Un eveniment… discret
…Ce-mi plac mie oximoroanele, s� v� spun� elevii mei; nu rezist niciunuia!
Tot mai multe nume “de firm�” pe scenele pietrene �n ultima vreme, ceea ce e bine. Sigur, ne-ar place s� vin� �i cu spectacole “de firm�”, dar - bine �i-a�a. Este, poate, o nostalgie a �nceputurilor, pentru c� motorul acestor popasuri de festival sau de turneu s�nt de obicei actuale “stele” ale vie�ii de spectacol bucure�tene care, �n tinere�ea lor artistic�, au �nv��at alfabetul teatrului “la adev�r” �n Piatra Neam�. C�t ce-au plecat Maia Morgenstern �i Maria Teslaru, iat�, o nou� �nt�lnire foarte de vineri seara.
Pe mine m-a invitat o coleg�. C�nd am ajuns acolo, am aflat primul lucru inedit: accesul la spectacol se f�cea exclusiv pe baz� de invita�ii. Incitant, foarte incitant. �n hol – organizatorii, foarte emo�iona�i c� sala nu se va umple. S-a umplut lejer, cu invita�i cu invita�ii �i cu invita�i f�r� invita�ii, c� de-aia-s invita�ii, invita�i �i invita�iile, invita�ii. Nu?
Piesa, Trei pe o canapea & valetul, pe un text de Marc Camoletti, �ncercat profesionist al genului, era, vorba cuiva, “nimic mai mult dec�t voia s� fie”: o tr�snaie simpatic�, sut� la sut� bulevardier�, bazat� pe combina�ii ale dou� cupluri luate c�te dou�. Plus valetul, evident.Ce iese, adic�, atunci c�nd doi so�i la o v�rst� coapt� se hot�r�sc s�-�i “refac� via�a” cu vis-à-vis-uri mult mai proaspete, ca v�rst� �i mentalitate. O pies� numai bun� de turneu: un decor unic, �n care cinci personaje sus�in cu verv� imbroglio-ul.
Textul, ca s-o spun �i pe-asta, suferea de o lips� de adaptare care m� f�cea s� m� g�ndesc cu nostalgie la “localiz�rile” lui Alecsandri �i Negruzzi: pe ici, pe colo, o traducere st�ngace, adic� lipsit� de suple�e �i/sau complexat� de o insuficient� cunoa�tere a limbii originale, genera crisp�ri ale textului �i, principiu al dominoului, �i stresa pe actori care �ncercau s� suplineasc� prin convingere ceea ce era carent �n comprehensibilitate. Dar ace�tia, vechi “lupi de scen�” (cu mici excep�ii), nu s-au l�sat demoraliza�i din at�ta �i au luat cu asalt disponibilitatea publicului de a �ncheia �n stil “descre�it” s�pt�m�na.
Hai, c� am ajuns �i la actori; tot am�n eu, am�n, ca s� cultiv suspansul, dar a venit �i r�ndul lor. I-am (re)v�zut, a�adar, pe Iura Darie, bun prieten al genera�iei mele �i al Mihaelei de alt�dat� (mereu m� �ntreb dac� mai poate desena simetric �i simultan la dou� m�ini); cei mai tineri �l �tiu din filmele de odinioar� �i din serialele mai noi. Este frapant c�t� energie eman� �nc� acest actor, chiar �n acest rol (Valetul, fire�te) c�ruia �i d� o alt� cheie dec�t prevedea textul: acolo avem de-a face cu un personaj stil Jeeves al lui P. G. Wodehouse, pe care el �l trece, cu oarece resturi, �n registrul Arlecchino-Truffaldino-Scapin. I-am rev�zut pe Candid Stoica, care reu�e�te �n bun� parte s� treac� peste barierele propriilor canoane morale pentru a interpreta un avocat extrem de dornic, �i el, s� �in� pasul cu trecerea vremii, pe Anca Pandrea, ca de obicei excelent “soldat” al oric�rei piese �n care se angajeaz�, tot ca de obicei excelent sprijin �i “ridic�tor la plas�” pentru colegii de breasl� mai v�rstnici ori mai tineri, pe Victor Yila, proasp�t teleportat de pe Planeta Vou�, simpatic �n miserupismul cu care �arjeaz� f�r� mil�, con�tient c� este reala pat� de culoare – n-am rezistat s� nu bag acest calambur, regret – a spectacolului �i pe Ana-Maria Laz�r, pe care, p�n� anul acesta, n-o mai v�zusem �n Teatrul Tineretului de pe c�nd o mai canonea bunica ei, fie odihnit�, �mpletindu-i codi�ele.
Fapt curios: eu, adversara dic�iei actorilor tineri, am constatat c� ace�tia doi din urm� �tiu mai cu precizie s�-�i “arunce vocea”, cum se (mai) spune �n teatru dec�t veteranii. Presupun c� montarea este conceput� pentru o sal�-studio, unde verbiajul prea larg d� impresia de r�steal�.
Cu duio�ie am perceput un u�or trac la intrarea �n text, explicat la urm� de cuvintele emo�ionate adresate publicului de c�tre actori; atunci mi s-a confirmat impresia c� �l v�zusem pe Candid Stoica �ntr-o monografie a TT-ului. �i m-am bucurat de bucuria actorilor �i de pl�cerea �i – risc eu un adjectiv care va fi sigur prost �n�eles – umilin�a cu care au primit aplauzele a�a cum primiser� �i invita�ia.
Per total, a fost, repet, un spectacol de vineri seara, c�nd, vorba unui spectator ie�ind cu nevasta la bra�, “mai avem nevoie �i de a�a ceva, c� de chestii crunte ne-am s�turat p�n�-n g�t”. A fost un fel de memento agreabil despre perenitatea unui model dramatic prin perenitatea unor genera�ii actorice�ti.
�i a mai fost �i o splendid�, splendid� declara�ie de dragoste, dar despre asta, s�c, nu v� mai spun nimic. Ia, nu le mai �ti�i pe toate, c� �mb�tr�ni�i prematur, ca mine!
|