Pe cine favorizează criza?
Duminică (înainte de alegerile uninominale - n.r.), la Zig-Zag, de pe Antena 3, am abordat cu Bogdan Teodorescu aspectele mai acătării ale vietii politico-economice din ultimul timp. Ar fi fost imposibil să trecem cu vederea cel mai important fapt al acestei perioade: iminenta Crizei economice în România. Dacă as fi avut drept interlocutor pe Ilie Serbănescu sau pe Liviu Voinea, mai mult ca sigur taifasul ar fi rămas la dimensiunile sociale ale Crizei. Bogdan Teodorescu e profesor de Marketing politic. Explicabil de ce ne-am fixat atentia asupra implicatiilor politice ale Crizei. Sîntem în ultima săptămînă de campanie electorală pentru parlamentarele de la 30 noiembrie 2008. Cum se regăseste criza în discursurile diferitelor partide? - l-am întrebat pe distinsul partener de dialog. Bogdan Teodorescu a făcut o scurtă trecere în revistă a prezentei marii Crize în actiunile electorale ale principalelor formatiuni românesti. Am tras amîndoi cîteva concluzii:
1) Eveniment capital al finelui de an 2008 si al lui 2009, Criza economică nu se constituie în principala temă de campanie a competitorilor. Rupte de realitătile adevăratelor griji ale românului, partidele politice nu s-au adaptat rapid la mutatiile radicale din constiinta colectivă. Oamenii încep să se nelinistească în legătură cu locurile lor de muncă, să se întrebe dacă vor putea achita creditele la bănci, să se gîndească la catastrofa numită întoarcerea acasă a celor care lucrează în străinătate. Partidele au rămas întepenite în temele din primele zile de campanie: dezastrul guvernării de Dreapta (PSD), Ei cu ei. Noi cu voi, (PDL), Stînga vrea măsuri populiste (PNL), ungurii vor să ne ia Ardealul (PRM), minoritatea maghiară are dreptul la autonomie (UDMR), Programul nostru politic vine de la Dumnezeu (PNG).
2) Partidele care si-au introdus, totusi, în discursurile de campanie referiri la Criza economică, s-au axat exclusiv pe solutii. Un consum inutil de vorbe si hîrtie, dacă ne gîndim că alegătorilor trebuie să le oferi slogane si nu teorii. Cine stă să înteleagă complicatul program anticriză de care face vorbire PNL? Bogdan Teodorescu a dat în acest sens exemplul revolutiei efectuate de Obama în discursul politic american pornind tocmai de la efectele Crizei. Presedintele ales a cerut ca America să se sacrifice pentru americani. Spre deosebire de McCain, care a continuat să sustină străvechea teză a americanilor care trebui să se sacrifice pentru America. O astfel de răsturnare radicală de viziune lipseste din discursurile de campanie din România.
3) Dacă în campania care a mai rămas, un partid va avea inspiratia de a se referi la criză printr-un mesaj simplu, usor de înteles, cu vădite note emotionale, are toată sansele să fie învingător la scrutin.
Cam acestea au fost concluziile cu care eu si Bogdan Teodorescu am fost de acord. Judecînd după mesajele partidelor, se pare că politicienii n-au ajuns la aceste concluzii. Păcat!
|