Operatii costisitoare
• lunar, din bugetul local se alocã 1,5 milioane lei pentru operatiile de salubritate si 600.000-800.000 lei, cu TVA, pentru deszãpezire • edilii romascani spun cã aceste costuri sînt rezonabile • Conducerea primãriei ne-a remis, trebuie sã recunoastem, operativ, un comunicat referitor la operatiile de salubrizare din Roman, care sînt concesionate din 2009, pe o perioadã de 25 de ani, firmei Rossal, dupã o serie de litigii între cei înscrisi la licitatie. Tarifele au fost stabilite prin douã hotãrîri de consiliu local, respectiv 210 din 2009 si 96 din 2012, ele „fiind publice si transparente cãtre public, documentele pentru licitatie fiind afisate si pe site-ul primãriei, la anexele hotãrîrilor“, se spune în comunicat. Obligatiile financiare rezultate din contractul anual sînt achitate din bugetul local, din fondurile aprobate pentru salubrizare si din cele pentru întretinere strãzi pentru activitatea de deszãpezire. Costurile lunare pentru salubritate se ridicã la 1,5 milioane lei noi (15 miliarde de lei vechi - n.r.), realizîndu-se „o reducere considerabilã a costurilor fatã de cele pe care le avea administratia localã înainte de acest contract“ se precizeazã în comunicatul semnat de primarul Laurentiu Leoreanu. Se mai aratã cã activitatea de deszãpezire, ce se realizeazã prin contract separat, de cãtre Rossal, care la rîndul ei a subcontractat o serie de activitãti, ar avea o prevedere „foarte avantajoasã pentru economisirea banului public, respectiv cea de a plãti activitãtile prestate, punctual, acestea fiind impuse de starea meteorologicã specificã anotimpului, neplãtindu-se stationarea utilajelor de deszãpezire asa cum se plãtea ulterior“. Si pentru a ne lãmuri cum stau lucrurile ni se dã exemplu, luna februarie 2012: „Activitãtile de deszãpezire din februarie 2012, una din cele mai grele luni de iarnã, au costat administratia 800.000 lei (cu TVA) si a fost apreciatã de revistele de specialitate în domeniul salubritãtii, Romanul fiind singurul oras de pe E-85 care nu a rãmas izolat de alte localitãti si nu a avut traficul blocat“. Un calcul matematic duce la concluzia cã din bugetul local pleacã în buzunarul firmei de salubritate, anual, o sumã frumusicã, la care se adaugã încã 18 milioane noi pentru deszãpezire (cam 600.000 de lei în medie pe lunã), dacã luãm în calcul trei luni de iarnã, respectiv decembrie, ianuarie, februrie, sumã care poate fi mai mare dacã iarna se prelungeste sau dacã luãm în calcul luna datã ca exemplu, respectiv februarie 2012. Suma încasatã de operatorul regional de salubritate reprezintã aproximativ 3% din bugetul local, care anul trecut a fost de 77.484 mii lei. Autoritãtile mai sustin cã apreciazã ca fiind bunã cooperarea cu firma amintitã si cã „are prioritate economisirea banului public“. Rossal mai are contracte de salubritate cu multe comune din jurul Romanului.ã
|