Greu va să fie cu permisul si soferia
• aprobarea Strategiei Nationale pentru Sigurantă Rutieră schimbă regulile în domeniu • aspirantii la soferie trebuie să aibă minim 10 clase, iar examenele vor fi filmate • scolile de soferi vor fi reautorizate doar dacă 50% din cursanti promovează • proprietarii masinilor implicate în accidente ar putea fi obligati să facă autovehiculelor o inspectie tehnică suplimentară • Strategia Natională pentru Sigurantă Rutieră pentru perioada 2016-2020 si Planul de actiuni pentru implementare au fost aprobate de Guvern, într-o sedintă ce a avut loc pe 12 octombrie. Cele mai mai importante prevederi se referă la obtinerea permisului auto, la scolile de soferi, la conducătorii auto ce au comis fapte cu urmări grave si repunerea în circulatie a masinilor implicate în accidente. În plus, conducătorii auto care au împlinit o anumită vîrstă vor fi obligati să efectueze controale medicale mai des. Actiunile sînt structurate pe trei directii: educatie rutieră în scoală, campanii de informare si îmbunătătirea nivelului de pregătire a conducătorilor auto. Conform strategiei, este prevăzută introducerea înregistrării video a examenelor pentru obtinerea permisului si atestatelor profesionale, măsură care are ca scop curmarea unor eventuale tentative de fraudă. Si, în ultimii ani, au fost destule cazuri, chiar în judetul Neamt. O altă noutate se referă la scolile de soferi, dorindu-se profesionalizarea acestora. Acestea îsi vor putea prelungi autorizatia de functionare cu conditia că minim 50% dintre cursanti să promoveze examenul. Cea mai dură măsură ce se vrea a fi pusă în practică se referă la studiile celor care aspiră la obtinerea dreptului de a conduce pe drumurile publice. Ar urma, în urma unei dezbateri publice a prevederilor Strategiei Nationale pentru Sigurantă Rutieră, ca la examenul pentru obtinerea permisului să poată candida doar absolventii învătămîntului obligatoriu, care în România este de 10 clase. Este prevăzută crearea cadrului legal necesar pentru reabilitarea si consilierea conducătorilor auto cu abateri grave si repetate de la normele rutiere, mai ales în cazul soferilor profesionisti, se arată într-un comunicat al Guvernului.
Planul de actiuni pentru implementarea strategiei are sarcini trasate autoritătilor publice cu atributii în domeniul sigurantei rutiere. Astfel, în ceea ce priveste coordonarea institutională, Planul de Actiuni aferent Strategiei include măsuri pe termen scurt (1-2 ani) si termen mediu (3-5 ani) pentru îmbunătătirea sistemului de interventie la accidente si a asistentei medicale de urgentă, între care asigurarea functionalitătii serviciilor specializate de urgentă într-un spatiu comun, prin colocarea dispeceratelor de urgentă, cît si prin unificarea dispecerizării resurselor pe domenii de interventie (medical, ordine publică etc.) si elaborarea unor scheme de interventie mai clare. De asemenea, pentru dezvoltarea bazei materiale a unitătilor de interventie este prevăzută, pe termen scurt, îmbunătătirea dotării cu autospeciale pentru descarcerare, ambulante, iar pe termen mediu, îmbunătătirea dotării serviciilor de urgentă cu elicoptere. Tot la nivel institutional, Strategia prevede consolidarea rolului Consiliului Interministerial pentru Sigurantă Rutieră (CISR) ca organ principal în materie de sigurantă rutieră, de coordonare între institutii nationale si departamentele Consiliului si între CISR si judete, municipalităti si alte institutii locale. În ceea ce priveste factorul uman, strategia urmăreste corectarea comportamentului pe drumuri, prin întărirea rolului educatiei rutiere si a campaniilor de sensibilizare si constientizare. În acest sens, actiunile propuse îi vizează pe toti participantii la trafic - soferi, pietoni, biciclisti, motociclisti - indiferent de vîrstă sau profesie. Se va pune accent pe identificarea solutiilor de reducere a numărului de persoane decedate si al persoanelor grav rănite din categoriile de persoane cu risc crescut (pietoni, motociclisti, biciclisti, copii, tineri, persoane vîrstnice). Pe termen scurt, este prevăzută reglementarea unui Plan National de Educatie Rutieră, strategia punînd în centrul atentiei participantul la trafic si cu un accent deosebit pe educatia si formarea copiilor a tinerilor si a conducătorilor auto începători. Tinerii sînt vizati si ei în documentul aprobat de Guvern, care prevede crearea de programe universitare, post-universitare si de formare în domeniul sigurantei rutiere, aceste programe urmând a fi introduse de către universităti, în parteneriat cu institutii avînd abilităti si expertiză necesară în domeniu. Actiunile vor viza si îmbunătătirea evaluării medicale si psihologice pentru obtinerea permisului auto, prin actualizarea periodică a baremelor de evaluare si eliminarea posibilitătilor de obtinere a avizelor în mod fraudulos. Proprietarii masinilor care au fost implicate în accidente ar putea fi obligati să meargă să facă o inspectie tehnică suplimentară, după ce îsi repară masinile. Planul de actiuni pentru adoptarea strategiei mai stabileste sanctionarea administratorilor/executantilor de lucrări de drumuri pentru nerespectarea normelor, realizarea de amenajări speciale destinate participantilor la trafic considerati vulnerabili - separarea utilizatorilor motorizati de biciclisti si pietoni, restrictionarea construirii în zonele adiacente arterelor de tranzit si ocolitoare.
|