Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Noiembrie 2017
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 20 Noiembrie 2017
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Teatru de teatru, ce pana mea?!

RELEUL PIETRICICA

Revin cu mare plãcere la aceastã rubricã, pe care am tinut-o în Monitorul cam doi ani buni. Multumesc de gãzduire.
Azi voi face vorbire despre teatru. Vãd cã în presa nemteanã nu mai apar cronici de teatru, nici mãcar recenzii, doar programe si reclame cu poze. Pe bani. Chiar si pe timp de Festival. Nu-si mai dã nimeni cu pãrerea, ceea ce, altã datã, dãdea culoare. Acum, mai nou, dupã spectacole, actorii sunt parcã obligati sã îsi tragã niste scaune pe scenã, sã se aseze pe ele, transpirati si abia iesiti din roluri, iar spectatorii sunt invitati sã dialogheze cu realizatorii si cu eroii, câti spectatori mai rãmân acolo, cã multi pleacã. E un experiment. În fine, e un fel de politicã a teatrului, a Festivalului TT, un proiect, deh!
Sincer, am vãzut douã spectacole si un sfert, mai am bilet la unul, dar n-am avut curajul de a rãmâne la dialogul post festum fiindcã mi s-a pãrut, în primul rând, o impertinentã, o continuare nefireascã a unui SPECTACOL, care fiind rotund, trebuia sã se încheie când s-a tras cortina, iar în al doilea rând fiindcã, pur si simplu, uitându-mã la chipurile actorilor care spuseserã deja ce au avut ei de spus, nu-i vedeam foarte dispusi unui dialog în care, eventual, spectatorii pietreni sã-i sfãtuiascã cum sã-si îmbunãtãteascã prestatia. . . sunã ca dracu', nu?! ÃŽndrãznesc a spune, în latinã, si un dicton pe mãsurã: „Post coitum omne animalium triste est“.
Oricum, n-am citit nici mãcar un articolas, în presa nemteanã, despre aceste dialoguri care, pe bune, în viu, au avut loc dupã fiecare spectacol. Poate au fost filmate, dar nici asta nu cred. Or'scât, experimentul nu a rupt coada la ibric, vorba lui Baranga. (Despre astfel de noutãti în teatru, citeam acum 35 de ani în revista Secolul XX) .
Pentru mine, ca spectator, sfertul s-a numit Wolfgang, o adaptare dupã un dramaturg grec, Yannis Mavritsakis, fãcutã de regizorul Radu Afrim. Am rezistat doar 20 de minute, chit cã piesa a început cu o replicã durã, care ar fi trebuit sã trezeascã hohote de râs: „Ce pana mea!“, rostitã de o actritã, în fine. . . în acele prime 20 de minute publicul era inert fiindcã pe scenã se petreceau niste secvente pe care le puteai vedea, cu coatele pe balcon, dacã locuiesti în Dãrmãnesti sau Mãrãtei (chestie care ar putea defini un neorealism românesc), adicã limbaj grosier, fãrã motivatie, fãrã acoperire, doar asa, de dragul de a înjura, îmbrânceli caraghioase (coregrafie de cãmin cultural), decor aglomerat, cu unele utilitãti, dar urât (pe scenã si urâtul trebuie sã arate altfel), prãfuit, plus o sonorizare înfiorãtoare, o coloanã sonorã care mi-a zgâriat încã de la început timpanul (efect de bandã întoarsã) si metafore, bre!, o groazã de subtilitãti metaforice care sã te punã pe gânduri, . . . am plecat. Am auzit cã spectacolul a avut succes la Bucuresti sau la Craiova, în fine, am vorbit si cu un prieten care mi s-a destãinuit cã l-a vãzut de douã ori, cã e exceptional, or fi fost si niste scene sexy, n-am habar. Poate am gresit eu. Si chiar cred cã nu am avut rãbdare sã-l vãd tot. Dar, repet, primele 20 de minute au fost înfiorãtor de neconcludente, de terne, prãfuite si amatoristice, o pierdere de timp. Un experiment pentru care n-am avut organ sã-l receptez, adicã je n'ais pas d'organe pour, o fi fost doar vina mea.
Al doilea s-a numit Dragoste si informatie, Teatrul National Caragiale din Bucuresti. Altã marfã. Un SPECTACOL viu, frumos, o încântare. O scenografie impecabilã, o coregrafie care mi-a adus aminte de Jacgues Tati, acel Hulot în Trafic, o miscare scenicã pusã la punct milimetric, un adevãrat regal, o bijuterie. Le multumesc fiindcã mi-au arãtat cã îsi respectã publicul. Am fost fascinat de ilustratia muzicalã originalã, de scenografie, de lumini, de minutiozitatea în care au pus în valoare detaliile, iar aici, si pe cei sase actori: Voicu Aanitei, Alex Cãlin, Nicholas Catianis, Cristina Drãghici, Dana Marineci si Lavinia Pele. Am aplaudat pânã mi s-au înrosit palmele. Cred cã am strigat si de câteva ori bravo!
Al treilea, tot din Bucuresti, Teatrul Nottara, se cheamã Somnambulism, un spectacol al regizorului de la TT, Alexandru Mâzgãreanu. Un esec perfect pe un text al rusoaicei Iaroslava Pulinovici, sã mã scuze lumea bunã. Abia am asteptat sã se termine ca sã plec de acolo, de la balcon, unde mai gãsisem bilete cu o lunã înainte. Publicul pietrean este foarte generos. Punerea în scenã a fost de un amatorism evident. Minimalismul scenografiei, cu douã ecrane mari, pe care curgeau imagini paralele nu ar fi deranjat prea tare, uneori se potriveau cu textul doamnei Pulinovici, dar sonorizarea si asa zisa ilustratie muzicalã, îti rupeau urechile. Plus o petardã. Iar când un actor, un oarecare, cu nas de clovn, a început sã cânte fals, înfiorãtor de fals, Help, o piesã celebrã a formatiei The Beatles, chiar cã îmi venea, din nou, sã ies, sã plec de-acolo, din teatru. Iar când un altul, a început sã citeze, minute întregi, lungi de tot, din Wikipedia, despre somnambulism, ca la tâmpiti, am priceput cã noul val nu mã prinde. Eu merg la teatru pentru altceva. Eu merg la teatru pentru a vedea un SPECTACOL, iar Somnabulismul lui Mâzgãreanu, cu tot efortul actorilor, a fost o cacofonie de urlete penibile, de improvizatii cu tentã filozofico-sociale si de jenante prestatii actoricesti, colorate cu nu mai spun ce, p si p si alte p. Într-un decor minimalist, am asistat la o minimalistã dramoletã, pe un text de trei parale. Se pare cã, anul acesta, TT a ales pentru Festival, piese care nu prea au avut sanse prin alte pãrti. Mergeti sã vedeti Somnambulismul lui Mâzgãreanu, e aproape jenant. Publicul, din patriotism local, si-a aplaudat nemteanul, apoi nu mai stiu ce s-a petrecut, cã am plecat.
Ca o minimã concluzie de cârcotas: Cele douã spectacole si un sfert pe care le-am vãzut au început pe acelasi calapod: adicã un personaj din piesã stãtea inert pe scenã, sau pe margine, în timp ce publicul intra în salã - Wolfgang, Dragoste si informatie, Somnabulism- bre!, poate cã nu mai pricep eu fenomenul teatral românesc de azi, experimentele, programele, în fine. . .
Dar ceea ce încã stiu se rezumã la faptul cã eu, om al cetãtii, îmi pun un sacou si mã duc la teatru. Am aplaudat de multe ori, am râs cu lacrimi de multe ori, am si acum în suflet ochii si gesturile unor mari actori, farmecul lor, puterea lor de a fascina publicul. Acum vãd un public aproape inert. Eu sunt aproape inert. Din douã piese si un sfert, am aplaudat, din suflet, doar una.

Articol afisat de 1250 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Cristian TIMOFTE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective