URSĂRESCU CU BANII SI „MORTU-I VINOVAT“
• un tragic eveniment arată că una din firmele actualului deputat Dorinel Ursărescu a folosit muncitori fără forme legale • unul dintre ei, inginerul Constantin Musteată, si-a pierdut viata într-un accident petrecut la Rotunda • sotia defunctului afirmă că acesta lucra fără carte de muncă la E 85 Impex SRL • inspectorii de muncă au confirmat acest aspect si au dispus sanctionarea angajatorului cu suma de 3.000 de lei • Banii nu au miros, spune o vorbă străveche, care într-o traducere aproximativă ar însemna că nu contează mijloacele folosite prin care unii produc profit. Mai trist este că în goana după bani, unii uită de lege si respectarea ei, iar de suferit au, de regulă, cei care doresc să cîstige o pîine în mod cinstit. Cam asta i s-a întîmplat unui inginer romascan, care si-a pierdut viata pe un santier deschis de una dintre firmele ce apartin deputatului PNL de Neamt, Dorinel Ursărescu. Constantin Musteată a murit într-un accident de muncă, înregistrat în noiembrie 2010, pe raza satului Rotunda, comuna Doljesti. Incidentul a fost trecut sub tăcere de autorităti, iar faptul că la mijloc a fost implicată o firmă ce apartine unui politician cunoscut nu ne face să credem decît că a fost vorba de o scăpare din partea celor însărcinati să coordoneze activitatea cu presa. Cert este că în momentul în care a fost accidentat mortal de o autobasculantă, Constantin Musteată lucra fără forme legale la o societate ce apartine familiei deputatului nemtean Dorinel Ursărescu. Pentru acest lucru, inspectorii de la ITM au sanctionat firma cu 3.000 de lei. În acelasi timp au fost acordate alte 9 sanctiuni contraventionale pentru neregulile constatate, valoarea totală a amenzilor fiind de 33.000 de lei. Dosarul finalizat de cei de la ITM a fost transmis Parchetului de pe lîngă Judecătoria Roman în vederea continuării cercetărilor pentru latura penală a lucrurilor. „La momentul producerii accidentului, respectiv 13 noiembrie 2010, ora 7,42, am fost anuntati de organele politie care au ajuns primele la fata locului. Atunci inspectorul sef a dispus ca o echipă de inspectori de muncă să verifice preliminar situatia. Dosarul a fost finalizat si înaintat Inspectiei Muncii la Bucuresti spre avizare. După avizare, caracterul accidentului fiind de muncă, dosarul în original a fost trimis Parchetului de pe lîngă Judecătoria Roman pentru a se cerceta eventualele fapte penale. La finalizarea dosarului de către inspectorii de muncă s-au stabilit sanctiuni contraventionale pentru angajatorii din zona locului în care s-a produs acel eveniment. Au fost aplicate 10 sanctiuni în cuantum de 36.000 lei. Persoana decedată presta activitatea la un angajator, fără a avea întocmite formele legale legale. Pentru asta, firma angajatoare a fost amendată cu 3.000 de lei. În cadrul cercetării efectuate la fata locului s-au stabilit si alte deficiente pe care inspectorii de muncă au obligatia să le constate si să le sanctioneze. În opinia noastră, vina producerii acestui accident a avut la bază mai multi cumuli de factori. Este clar că s-a constatat muncă la negru si s-au aplicat sanctiuni contraventionale în sensul ăsta“, a declarat Neculai Hîrlea, purtătorul de cuvînt al ITM Neamt.
Procurorii au dat NUP
Dosarul ajuns pe mîna procurorilor romascani a fost solutionat de către acestia cu neînceperea urmăririi penale (NUP). Nemultumită, Lucia Musteată, sotia victimei, a depus plîngere în instantă împotriva rezolutiei procurorului. În decizia anchetatorilor, considerată netemeinică si nelegală de către Lucia Musteată se arată că Florin Dianu, soferul care conduce autobasculanta implicată în accident, nu se face vinovat de ucidere din culpă. Un cuvînt greu de spus în acest sens l-a avut si expertiza tehnică efectuată în cauză. În material se aminteste faptul că inginerul Musteată nu lucra cu carte de muncă si că fusese solicitat în santier pentru a corecta anumite erori care se puteau produce la ridicarea unui dig. În plîngerea înaintată instantei de judecată, Lucia Musteată si-a arătat nemultumirea fată de decizia procurorilor, afirmînd că: „inginerul Musteată nu a fost solicitat în santier doar pentru o corectură legată de lucrările la dig sau era pieton, asa cum se arată în expertiza tehnică auto, ci lucra efectiv pe santier de dimineată pînă seară si, de cele mai multe ori sîmbătă si duminică, exceptînd zilelele ploioase, pentru că lucrarea de subdiguire a rîului Siret trebuia terminată în cît mai scurt timp. Aceste aspecte pot fi confirmate prin verificarea condicii de prezentă dacă există, a documentelor semnate de victimă sau prin audirerea altor martor decît cei interesati în cauză (...) Cu privire la organizarea de santier, din înscrisurile aflate la dosar, din documentele de la dosarul cauzei, au rezultat numeroase deficiente de organizare, drept dovadă responsabilii au fost sanctionati contraventional de ITM.
Din cercetările efectuate de inspectorii ITM nu rezultă că erau încheiate protocoale cu privire la organizarea santierelor, cum au fost făcute angajările si dacă există o metodologie de lucru cu prezenta anajatilor. După producerea accidentului au fost prezentate la ITM mai multe documente, probabil încheiate ulterior de (...) încadrată la E 85 Impex SRL, pentru a se încerca scăparea de răspundere a persoanelor vinovate. Magistratii au respins plîngerea Luciei Musteată, stabilind că solutia procurorilor a fost legală.
„Ghiveci“ de Rotunda
Inginerul Musteată, din spusele sotiei sale, lucra la E 85 Impex SRL fără forme legale, însă la Rotunda executa lucrări o altă societate din portofoliul familiei Ursărescu. Este vorba de Motero SRL care a intrat în ecuatia de la Rotunda cel putin în conditii ciudate. Firma a ajuns să execute lucrarea într-un contract care nu prea putea fi subcontractat. Necesitatea acestor lucrări a apărut în urma inundatiilor provocate de Siret în 2010. Administratia Natională Apele Române a atribuit atunci fără licitatie publică, pe motiv de situatie de urgentă, un contract în valoare de 13.594.925,12 lei firmei SC Constructii în Transporturi Bucuresti SA. În anuntul postat pe SEAP se preciza foarte clar că respectivul contract nu putea fi subcontractat. Atribuirea contractului s-a făcut în august 2010, finantarea fiind asigurată de Ministerul Mediului. Contractul prevedea „executia de lucrări destinate prevenirii, înlăturării si/sau diminuării efectelor produse de fenomenele meteorologice periculoase în perioada iunie-iulie 2010 - Lucrări de îndiguire a rîului Siret pe tronsonul Rotunda-Buruienesti, comuna Doljesti, judetul Neamt - tronsonul mal stîng km 0-km 3+300. Motero SRL nu a fost singura firmă care a participat la această lucrare. De exemplu, soferul care l-a accidentat mortal pe inginerul Musteată lucra la o societate din Iasi. Contactat telefonic, deputatul Ursărescu si-a amintit cu greu de evenimentul tragic din noiembrie 2010 si a refuzat să comenteze cazul, sugerîndu-ne să luăm legătura cu administratorul firmei din acea perioadă. „Este o chestiune veche, care a fost clarificată la vremea respectivă de către toate institutiile statului. Pentru mai multe detalii, sunati-l pe administratorul firmei, pentru că nu aveam eu această functie“, a declarat Dorinel Ursărescu, recunoscînd totusi că la societatea respectivă era actionar. Rezumînd, un om a murit, s-au dat cîteva sanctiuni modice si nimeni nu-i vinovat. Vă lăsăm de dumneavoastră, cititorii Monitorului, să trageti concluzii si să deliberati pe marginea acestui caz: e sau nu vinovătie? Sau, la fel ca în alte multe spete, „mortu-i vinovat“.
|