Bancheri cu buzunarele mai goale
• de la începutul anului 19 nemteni au reclamat contractele cu diverse bãnci • deocamdatã numai opt petitii au fost întemeiate • patru bãnci au primit amenzi de circa 250 milioane de lei vechi • Nemtenii au început sã deschidã ochii în cazul în care se împrumutã de la bãnci si cînd considerã cã drepturile le-au fost încãlcate de institutiile financiare si nu gãsesc întelegere la creditori apeleazã la Protectia Consumatorului. De la începutul anului si pînã la jumãtatea lunii iunie Comisariatul pentru Protectia Consumatorului a primit 19 reclamatii, din care 14 erau referitoare la bãnci, iar cinci aveau ca obiect institutii financiare nebancare. „Pînã la aceastã datã au fost finalizate 15 reclamatii, din care s-a stabilit cã opt erau întemeiate, iar restul nu. Au fost aplicate patru amenzi contraventionale în valoare totalã de 23.000 lei ron (230 milioane de lei vechi, n.r.) si patru avertismente“, a declarat Nicoleta Nica, comisar superior în cadrul Protectiei Consumatorului Neamt. ÃŽn relatia cu institutiile de credit nemtenii reclamã cel mai des majorarea de dobînzi nejustificat si fãrã o notificarea prealabilã, în scris, a titularului contractului. Nemultumiri au fost si de la perceperea comisioanelor la achitarea ratelor de cãtre altã persoanã decît titularul de contract, sau rezilierea contractului si transmiterea cãtre firma de recuperare fãrã notificarea consumatorului. Alte sesizãri se referã la operatiuni incorecte la efectuarea de plãti prin bancomate, precum si nerespectarea clauzelor contractuale (desi în contract dobînda era înscrisã ca fiind fixã, acesta s-a modificat fãrã acordul consumatorului în dobîndã variabilã). ÃŽn alte cazuri au fost aplicate în mod nejustificat penalitãti, sau s-a solicitat achitarea anticipatã a unui credit de cumpãrare produse cu costuri nejustificat de mari impuse consumatorului. Organul de control a mai gãsit contracte în care se percepea în mod dublu comisionul de administrare lunarã a contului, sau în unele cazuri erau librete de economiii si cîstiguri emise anterior actiunii de denominare si care, drept urmare a acestei operatiuni, au devenit fãrã valoare. Reamintim cã de la 21 iunie a intrat în vigoare o ordonantã de urgentã care acordã mai multe drepturi clinetilor bãncilor. Simultan se reduc drepturile bancherilor care nu se mai pot comporta ca niste cãmãtari. Noile norme se aplicã atît contractelor noi cît si celor aflate în derulare, indiferent de valoarea acestora. Institutiile de creditare au la dispozitie 90 de zile pentru modificarea prin acte aditionale a contractelor aflate în derulare. Concret, comisionul de rambursare anticipatã va fi de maxim 1% pentru creditele cu dobîndã fixã si nu se percepe la cele cu dobîndã variabilã. Nu mai sînt decît patru comisioane în total: de administrare credit, de penalizare pentru întîrzierea la platã, de rambursare anticipatã si comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor. Comisionul de analizã dosar este datorat numai dacã se acceptã creditarea. Banca trebuie sã prezinte clientilor contractul de credit cu 15 zile înainte de semnare. Orice client poate renunta la contract fãrã justificãri si fãrã a invoca motive, în 15 zile de la semnare. Comisarii ne sfãtuiescã sã utilizãm notificãrile scrise în relatia cu banca si sã nu acceptãm ca institutiile sã se prevaleze de cele 90 de zile, deoarece noile norme sînt în vigoare si perfect valabile de la 21 iunie.
|