Promotii cu probleme în magazinele nemtene
Imediat dupã ce s-a dat startul perioadei de soldare, comisarii din cadrul Protectiei Consumatorului Neamt au dat o raitã prin magazine, pentru a vedea dacã se respectã normele referitoare la vînzãrile cu pret redus, indiferent de tipul acestora, soldare, lichidare sau promotii. „Au fost cuprinsi în actiunea de verificare 27 operatori economici, constatîndu-se abateri la 25 dintre ei. Ca urmare, s-au dispus nouã amenzi contraventionale de 18.000 de lei noi (180 milioane vechi n.r) si 16 avertismente. ÃŽn 25 de cazuri au fost stabilite termene pentru remedierea deficientelor“, a declarat comisarul sef Marian Grigoras. Pe teren inspectorii au gãsit doar un caz de vînzare cu soldare, restul fiind vînzãri cu pret redus sau promotii. ÃŽn majoritatea cazurilor nu erau afisate conditiile promotiei, tipul, produsele sau categoria de produse la care se referã oferta, perioada pentru care mãrfurile sînt oferite la pret redus sau data aplicãrii pretului diminuat. Lipseau si sintagmele „pînã la epuizarea stocului“ sau „în limita stocului disponibil“. Vînzãrile cu pret redus, indiferent de tip, trebuie sã respecte reguli de fixare si publicitate a preturilor. ÃŽn magazine s-a constatat cã în unele cazuri preturile nu erau afisate, fie erau marcate pe etichete autoadezive aplicate pe produs în zone care le fac greu accesibile consumatorilor, uneori pe spatele produsului. Preturile noi nu erau pe fiecare produs, fiind doar afisatã informatia „promotie -25%“. ÃŽn alte cazuri pretul vechi nu era barat, sau unii afisau doar un pret declarat ca fiind cel nou, pretul vechi regãsindu-se doar în lista de produse supuse reducerii de pret. ÃŽn alte cazuri pe un singur produs erau afisate trei preturi, fãrã a fi barate cele vechi si nu era utilizatã nici sintagma „pret vechi“, „pret nou“, ceea ce creazã confuzie asupra pretului final. La unii comercianti produsele cuprinse în oferta promotionalã, si care aveau procente de reducere diferite, nu erau grupate astfel încît sã poatã fi usor identificate. De precizat este faptul cã regulile de fixare si publicitate a preturilor nu se aplicã atunci cînd reducerile de pret pe produs rezultã din cresterea numãrului de produse identice oferite spre vînzare într-un ambalaj colectiv. Doi din agentii economici supusi verificãrii nu aveau afisat certificatul de înregistrare la Registrul Comertului si nici certificatul constatator pentru punctul de lucru, desi aveau aceastã obligatie.
|