Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Februarie 2013
LMMJVSD
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728   
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 25 Februarie 2013
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Între efuziune liricã si iubire domesticã

Între efuziune liricã si iubire domesticã

Ioan Ouatu - „Faguri de luminã“

Desigur, fiecare om are dreptul de a scrie poezii. Mai mult sau mai putin bune, mai mult sau mai putin inspirate, mai pline de miez, de tîlc si de metafore, în functie de harul pe care i l-a dãruit Dumnezeu. De fapt, poezia pare, pentru unii, cea mai facilã modalitate de exprimare a sentimentelor si, tinînd cont de cantitatea de constructie lingvisticã necesarã pentru a configura o paginã, cea mai comodã cale de a accede la statutul de autor. Fiorul poetic ce bîntuie sufletele si simturile multora, mai ales în perioada tineretii, de foarte multe ori este abandonat si rãmãsitele poetice nu rãmîn nimic altceva decît timide experiente asupra cãrora dacã se revine cîndva cu privirea pot fi considerate, cel mult, expresiile unor exaltãri de junete. ÃŽn cazul în care autorul ce se suspecteazã de impregnarea cu expresivitate poeticã persevereazã în acest, în definitiv, folositor obicei, cazul este mai grav. Pe de o parte se contureazã posibilitatea de a intra în „cercul poetilor“, dispãruti sau nu, iar pe de alta existã probabilitatea, din pãcate cea mai des întîlnitã, de a fi catalogat drept un vesnic diletant într-ale expresiei poetice. Ajuns la o vîrstã la care jocul cu focul poeziei este mai mult decît periculos, atunci cînd ai ambitia si îndrãzneala de a-l face public, Ioan Ouatu, aflat pe tãrîmul literei scrise de mai multã vreme, atît prin hãtisurile prozei cît si prin exercitiul chinuitor al versificatiei, se pare cã are curajul de a-si asuma riscurile sugerate mai sus pentru un fapt mai mult decît de înteles. Cel putin, asa îl percepem noi: credinta în sinceritatea expresiei. Calitate care se vede de la primele versuri din „Ninge de veacuri pe Ceahlãu“, care deschide, de altfel, ciclul poetic din „Faguri de liminã“, apãrut de curînd la Editura Ateneul Scriitorilor din Bacãu, pînã la cel din urmã catren intitulat inspirat „ÃŽn palma iubitei“. Acesta chiar e frumos; de o frumusete sublimatã de simplitatea constructiei si laconicitatea mai mult decît grãitoare: „ÃŽn palma iubitei / Un vîrtej de seminte / asteaptã de la arbori / si stele rãspuns.“ Ca si alte peripluri poetice anterioare, cartea „Faguri de luminã“ se vrea a fi - si în mare parte reuseste - un amplu si cuprinzãtor poem de dragoste. Muza, deseori invocatã concret, alteori sugeratã metaforic, sustine tonusul si fiorul poetic al autorului ce oscileazã de la pregnante nostalgii si tandreturi domestice la avînturi ce amintesc de frenezia juvenilã si exaltarea patrioticã. Dar ponderatã în virtutea unui bun simt ce se percepe la nivelul discursului liric, în general curat si coerent.
Tehnic, poezia lui Ioan Ouatu poate fi foarte interesantã pentru un exeget atent. Permanent sedus de virtutile rimei, autorul nu se îndãrãtniceste a rezolva pretutindeni spinoasa problemã a consonantei ci, a propos de sinceritatea pe care o invocam mai sus, rãmîne credincios ideii, chiar dacã din punct de vedere sonor rezultã un dezacord functional; care, curios lucru, nu impieteazã în nici un fel natura fluentã a discursului poetic ci îl face apt de a fi receptat ca atare, ca un fapt firesc. De aici, probabil, facilitatea parcurgerii coerente, într-un spatiu eliberat de orice ambitie stilisticã frapantã, metafore sau figuri de stil contorsionate în neîntelesuri textuale si întelesuri subtextuale greu de descifrat. Chiar dacã autorul însusi se simte „un inorog bîntuit de metafore“ - si demonstreazã asta un vers mai încolo: „Armurile mi-s destrãmate de stele!“ (frumos!) - sîntem departe de a crede cã metafora în sine este punctul forte al poeziei sale. Mai degrabã acesta rezultã, asa cum am mai afirmat de altfel, din structura expresivã a întregului, migãlit din elemente care, luate la un loc, creeazã un spatiu liric dominat de sinceritate si iubire. Sentiment care se revarsã peste oameni, peste locuri si naturã, peste anotimpuri si trãiri. Preocupat sã redea intensitatea acestora, autorul neglijeazã complet exercitiul stilistic si al formei, acestea rezultînd, în final, din expresivitatea întregului. Cu alte cuvinte, forma liricã se contureazã pe mãsura întruchipãrii ideei, nefiind în nici o ipostazã un scop în sine. La aceastã particularitate credem cã se referea scriitorul Calistrat Costin atunci cînd afirma: „Ioan Ouatu, cu aceastã nouã faptã poeticeascã, vine sã adauge la relieful artistic extrem de nuantat si pitoresc al peisajului nemtean, o notã a sa realmente consistentã“.
Si tot din punct de vedere tehnic, de cele mai multe ori ritmul poetic al lui Ioan Ouatu are o lentoare ce tinde spre grav, o asezare într-o stare de veghe pacinicã, molcomã, cum, de altfel, se potriveste a fi sentimentul trecut prin toate cele ale vietii si care poate fi surprins, în punctele nevralgice, denuntînd trãirile specifice vîrstei mature.
Faguri de luminã într-o prisacã adãpostitã la umbra sufletului, o prelungã confesiune liricã bine strunitã de restrictiile autoimpuse si de pertinenta unei formulãri în strictã concordantã cu statura umanã si socialã. Din aceastã pricinã, poem de dragoste fiind, ciclul „Faguri de luminã“ nu este nici pe departe o efuziune liricã desãntatã, cu accente lubrice derizorii ci, dimpotrivã, una plinã de sens si tîlc, pe alocuri disimulat, despre viatã si, mai presus de orice, despre dragoste. Chiar dacã, uneori, exercitiul autoflagelãrii poetice poate sugera nuante ceva mai crude: „«ÃŽn fond si la urma urmelor / ce puteti face cu atîta fericire? / ÃŽn rest, vã consider, / un poet cumsecade si-atît. / Numai atît, Domnule“». / Pãcat!...“

Articol afisat de 1309 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective