16.500 de carduri n-au un proprietar
distribuirea cardurilor de sănătate a ajuns la final • 15.000 de astfel de documente au fost returnate Casei Judetene Neamt pe motiv de adresant lipsă • alte 1.500 s-au întors înapoi pentru că posesorii au decedat • Procesul de distribuire a cardurilor de sănătate în Neamt s-a finalizat oficial, toate aceste documente ajungînd la proprietarii ce au putut fi găsiti. În judet au fost repartizate 310.000 de carduri, autoritătile estimînd că acesta este numărul de asigurati medical. Postasii au început împărtirea lor încă de acum două luni, iar la începutul acestei săptămîni au fost epuizate toate documentele. Au fost însă returnate Casei 16.500 de carduri de sănătate, dintre care 1.500 fuseseră emise pe numele unor persoane ce au decedat între timp. Acest lucru a fost posibil întrucît tipărirea cardurilor a început încă din 2012, iar de atunci si pînă acum unii au trecut în lumea dreptilor. Diferenta de 15.000 de carduri ce a ajuns în custodia Casei este explicată de faptul că posesorii nu au fost de găsit. Acestia fie lipseau de la domiciliu, fie erau plecati în străinătate. Au mai fost probleme si în legătură cu tipărirea adreselor, existînd multe neconcordante. De aceea, reprezentantii CJAS fac apel la nemtenii care încă nu si-au primit cardurile să vină la sediul institutiei pentru a le ridica. „Cardurile returnate sînt în acest moment în custodia noastră, iar cei care stiu că au dreptul la astfel de documente pot veni la noi să le ridice. Cele emise pe numele unor persoane decedate vor fi trimise la CNAS. Mă bucur că această etapă a implementării cardului electronic a luat sfîrsit si sper să fie utilizat cît mai repede. Am convingerea că prin acest card se vor diminua foarte mult fraudele în sistem si astfel vor rămîne mai multi bani pentru nevoile pacientilor“, a precizat juristul Radu Firăstrău, presedintele CJAS Neamt. Deocamdată, aceste carduri sînt inutile, ele devenind obligatorii de anul viitor, cel mai probabil din aprilie. Pînă atunci, medicii de familie ar trebui să le initializeze, adică să fie introduse în sistem, iar pacientul să-si aleagă un cod PIN. De asemenea, ar trebui introduse si pe cipul acestui card, cu acordul posesorului, date medicale. În acest moment, au fost initializate doar vreo 3.000 de carduri, deoarece medicii nu si-au cumpărat cititoare. În momentul în care aceste documente vor deveni obligatorii, nici un serviciu medical nu va mai fi posibil în lipsa cardului.
|