Geoanã l-a devansat pe Bãsescu la cheltuielile electorale
• potrivit unui calcul estimativ dat publicitãtii de APD, în campania prezidentialã pentru turul doi, la Tîrgu Neamt s-ar fi cheltuit pentru promovarea imaginii lui Geoanã 26.019 euro, iar pentru Bãsescu, 7.600 euro •
Asociatia Pro Democratia a dat publicitãtii o estimare a cheltuielilor fãcute de partidele politice pentru publicitatea electoralã din timpul campaniei prezidentiale. Din Neamt, a fost monitorizat doar orasul Tîrgu Neamt, iar clubului local al APD i-a revenit sarcina inventarierii panourilor publicitare, a reclamelor de pe stîlpi, bannere, mesh-uri, la care partidele au recurs pentru a atrage atentia alegãtorilor. Potrivit calculelor APD, la Tîrgu Neamt s-ar fi cheltuit la turul doi 26.019 euro pentru promovarea imaginii lui Mircea Geoanã, si 7.600 euro pentru Traian Bãsescu. Profesorul Emanuel Bãlan, liderul clubului tîrgnemtean al APD, a declarat cã a inventariat toate panourile, bannerele si mesh-urile utilizate de PSD SI PD-L, fãrã sã fie incluse si afisele mici din hîrtie lipite prin oras: „Am fãcut o monitorizare a panourilor de pe stradã, a bannerelor de pe stîlpi, a mesh-urilor, si am trimis sãptãmînal aceste date la APD Bucuresti, care a si fãcut calculul final, pe baza informatiilor aflate de la firmele care executau astfel de materiale electorale. Lucrurile au fost analizate foarte serios, aveam de completat niste fise de monitorizare, în care treceam cu exactitate locul amplasãrii si dimensiunile materialelor electorale“. Asociatia Pro Democratia a monitorizat afisajul electoral pe principalele bulevarde si strãzi din cele sase sectoare ale municipiului Bucuresti si din 13 orase ale tãrii: Brãila, Brasov, Caracal, Cluj, Constanta, Craiova, Focsani, Iasi, Onesti, Oradea, Rîmnicu Vîlcea, Sibiu si Tîrgu Neamt. Astfel, pentru cele 12.012 panouri, afise si bannere de diverse tipuri numãrate în localitãtile respective, APD a estimat un cost total de 1.715.279 euro, din care 14,39% s-ar fi fãcut pentru materialele electorale ale lui Crin Antonescu, 40,55% pentru Traian Bãsescu, 39,72% pentru Mircea Geoanã si 5,34% pentru Sorin Oprescu. ÃŽn estimarea cheltuielilor fãcute de partide s-a tinut cont de pretul pietei pentru imprimarea materialelor si de chiria perceputã de regulã pentru expunerea lor. ÃŽn comunicatul dat publicitãtii, APD apreciazã cã „investitiile“ pentru publicitate electoralã out-door reprezintã, împreunã cu cele realizate pentru publicitate în mass-media, cea mai importantã categorie de cheltuieli realizatã de partide în campania electoralã, fiind singurele care pot fi monitorizate cu un anumit grad de exactitate. Monitorizarea campaniei electorale de cãtre APD s-a desfãsurat în cadrul proiectului „Trezeste observatorul din tine“, implementat de APD si finantat de Balkan Trust for Democracy.
|