SOFERIA, O ALTÃ AFACERE RÃPUSÃ
• pirateria si criza trag pe dreapta scolile de soferi • numãrul aspirantilor la soferie a scãzut drastic în ultima perioadã • administratorii scolilor spun cã numãrul elevilor este la jumãtate fatã de anul trecut si cã în domeniu se practicã pirateria • în primul semestru au fost programate pentru examinare 6.128 de persoane, cu 1.018 mai putine decît în 2009 • Scolile de soferi din judetul Neamt se confruntã cu o lipsã acutã de aspiranti la soferie, afacerea cam scîrtie, unii patroni plîngîndu-se cã numãrul elevilor a scãzut chiar la jumãtate fatã de anul trecut. Cauzele acestei situatii sînt diverse, fiind invocatã criza economicã, pretul ridicat al combustibilului si pirateria. Cert este cã statisticile Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere si ÃŽnmatriculare a Vehiculelor Neamt confirmã indirect problemele cu care se confrunã cei care au scoli de soferi. „Explicatia pentru situatia actualã se datoreazã în principal lipsei banilor, dar si preturilor destul de mari la combustibil. Fatã de acum doi ani avem cu 60% mai putini elevi, iar fatã de anul trecut cu 50%. Criza economicã si-a spus serios cuvîntul si în acest domeniu. O altã cauzã ar fi aceea cã pe piatã existã instructori pirat care folosesc masini pirat. Acestia scolarizeazã elevi, desi nu au voie si folosesc în momentul examinãrii masini agreate. Ei nu plãtesc taxe si au tarife mult mai mici. Gãsesc elevi care acceptã sã plãteascã mai putin pentru a obtine permisul de conducere. Fac cîteva ore de conducere si atît. ÃŽn loc sã meargã la scoalã pentru a se pregãti temeinic pentru obtinerea permisului, acceptã varianta mai ieftinã“, a declarat Constantin Postolache, administratorul scolii de soferi Luk Star. Situatia pare a fi destul de gravã, încît oamenii cautã solutii pentru supravietuire. „Efectiv, aducem bani de acasã ca sã functioneze scoala de soferi. Am cãutat si cãutãm în continuare variante pentru a supravietui. Am lãsat la pret destul de mult, în conditiile în care pretul benzinei a ajuns acum la 4,5 lei. Am înteles cã nu sînt bani si de aceea am lãsat serios la taxã. Vom vedea ce e de fãcut, pentru cã s-a investit foarte mult. Am cumpãrat calculatoare performante ca cele folosite la examinare, avem salã dotatã cu tot ce trebuie, autoturisme, însã rezultatele financiare nu sînt deloc pe mãsurã“, a conchis Constantin Postolache.
Statistica confirmã situatia dificilã cu care se confruntã cei care scolarizeazã elevi pentru a obtine permisul de conducere. Astfel,
în primul trimestrui al acestui an, Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si ÃŽnmatriculare a Vehiculelor Neamt a eliberat 4.115 permise de conducere, cu 1.251 mai putin decît în aceeasi perioadã a anului trecut. Aceeasi situatie o regãsim si în cazul persoanelor programate. Astfel, în primele trei luni ale acestui an au fost programate pentru examinare 6.128 de persoane, cu 1.018 mai putine decît în intervalul similar din 2009. De asemenea, au fost examinate 5.895 de persoane în primul trimestru al acestui an, în timp ce în primele trei luni ale lui 2009 numãrul persoanelor examinate a fost cu 167 mai mare. Comisarul sef Ioan Simionel, seful serviciului amintit, este si el de pãrere cã situatia se datoreazã contextului economic actual: „Atît numãrul de permise eliberate, dar si cel al persoanelor programate si examinate a scãzut fatã de anii anteriori. Cel mai probabil, situatia se datoreazã faptului cã problemele financiare îi împiedicã pe cei care doresc sã obtinã permisul de conducere sã-si plãteascã taxa pentru scolarizare. ÃŽmbucurãtor este însã faptul cã numãrul persoanelor declarate admise în primul trimestru al acestui an este mai mare decît cel de anul trecut“.
|