revolutia din ã'89...
V.A.: Am deschis ochii într-o Constantã care era, pur si simplu, sub asediu, desi rãzboiul se terminase. Era pe vremea ocupatiei sovietice. Se intra si se iesea din oras doar cu o stampilã care certifica faptul cã esti locuitor al orasului. Situatia a devenit si mai apãsãtoare în timpul rebeliunii maghiare din Ungaria. Dupã cîtiva ani situatia s-a mai calmat. Eram pe vremea aceea redactor la „Dobrogea nouã“. N-am putut sã fac imediat facultatea. Fãcusem o scoalã care se numea Canalul Dunãrea - Marea Neagrã...
Rep.: ÃŽn prima editie.
V.A.: Da, evident. ÃŽn perioada de productie am cunoscut lagãrele de muncã de acolo, detinutii politici. Eram într-o dezorientare totalã vãzînd pe oamenii aceia care lucrau cu lopata sau tîrnacopul adresîndu-se unul altuia cu „Domnule ministru“ sau „Domnule general“. Nu puteam crede cã oamenii acestia reprezentau elita româneascã bãgatã la muncã la canal. ÃŽn ã'58, cînd rusii au pãrãsit si Constanta si România, am fãcut un reportaj la garã, unde am observat o bucurie teribilã. Era acea bucurie pe care ti-o dã iesirea de sub o anumitã apãsare. Prin intermediul redactorului sef de la „Dobrogea nouã“, un fost docher - de altfel, asa si semna, Ion Docheru - am cunoscut bine zona peninsularã a Constantei unde fuseserã marile locuri de petrecere, cafenelele din perioada de dinainte de rãzboi. Totul era acum încuiat, cu obloanele trase sau scînduri în geamuri. Comparabil cu ceea ce este si acum zona peninsularã care, sub actualul primar, se aflã în ruinã. Peretii sînt cãzuti, îngenunchiati. Am plecat de acolo marcat de acea teamã care ne coplesise. Apartin unei familii care a avut de suferit nu numai pentru cã era armeanã. Sovinismul, dupã cum prea bine se stie, se accentueazã în perioadele de crizã.

Spectrul foamei

Rep.: Tinînd cont de faptul cã în mai multe rînduri ati pomenit de acest lucru, se pare cã spectrul foamei v-a cam bîntuit.
V.A.: Asa este. Lucrul acesta m-a marcat teribil. Foamea a fost un lucru cumplit pentru întreaga suflare româneascã. Pe timpul foametei de dupã rãzboi, foarte multi moldoveni au venit în Constanta cãtãrati pe acoperisul vagoanelor si cozile erau peste tot pe tot parcursul noptii. Nu numai seceta era de vinã ci si faptul cã recoltele noastre luaserã drumul cãtre învingãtori.
Rep.: Sînteti cunoscut ca un ziarist de mare substantã. Noi însine am putut constata lucrul acesta în nenumãrate rînduri de-a lungul multor ani, în special dupã Revolutie, cînd ati avut posibilitatea de a vã exprima mai deschis. Cu toate acestea, uni încearcã - asa cum se obisnuieste în zilele noastre - sã caute urme sau pete în trecutul dumneavoastrã. Cum se face cã, în ciuda faptului cã ati avut atîtea de pãtimit în tinerete, într-un sistem care, printre altele, v-a rãpit si pãrintele...
V.A.: Asa este. A murit la 45 de ani, tocmai cînd trebuia sã merg la facultate.

Cîte ceva despre compromisuri

Rep.: Da, prin urmare, cum se face cã în ciuda atîtor vicisitudini, ati fãcut, totusi, oarecare compromisuri? Cel putin asa se afirmã.
V.A.: E absolut adevãrat. Asa este.
Rep.: Invocati instinctul de supravietuire, de autoconservare, de adaptare la o realitate?
V.A.: Este si asta. De altfel, lucrul acesta încerc sã-l explic si în cartea mea „Numele si umbra“, care nu este numai o carte despre oameni pe care i-am cunoscut ci este si propria mea autobiografie. Comunismul ãsta trebuie judecat foarte nuantat. A existat un comunism sub ocupatie militarã sovieticã si apoi un comunism sub ocupatie ideologicã. Culmea este cã de acolo de unde vine nenorocirea, vine pînã la urmã si bucuria. Dupã ce am terminat scoala hidrotehnicã de la canal, tatãl meu a murit si eu a trebuit sã muncesc. ÃŽntîi pe santier, apoi colaborator la „Dobrogea nouã“. N-am fost angajat pentru cã nu aveam o origine sãnãtoasã, tata fusese negustor, în sfîrsit. ÃŽn ã'58 am intrat la facultatea de filosofie, unde era sectia de presã, dar dupã trei luni am plecat la Constanta si nu m-am mai întors la facultate fiindcã riscam sã fiu dat pe mîna procuraturii pentru fals în acte publice.
Rep.: ?!
V.A.: Nu declarasem cã tatãl meu a fost negustor. Am revenit peste doi ani, în ã'60, tot la filosofie. Numai cã decanul facultãtii, ginerele lui Lucian Blaga, m-a chemat la el si mi-a spus cã mi-a transferat dosarul la filologie. Am avut sansa de a intra la facultate poate si gratie celor petrecute la Budapesta în ã'56 si în urma represiunii studentilor de la noi doi ani mai tîrziu. Astfel, conditiile din mediul studentesc au devenit cu totul altele decît pînã atunci. Un cãmin mai bun, burse mai bune si, culmea, o anumitã deschidere în bibliotecile de atunci. Ca student am avut acces la fondurile secrete ale Bibliotecii Academiei si la cãrtile fundamentale de acolo. De aceea, cînd am ajuns la terminarea facultãtii, în 1970, sã încep sã lucrez la „Scînteia tineretului“ - ãsta era un vis pe care-l aveam, pentru cã acolo erau cîtiva tineri scriitori extraordinari, iar ziarul era unul foarte deschis fatã de restul presei de pe atunci - am avut sansa sã fac o campanie de presã unionistã împreunã cu un coleg C. Stãnescu. E adevãrat, cu voie de la politie, dar era pentru prima oarã cînd se sãrbãtorea 24 Ianuarie. Era un fenomen nemaipomenit. Mã aflam în fata unei adevãrate sanse de a vorbi fãrã restrictii despre un mare adevãr al istoriei nationale. Cei cinci ani petrecuti la „Scînteia tineretului“ - pînã cînd am fost nevoit sã pãrãsesc redactia în urma unui scandal extraprofesional si sã merg la televiziune - au fost cei mai frumosi ani ai mei. Sigur cã da; compromisuri au fost fãcute; mai ales în perioada aceea. Erau începuturile cultului personalitãtii, cînd ni se spunea, si pînã la un punct chiar credeam, cã acest cult al personalitãtii e fãcut pentru cã tovarãsul reprezintã independenta României, cã rusii vor sã-l disloce din functia de conducãtor al României pentru cã este un foarte bun patriot. Lucrul ãsta a mers atunci, dar ulterior s-a dovedit a fi fost o minciunã cumplitã.
Rep.: Cînd l-ati sesizat?
V.A.: În anii optzeci, ca toatã lumea. Pe de altã parte, eu nu cred cã românii erau atît de prosti încît sã ia de bune toate gogosile acelea. Stiti foarte bine ce bancuri circulau despre Elena Ceausescu, savant de renume mondial, în epocã. Si aceastã pojghitã de conformism, care era prezentã peste tot în materialele de presã, altfel nu mai apãreau, sã fie luatã de bunã, cã vezi Doamne, asa au fost îndobitociti oamenii, mi se pare exagerat. Sigur cã au existat si compromisuri grave, dar astea nu privesc pe cei care si-au fãcut datoria de gazetari onesti, pe cît era posibil.

Articol afisat de 2128 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective