455 DE MILIOANE VECHI, PRIMELE DIRECTORULUI
Ce bine a mai fost la firma Troleibuzul!
• raportul de audit efectuat la societatea Troleibuzul a scos la ivealã o serie de nereguli • controlul a vizat activitatea societãtii în primul semestru al anului 2012 • premii, împrumuturi cãtre salariati, contracte pãguboase • acestea sînt doar cîteva dintre problemele identificate de auditori • douã prime date directorului au totalizat 45.585 de lei noi, iar site-ul firmei a costat 10.000 de euro • Premii pentru director, împrumuturi pentru angajati, bani cheltuiti aiurea, contracte pãguboase. Acestea sînt principalele probleme identificate la societatea Troleibuzul în primul semestru al anului 2012. Conducerea Consiliului Judetean a solicitat efectuarea unui control pentru a se vedea cum au fost cheltuite fondurile bugetare la Troleibuzul. Rezultatul nu a fost deloc unul multumitor, drept pentru care auditorii au recomandat actualei conduceri sã ia mãsuri pentru a fi remediate problemele identificate. Una dintre aceste se referã, ca si în cazul societãtii Apa Serv SA, la acordarea unor premii ilegale. Astfel, auditorii au constatat cã printr-o hotãrîre a AGA, din februarie 2012, s-a aprobat premierea directorului general, pentru realizarea indicatorilor de performantã în 2011. Cuantumul premiilor a fost de 12 indemnizatii, iar directorul a obtinut, în douã rînduri, în total 45.586 lei net. Numai cã, spun specialistii, aceste premii au fost acordate ilegal, drept pentru care s-a recomandat actualei conduceri sã stabileascã valoarea prejudiciului cauzat prin acordarea acestor premii si sã se ia mãsurile în vederea recuperãrii banilor. Verificãrile au mai scos la ivealã un aspect deosebit de interesant - mai mulsi angajati de la Troleibuzul a obtinut în mod nejustificat împrumuturi de la firmã. Acest lucru s-a fãcut cu aprobarea conducerii din acea perioadã, de împrumuturi între 1.000 si 3.000 de lei beneficiind 16 salariati. Suma totalã acordatã a fost de 38.223 lei. Auditorii au recomandat ca suma sã fie recuperatã si sã se renunte la astfel de practici.
Mai grav este cã în societatea a pierdut un proces avut cu sindicalistii, ce a avut obiect neacordarea drepturilor salariale, respectiv salariul minim pe ramurã de 1.050 de lei (valabil pentru perioada 2008-2009). Hotãrîrea a rãmas defintivã si irevocabilã, societatea fiind obligatã sã achite o sumã totalã de 1.434.228 lei. Cea mai mare parte, respectiv 863.341 lei net urmeazã sã o primeascã 86 de salariati, iar diferenta de 570.887 lei o reprezintã obligatiile fatã de stat. Plata sumelor se face esalonat pe o perioadã de 24 de luni, ceea ce consituie un efort financiar serios al societãtii. Cît priveste contractele neperformante, de departe cel mai elocvent caz îl reprezintã cel privind achizitionarea unor sisteme GPS care sã monitorizeze troleibuzele si autobuzele societãtii. Cele 32 de sisteme de monitorizare au costat societatea judeteanã 58.772 lei. La aceastã sumã s-a adãugat o alta, de 480 euro fãrã TVA pentru exploatarea aparaturii. Banii au intrat tot în buzunarul firmei de pazã care a furnizat sistemele GPS. Un alt contract este cel încheiat cu o firmã din Farcasa, care a încropit un site pentru Troleibuzul. Afacerea a costat undeva în jurul sumei de 10.000 de euro. În plus, întretinerea site-ului a mai scos din contabilitatea societãtii 800 de euro lunar. Un alt contract cu cîntec a fost cel încheiat cu Downstream, privind furnizarea de combustibil. Cei care au studiat documentele de la Troliebuzul au mai constatat cã majoritatea plãtilor cãtre furnizorii de bunuri si servicii s-a efectuat prin dispozitie de platã prin casierie, iar în cazul unor societãti au existat si sume plãtite în plus. Cu dispozitii de platã au fost scosi bani pentru aprovizionarea cu piese si materiale, iar unele persoane nu pot justifica toate sumele. Un angajat al firmei a încasat din casierie, pentru efectuarea unor plãti, suma de 46.745 lei. Un altul a cheltuit 28.259 lei, fãrã a putea justifica 8.251 lei.
|