Revin învãtãtorii si educatoarele pe statele de platã
• acestia nu se mai regãseau în sistem în baza Legii Educatei Nationale, fiind transformati în profesori pentru învãtãmînt primar sau preprimar dacã aveau studii superioare, sau obligati sã meargã la facultate • sindicatele si Ministerul Educatiei au ajuns la un consens în interesul acestor categorii de dascãli • ÃŽnvãtãtorii si educatoarele revin în sistemul de învãtãmînt în forma teoreticã, dupã ce o vreme nu s-au mai regãsit pe statele de platã, fiind înlocuit statutul aceastei categorii de cadre didactice cu cel de învãtãtori pentru învãtãmîntul primar sau preprimar dacã aveau studii superioare sau trecute în acte cu acest statut, dacã aveau dosarul pus la punct ca sã dovedeascã specializãrile fãcute de-a lungul anilor. ÃŽn urma unor discutii dintre reprezentantii Ministerului Educatiei Nationale si ai principalelor federatii sindicale, inclusiv a FSLI, de care tin angajatii învãtãmîntului nemtean, s-a cãzut de comun acord ca învãtãtorii si educatoarele care au fãcut licee pedagogice si nu au studii superioare, sã rãmînã la stadiul actual, fãrã a fi obligati sã urmeze facultãti. ÃŽn felul acesta se modificã Legea Educatiei Nationale în favoarea a circa 40.000 de angajati din învãtãmîntul românesc, care riscau sã îsi piardã posturile dacã nu se fãceau studenti în perioada urmãtoare. Concret, documentul are drept obiectiv clarificarea situatiei cadrelor didactice care ocupã functiile de educatoare sau învãtãtor. „Prevederile art. 247 din Legea nr. 1, intratã în vigoare în luna februarie 2011, scoteau în afara legii functiile didactice de educator si învãtãtor. Astfel, se anula o traditie de un secol a învãtãmîntului românesc, fiind unanim recunoscut faptul cã scoala normalã si, mai tîrziu, liceul pedagogic, au format dascãli de mare valoare, o categorie profesionalã deosebit de importantã în comunitate, care însã nu ar mai fi putut fi mentinuti în sistem“, se aratã în comunicatul MEN, emis la finalul întîlnirii cu sindicatele.
MEN mai precizeazã cã, prin Ordonanta de Urgentã (OUG) nr. 92/2012, se reintroduc functiile didactice de educatori si învãtãtori, reparînd astfel o discriminare produsã de Legea nr. 1/2011 si evitînd crearea dezordinei în sistemul de învãtãmînt.
În sesiunea parlamentarã în curs se va sustine mentinerea, în Legea nr. 1/2011, a celor douã functii didactice, pentru cei care se aflã în prezent în sistem, ceea ce însemnã cã educatoarele si învãtãtoarele nu vor mai fi obligate sã facã studii superioare pentru a putea rãmîne la catedrã.
În plus, potrivit aceluiasi acord, Ministerul Educatiei Nationale si federatiile sindicale vor identifica mecanisme si solutii de formare initialã si de dezvoltare profesionalã, care sã vinã în sprijinul celor care doresc sã-si completeze studiile în învãtãmîntul superior, si vor initia proiecte ce se pot finanta din fonduri europene, pentru atingerea acestor obiective.
|