ÃŽntre cultul tineretii si cultura anti-politicii
La votul din 11 decembrie 2016 s-a remarcat o slabã si îngrijorãtoare participare a tinerei generatii. Din masa participantilor la vot, putin peste 3% aveau vârste cuprinse între 18 si 24 de ani. Un recent studiu IRES evidentiazã cã 9 din 10 români nu mai au încredere în politicieni, iar 73 % din populatie are o pãrere proastã si foarte proastã despre acestia. Politicienii sunt considerati corupti, mincinosi, hoti, aroganti si incompetenti. Pentru politicienii nostri, singura consolare ar fi cã dispretul profund fatã de politicieni nu este specific numai românilor, curentul fiind generalizat în mai toatã lumea democraticã. Alegerile din 11 decembrie 2016, asteptate la acea datã cu alte sperante, au dovedit cã avem politicienii pe care îi meritãm. Politicienii de astãzi, pe care noi i-am creat prin vot, dovedesc din nou cã sunt demni reprezentanti ai tuturor defectelor noastre. ÃŽn România au fost curente care au încercat sã inducã electoratului nevoie de schimbare a clasei politice, dupã criterii pe care acum le putem aprecia sã fi fost cel putin discutabile. Dupã promotorii acestor curente, între expertizã si tinerete, primeazã tineretea, la care expertiza poate fi compensatã de vreun doctorat, masterat ori diplomã a vreunui institut de trei luni. ÃŽn lipsa acestora se poate compensa cu vreun mandat de consilier local, ori cu sederea pret de o frânturã de mandat pe un scaun de prefect ori presedinte al consiliului judetean. Cultura anti-politicii este un curent vechi de câteva decenii, de sorginte neoliberalã, care sustine cu argumente subversive, cã statul nu este o institutie eficientã, cã numai institutiile publice private pot fi eficiente. ÃŽn consecintã, conform acestui curent, Statul ar cam trebui marginalizat, dacã nu chiar desfiintat. Cu alte cuvinte, piata sã ia deciziile importante în stat, nu clasa politicã. Se impune ca atât statul, cât si clasa politicã, trebuiesc supuse unui proces continuu de demonizare. Fac parte dintre acei care considerã cã nu este nici o catastrofã dacã nu ne iubim politicienii din Parlament, Guvern sau Administratie. De abia asa suntem motivati sã avem interesul de a participa la procesul electoral, pentru a-i alege pe cei trebuinciosi. Aceasta nu înseamnã cã dacã la alegerile din 11 decembrie 2016, la care prezenta la vot a fost una din cele mai slabe, majoritatea cetãtenilor cu drept de vot au stat acasã, pentru cã mureau de dragul politicienilor. ÃŽn aceste circumstante, consider cã marea majoritate a tinerilor au stat acasã, desi studentilor si elevilor navetisti li s-au oferit bilete gratis pe CFR, pentru cã nu au înteles rostul politicii si al politicienilor. Unii analisti mai belicosi pomeneau ceva despre o anumitã lehamite a tinerilor. Sã fim seriosi, lehamitea este o stare indusã în urma unui exercitiu îndelungat si aceasta poate fi traversatã doar de cãtre oameni cu state vechi în exercitiul democratic, pe care i-ati numi seniori. Au fost câtiva juni independenti, care au candidat pentru Parlament, dar paradoxal nu au beneficiat de votul tinerilor, ci tot cu ajutorul seniorilor au strâns ceva voturi. ÃŽn societatea româneascã, s-a instalat lupta acerbã pentru putere între generatii, încã din 1990, când la mitinguri tinerii solicitau sã fie lãsati „sã facã ei politica“ în România. ÃŽn 2016 a avut loc cea mai evidentã ciocnire între generatii, dupã 1989. Dacã la mitingurile partidelor politice, dupã desfiintarea PCR în 1990, se mai striga „Moarte comunistilor“ si „Mai bine mort, decât comunist“, astãzi nu pot fi socat dacã as auzi la alte mitinguri „Moarte seniorilor“. Acestora li se lasã, ca singurã sansã, sã-si sape singuri groapa.
|