Pe cine favorizeazã criza?
Duminicã (înainte de alegerile uninominale - n.r.), la Zig-Zag, de pe Antena 3, am abordat cu Bogdan Teodorescu aspectele mai acãtãrii ale vietii politico-economice din ultimul timp. Ar fi fost imposibil sã trecem cu vederea cel mai important fapt al acestei perioade: iminenta Crizei economice în România. Dacã as fi avut drept interlocutor pe Ilie Serbãnescu sau pe Liviu Voinea, mai mult ca sigur taifasul ar fi rãmas la dimensiunile sociale ale Crizei. Bogdan Teodorescu e profesor de Marketing politic. Explicabil de ce ne-am fixat atentia asupra implicatiilor politice ale Crizei. Sîntem în ultima sãptãmînã de campanie electoralã pentru parlamentarele de la 30 noiembrie 2008. Cum se regãseste criza în discursurile diferitelor partide? - l-am întrebat pe distinsul partener de dialog. Bogdan Teodorescu a fãcut o scurtã trecere în revistã a prezentei marii Crize în actiunile electorale ale principalelor formatiuni românesti. Am tras amîndoi cîteva concluzii:
1) Eveniment capital al finelui de an 2008 si al lui 2009, Criza economicã nu se constituie în principala temã de campanie a competitorilor. Rupte de realitãtile adevãratelor griji ale românului, partidele politice nu s-au adaptat rapid la mutatiile radicale din constiinta colectivã. Oamenii încep sã se nelinisteascã în legãturã cu locurile lor de muncã, sã se întrebe dacã vor putea achita creditele la bãnci, sã se gîndeascã la catastrofa numitã întoarcerea acasã a celor care lucreazã în strãinãtate. Partidele au rãmas întepenite în temele din primele zile de campanie: dezastrul guvernãrii de Dreapta (PSD), Ei cu ei. Noi cu voi, (PDL), Stînga vrea mãsuri populiste (PNL), ungurii vor sã ne ia Ardealul (PRM), minoritatea maghiarã are dreptul la autonomie (UDMR), Programul nostru politic vine de la Dumnezeu (PNG).
2) Partidele care si-au introdus, totusi, în discursurile de campanie referiri la Criza economicã, s-au axat exclusiv pe solutii. Un consum inutil de vorbe si hîrtie, dacã ne gîndim cã alegãtorilor trebuie sã le oferi slogane si nu teorii. Cine stã sã înteleagã complicatul program anticrizã de care face vorbire PNL? Bogdan Teodorescu a dat în acest sens exemplul revolutiei efectuate de Obama în discursul politic american pornind tocmai de la efectele Crizei. Presedintele ales a cerut ca America sã se sacrifice pentru americani. Spre deosebire de McCain, care a continuat sã sustinã strãvechea tezã a americanilor care trebui sã se sacrifice pentru America. O astfel de rãsturnare radicalã de viziune lipseste din discursurile de campanie din România.
3) Dacã în campania care a mai rãmas, un partid va avea inspiratia de a se referi la crizã printr-un mesaj simplu, usor de înteles, cu vãdite note emotionale, are toatã sansele sã fie învingãtor la scrutin.
Cam acestea au fost concluziile cu care eu si Bogdan Teodorescu am fost de acord. Judecînd dupã mesajele partidelor, se pare cã politicienii n-au ajuns la aceste concluzii. Pãcat!
|