Centrale termice confiscate
• 58 au fost scoase de la vînzare de Protectia Consumatorului pentru cã negustorii înselau clientii fie cu certificatul de garantie, fie cu lucrãrile de instalare si montaj • 18 societãti au fost taxate cu avertismente si amenzi de 21.000 de lei • în contracte sînt clauze doar în favoarea vînzãtorilor sau producãtorilor • Nemtenii nu mai au garantia unei achizitii de calitate nici cînd se duc sã-si ia o centralã termicã. Verificãrile fãcute de cei de la Protectia Consumatorului pe la vînzãtorii de asemenea echipamente au scos la ivealã nepãsarea crasã a celor mai multi din ei, precum si o lipsã de respect la adresa cumpãrãtorului. Asta în conditiile în care o centralã, cu tot ce-i mai trebuie, costã cîteva mii de lei. OJPC Neamt a controlat 11 societãti profilate pe vînzarea centralelor termice, din care una era importatoare, douã erau distribuitori, iar celelalte simpli intermediari. Au fost constatate nereguli la toti cei 11 negustori, aproape întreaga marfã verificatã avînd diverse hibe. „Ca observatie generalã, putem spune cã centralele nu sînt însotite în cele mai multe cazuri de etichete. Nici pe produs, nici în imediata apropiere a acestuia. Nu contin informatiile minime prevãzute de lege - denumirea, producãtorul si/sau importatorul, principalele caracteristici tehnice si calitative, termenul de garantie, durata medie de utilizare, eventualele restrictii si riscuri previzibile. Astfel, clientul nu poate face o comparatie a avantajelor - dezavantajelor diferitelor tipuri de centrale“, precizeazã Nicoleta Nica, purtãtorul de cuvînt al OJPC Neamt. La un magazin s-au gãsit douã centrale care aveau manualele de instalare si de utilizare netraduse în limba românã. Totodatã, la aproape toti vînzãtorii s-a constatat cã etichetele de avertisment de pe aparat si ambalajul acestuia nu indicau clar tipul de gaz folosit, presiunea gazului de alimentare si restrictiile la utilizare (nici mãcar atentionarea cã centrala trebuie instalatã numai în locuri cu suficientã ventilatie). Vreo sapte firme vindeau centrale fãrã sã le spunã oamenilor unde pot apela pentru service si asistentã tehnicã. Inspectorii OJPC Neamt n-au gãsit centrale vîndute fãrã garantia de 2 ani, cerutã de lege, dar în majoritatea certificatelor nu era precizat dreptul cumpãrãtorilor la garantia pentru viciile ascunse, care este valabilã pentru toatã durata medie de utilizare declaratã de producãtor sau importator.
Clauze abuzive
Mai mult, în textul certificatului utilizatorul final al centralei - omul care a dat banii pe ea - nu are nici un fel de drepturi, ci numai obligatii. Nici un certificat nu pomenea de durata medie de utilizare a centralei, dar în schimb toate excludeau din garantie anumite piese, sub pretextul cã sînt consumabile (garnituri, membrane, dispozitive de actionare, becuri, sigurante fuzibile). „Acestea nu erau definite clar în textul manualului de utilizare a produselor, drept pentru care o considerãm clauzã abuzivã. Am gãsit si certificate care aveau o altã clauzã abuzivã: cumpãrãtorul trebuie sã verifice dacã datele din certificate, din procesul verbal de receptie si din procesul verbal de punere în functiune sînt corecte si complete, în caz contrar garantia pierzîndu-si valabilitatea“, puncteazã Nicoleta Nica. Nici declaratiile de conformitate ale centralelor verificate nu erau cusere, ci mai mult traduceri ale declaratiilor originale ale producãtorilor, fãrã sã facã vreo referire la legislatia si conditiile românesti. Cei care ofereau lucrãri de instalare si montaj nu precizau clar pretul final al lucrãrii, nu stabileau exact valoarea avansului cerut, nu precizau în cît timp se vor achita de lucrare si nici nu permiteau clientului sã rezilieze contractul în cazul în care firma respectivã nu s-ar fi tinut de treabã. Nu se spunea nimic nici de costul manoperei în cazul în care e nevoie de înlocuirea unor consumabile - anozi, garnituri, dispozitive de actionare, becuri, sigurante fuzibile. Peste toate au venit si cele 11 reclamatii pe care OJPC Neamt le-a primit de la nemteni cu privire la cei care presteazã lucrãri de instalare, montaj, punere în functiune, service, reparatii sau verificarea tehnicã periodicã. Oamenii s-au plîns cã îi costã mai mult decît li s-a spus la început, cã anumite componente din centralã au fost scoase din garantie în mod abuziv de firma în cauzã si de faptul cã societatea de la care au luat centrala sau care le-a montat centrala si trebuia sã asigure service nu mai poate face asta pentru cã fie s-au mutat de la sediul initial, fie nu mai lucreazã deloc. Dupã toate neregulile constatate, Protectia Consumatorului a taxat toate firmele controlate. 9 au scãpat cu avertisment, 9 au fost amendate cu un total de 21.000 de lei. ÃŽn plus, 58 de centrale au fost oprite de la vînzare, valoarea lor depãsind 240.000 de lei.
|