Iatã ce ne iritã si ce reclamãm
• Protectia Consumatorului a aplicat amenzi de 1,36 milioane în primele 10 luni • au fost retrase definitiv de la comercializare mãrfuri de 41.869 de lei • în ultima perioadã, reclamatiile la produsele nealimentare le-au devansat pe cele de la alimente • cele mai multe nemultumiri sînt pentru utilitãti, servicii de telefonie si transport, postã si comunicatiile • Comisarii din cadrul Protecteie Consumatorului Neamt au avut destul de muncã de la începutul acestui an si în afarã de controalele tematice, nationale, au avut si verificãri ca urmare a sesizãrilor referitoare la anumite servicii sau utilitãti. Conform datelor de bilant ale institutiei, de la începutul anului si pînã la 1 noiembrie comisarii nemteni au efectuat un numãr record de actiuni de verificare, în total fiind vorba de 2.097, mai multe decît în aceeasi perioadã a anului trecut cînd au avut loc numai 1.892 de actiuni privind conformitatea produselor sau a serviciilor. „Ca urmare a constatãrii nerespectãrii prevederilor legale de cãtre operatorii economici verificati, în 1.551 cazuri au fost întocmite procese verbale de constatare a contraventiei prin care au fost aplicate sanctiuni pecuniare în valoare de 1.365.150 lei, cu încasarea operativã a amenzilor în valoare de 330.650“, a declarat Natalia Hruscã, seful Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor Neamt. ÃŽn vederea limitãrii prejudicierii consumatorilor, odatã cu aplicarea de sanctiuni au fost dispuse si mãsuri complementare de oprire de la comercializare pentru produsele si serviciile cu deficiente. De la începutul anului au fost oprite temporar de la vînzare, pînã la remedierea deficientelor constatate, produse în valoare de 1.537.107 lei. Valoarea mãrfurilor neconforme identificate de comisarii nemteni de la Protectia Consumatorului si oprite definitiv de la comercializare a fost mai micã, de 41.869 lei. Atunci cînd au existat suspiciuni cã unele produse verificate pot avea neconformitãti, au fost desfãsurate actiuni preventive de prelevare si testare în laborator pentru un numãr de 30 de produse, de la electrice la textile, sau produse alimentare cum ar fi miere, pastã de tomate, cacao, lapte praf. Rezultatele de laborator au confirmat prezumtiile comisarilor pentru 23 % dintre produsele analizate, care s-au dovedit a fi neconforme, iar ca urmare au fost oprite de la vînzare si retrase de la raft. ÃŽn cele 58 de actiuni tematice de control în domeniul alimentar, nealimentar sau financiar, procesele verbale întocmite au evidentiat lipsa conformitãtii pentru 638 de produse alimentare, 230 de produse nealimentare, 219 servicii nealimentare, 9 produse financiare, iar 464 erau din alte grupe. ÃŽn altã ordine de idei în 2015 s-a înregistrat o scãdere a numãrului de sesizãri si reclamatii, la 879 fatã de 960 anul trecut. Circa 62% din totalul petitiilor, respectiv 544 de reclamatii vizau prestãrile de servicii, o treime, adicã 273, aveau în vedere produse nealimentare si numai 7% din reclamatii, în numãr de 62 aveau în vedere produsele alimentare. „Dacã altãdatã se reclama cu precãdere nerespectarea prevederilor legale la produsele alimentare, ceea ce dovedea cã atentia si utilizarea consumatorilor era orientatã cãtre domeniul alimentar, în ultimii ani se constatã faptul cã interesul beneficiarilor s-a orientat cãtre produse si servicii din domeniul nealimentar cum ar fi utilitãti, telefonie, transport, îmbunãtãtire conditiilor de locuit, postã si comunicatii“, a mai apreciat Natalia Hruscã. Din cele 879 de reclamatii, un numãr de 406, adicã 46,2% au fost solutionate în favoarea consumatorilor, iar alte 73 (8,3%) au fost redirectionate cãtre alte institutii în competenta cãrora intrau aspectele reclamate. Un numãr de 90 de sesizãri, o zecime din total, au fost nesolutionabile, fie din lipsa documentelor doveditoare, ori fusese depãsit termenului legal de depunere a reclamatiei, ori erau întocmite defectuos de titular, în cele mai multe lipsind chiar obiectul reclamatiei.
END
|