ADMITEREA, ALTE REGULI
• cu c�teva luni �nainte de admiterea la facultate liceenii s�nt anuntati c� vor avea de sustinut examen pentru a urma aceast� form� de �nv�t�m�nt • Ministerul Educatiei urm�reste �n felul acesta s� ofere sansa studentiei celor mai buni absolventi, facult�tile urm�nd s� �si stabileasc� criteriile de selectie •
Acest an scolar se dovedeste din nou un dus rece pentru absolventii de liceu. Dup� ce �n vara trecut� ei s-au trezit c� au avut de sustinut un examen de Bacalaureat extrem de dificil, acum Ministerul Educatiei mai vine cu o lovitur� sub centur�: introduce admiterea la facultate pe baz� de examen. Ideea este salutar� pentru tinerii care au stiu de la �nceput ce vor s� fac� dup� liceu si s-au axat pe disciplinele care s� le permit� urmarea unei anume facult�ti. R�m�n �ns� „cu buza umflat�“ v�n�torii de note, care toat� adolescenta si-au petrecut-o urm�rind s� aib� medii mari, eventual la licee nu neap�rat de elit�, si care nu vor avea capacitatea de a sustine un examen serios pentru a intra la facultatea aleas�. La �nceputul acestei s�pt�m�ni, �n Monitorul Oficial a fost publicat un ordin al ministerului, �n baza c�ruia la calcularea mediei de admitere �ntr-un program de studiu universitar nu se vor lua �n considerare mediile sau notele obtinute �n timpul anilor de studii. Institutiile de �nv�t�m�nt superior trebuie s� organizeze examene de admitere pentru fiecare program de studiu si ciclu de studii universitare. Ordinul impune cel putin o prob� de admitere, fie ea scris� sau oral�. Pentru institutiile care au programe de studii pe filier� artistic� sau sportiv�, ordinul impune organizarea unor probe practice eliminatorii. Acestea vor fi sustinute �naintea celorlalte probe. Potrivit aceluiasi ordin, institutiile de �nv�t�m�nt superior pot stabili facilit�ti sau conditii speciale pentru candidatii care au obtinut �n perioada studiilor liceale distinctii la olimpiadele scolare sau la alte concursuri nationale si internationale. Universit�tile se vor ocupa de tot ce tine de organizarea acestor sesiuni de admitere, elabor�nd metodologii proprii, stabilite �n baza autonomiei universitare. Ca �si p�n� acum, facult�tile s�nt obligate s� fac� publice metodologia, conditiile de admitere si cifrele de scolarizare cu cel putin sase luni �nainte de concursul de admitere. De asemenea, un student nu va mai putea urma mai mult de dou� facult�ti odat�. Statul rom�n va pl�ti doar pentru una dintre ele, prin granturi de studii. Subventionarea locurilor se va face ca si p�n� acum, respectiv vor intra pe locuri bugetate cei care obtin cele mai mari medii la admitere. P�n� �n acest an, mediile din timpul liceului ajutau foarte mult candidatii care voiau s� urmeze programe de studii la care putea fi admisi pe baz� de dosar. Tot mai multi absolventi de liceu �si depuneau dosarele la facult�tile care nu organizau un examen de admitere propriu-zis, ci selectau candidatii �n functie de dosare. �n aceste cazuri, nota de admitere era calculat� fie ca o medie aritmetic�, fie ca una ponderat� �ntre media anilor de liceu si media de la bacalaureat. Exceptie au f�cut facult�tile „cu staif“, care �si selectau viitorii studenti pe baza unor examene serioase. Aceste ultime prevederi ale Ministerului creaz� cu sigurant� nemultumiri �n special �n r�ndul liceenilor din ultimul an, care au tras la propriu din clasa a IX-a s� �si constituie un dosar bun. Nemultumiri apar si �n r�ndul universit�tilor, care dup� ce �n toamn� au luptat s�-si atrag� studenti, av�nd �n vedere c� doar 48% dintre absolventii de liceu din 2011 au luat BAC-ul, la var� vor avea de oganizat si examen pentru cei care vor trece cu bine de examenul maturit�tii. Cum �ns� facult�tile functioneaz� �n cea mai mare m�sur� pe baza taxelor �ncasate de la studenti, probabil vor fi destule care vor manifesta indulgent�, pentru a avea „materie prim�“. Pentru a se �nscrie �ntr-o linie a normalit�tii, alt pas al ministerului ar trebui s� vizeze obligativitatea examenului de admitere la liceu, astfel �nc�t s� existe o aliniere a selectiei elevilor pe nivelele de studii. Asa, din start copiii vor sti ce �si asum� pe perioada studiilor si ce pot face p�n� la finalul acestora. Ar fi echitabil pentru copiii hot�r�ti s� munceasc� pentru rezultate si nu pentru v�n�torii de note. Adev�rata valoare a elevilor ar putea fi ar�tat� la astfel de test�ri, precum admiterea la liceu, BAC-ul si admiterea la facultate.
|