„Promotie“ la amenzi în perioada de soldare
• Protectia Consumatorului a descoperit mai multe nereguli la magazinele care ofereau mãrfuri la pret redus • s-au dat amenzi de circa 200 milioane si s-au oprit de la vînzare produse de jumãtate de miliard vechi •
Perioada de soldare de la finele sezonului de varã nu le-a adus tuturor comerciantilor bani în buzunare prin lichidarea stocurilor. ÃŽn loc sã se conformeze reglementãrilor în vigoare, unii dintre comercianti au „sãrit“ peste anumite norme. Functionarii din cadrul Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorului Neamt au efectuat controale pe aceastã temã în perioada 31 august - 8 septembrie 2009. Au avut loc actiuni de verificare la operatorii economici cu activitate de comercializare, pentru identificarea abaterilor de la prevederile legale din domeniul protectiei consumatorilor în cadrul operatiunilor de soldare si promotionale.
Au fost „cãlcati“ de comisari 9 agenti economici, iar abateri au fost descoperite la toti. „ÃŽn urma verificãrilor s-a constatat cã, desi actul normativ prevede vînzãri cu pret redus de mai multe categorii: lichidare, soldare în magazine de fabricã, promotionale, majoritatea operatorilor economici au optat pentru varianta care este mai permisivã, respectiv «promotie». Ca urmare a constatãrilor fãcute s-au aplicat 7 amenzi în valoare totalã de 19.000 lei si douã avertismente“, a declarat Cristian Iorgu Liciu, directorul OPC Neamt. Simultan, comisarii au dispus oprirea temporarã de la comercializare pentru produse în valoare de 49.760 lei ron (aproape jumãtate de miliard de lei vechi). Cele mai multe dintre nereguli se refereau la neafisarea orarului de functionare a magazinului, lipsa informatiilor referitoare la data de debut a vînzãrilor promotionale si durata acestora, ori mentiunea cã promotia este valabilã în limita stocului disponibil. Unele firme afisau „reduceri 50%“, desi oferta expirase de pe 2 septembrie 2009. Nici unul dintre operatorii economici verificati nu oferea informatii referitor la sortimentul de produse la care se aplicau diverse procente de reduceri. Organul de control nu a putut identifica produsele care erau la promotie deoarece nu existau afise si o lotizare a mãrfii. Produsele cu reducere erau la un loc cu celelalte. Unii aveau un cos cu diverse articole, de-a valma, la care era atasat un afis ce preciza „- 20%; - 30%; - 10%“. ÃŽn alte cazuri în interiorul magazinului erau afise sau pliante publicitare cu „super ofertã“ sau „cele mai mici preturi“, ori „cu acest talon discount 3-10% (în functie de valoarea comenzii)“ dar fãrã precizarea preturilor initiale sau valoarea comenzii si procentul de reducere aplicat.
|