Cum devin medicii... telefoniste
• centrele de permanentã din mediul rural, în care medicii de familie urmau sã facã gãrzi, sã acorde consultatii, sau chiar sã însoteascã bolnavii pînã la spitale, se vor transforma în call-center • adicã doctorii vor rãspunde la telefon si vor acorda recomandãri si informatii medicale • acestea vor fi functionale abia spre sfîrsitul anului • Mult discutatele centre de permanentã care ar fi trebuit sã asigure asistenta medicalã în mediul rural se pare cã vor rãmîne doar în stadiul de tentativã nereusitã. Ele au fost subiect de discutii aprige între reprezentantii Ministerul Sãnãtãtii si medicii de familie deoarece acestia din urmã ar fi trebuit sã deserveascã astfel de centre gratuit, în afara orelor de program obisnuite. Doctorii au protestat si au cerut fie sã fie plãtiti corespunzãtor, fie sã se renunte la aceste centre. ÃŽn consecintã, ministerul, miercuri, 24 iunie s-a rãzgîndit si a decis transformarea acestora în linii telefonice de urgentã. Acestea ar urma sã devinã functionale din trimestrul III. Aici medicii de familie ar trebui sã acorde 24 de ore din 24 recomandãri si informatii medicale. Initial, în centrele de permanentã medicii ar fi trebuit sã facã efectiv de gardã si sã acorde consultatii medicale sau chiar sã însoteascã bolnavii pînã la spitale cu ambulante ce urmau sã fie alocate exact acestor centre. ÃŽntre timp, probabil din cauza lipsei banilor, ministerul a decis transformarea în centrale telefonice. Concret, pacientii din zonele rurale vor avea la dispozitie un numãr de telefon iar în momentul în care vor avea o problemã vor suna acolo iar medicul de la celãlalt capãt al firului le va spune fie ce tratament sã ia, fie sã meargã la un spital. Ministerul considerã cã reorganizarea în acest fel a centrelor va aduce beneficii atît pacientilor, care vor avea la dispozitie posibilitatea consultãrii unui medic la orice orã din zi si din noapte, cît si spitalelor si serviciilor de ambulantã, care, în acest fel, vor fi degrevate de rezolvarea unor cazuri simple, care nu sînt urgente ori care nu necesitã tratament de specialitate. „Nu am primit nici un fel de informãri referitoare la aceste centre de permanentã dar am înteles cã s-a amînat înfiintarea lor si, de altfel se vor transforma în altfel de centre telefonice. Cred cã erau utile centrele de permanentã dar s-ar putea ca si acestea sã functioneze bine“a declarat doctor Mihaela Grãdinaru, director adjunct al DSP Neamt.
|