Legalitatea actelor le-a scos peri albi
• în ceea ce priveste legalitatea actelor Prefectura a verificat 35.000 de documente • acestea înseamnã hotãrîri de CJ, CL, dispozitii ale presedintelui CJ si primarilor nemteni • 144 de documente au fost considerate nelegale n
Un camion de acte au verificat din punct de vedere al legalitãtii reprezentantii Prefecturii Neamt, în cursul anului 2015. Numeric vorbind, sînt peste 35.000 de documente, care au ajuns la institutia ce reprezintã Guvernul în teritoriu si care asigurã „parafa“ de legalitate peste actele emise de întreaga administratie din judet. „A fost un volum de muncã imens, dar specific activitãtii de legalitate a actelor. Colegii mei au tinut evidenta actelor administrative adoptate sau emise de autoritãtile administratiei publice locale si judetene transmise prefectului în vederea verificãrii legalitãtii, au propus sesizarea, dupã caz, a autoritãtilor emitente, în vederea reanalizãrii actului considerat nelegal si revocãrii acestuia, sau a instantei de contencios administrativ, cu motivarea corespunzãtoare; au întocmit documentatia, au formulat actiunea pentru sesizarea instantei de contencios administrativ si au sustinut, în fata acesteia, actiunea formulatã, precum si cãile de atac, atunci cînd a fost cazul“, a declarat Vlad Anghelutã, prefectul judetului Neamt. Pe parcursul lui 2015, au fost controlate din punct de vedere al legalitãtii 35.291 acte, din care 284 de hotãrîri ale Consiliului Judetean, 448 dispozitii ale presedintelui CJ, 6.042 hotãrîri ale consiliilor locale si 28.517 dispozitii ale primarilor. Din totalul actelor controlate, au fost considerate nelegale 144 acte administrative, fiind întocmite adrese de procedurã prealabilã. Pentru un numãr de 10 acte administrative s-a propus clasarea procedurilor, 131 au fost modificate/revocate corespunzãtor de cãtre autoritãtile emitente, iar în trei cazuri au fost promovate actiuni în fata instantei de contencios administrativ, în prezent actiunile fiind pe rolul instantei de fond, cu urmãtoarele termene de judecatã stabilite în anul 2016. „Gradul de realizare este de 100% la verificarea tuturor actelor administrative emise sau adoptate de autoritãtile administratiei publice locale; depistarea tuturor actelor administrative emise sau adoptate cu încãlcarea prevederilor legale; promovarea actiunilor în fata instantei de contencios administrativ în vederea anulãrii totale sau partiale a actelor administrative care nu au fost revocate/modificate/completate corespunzãtor de cãtre autoritãtile administratiei publice locale emitente“, a mai spus prefectul Anghelutã.
Aspectele de nelegalitate care au fãcut necesarã interventia prefectului au privit administrarea domeniului public si privat al unitãtilor administrativ-teritoriale au vizat extrem de multe aspecte, precum stabilirea impozitelor si taxelor locale, aprobarea bugetelor locale, raporturile de serviciu sau de muncã ale functionarilor publici, respectiv ale personalului contractual sau în legãturã cu unele venituri de naturã salarialã. Nelegale au fost gãsite si atribuirea unor denumiri, adoptarea unor acte administrative cu nerespectarea normelor de tehnicã legislativã, adoptarea unor hotãrîri fãrã sã fi fost respectatã procedura legalã ori adoptarea/emiterea unor acte administrative cu depãsirea competentei materiale. S-a constatat nerespectarea legii si în cazul înfiintãrii unui serviciu public fãrã a se aproba regulamentul de organizare si functionare a acestuia, dar si stabilirea eronatã a limitei maxime pentru amenzile contraventionale, constituirea unor comisii de receptie la terminarea lucrãrilor, adoptarea unor mãsuri referitoare la mandatul consilierului local (validãri sau invalidãri mandate), stabilirea datei de intrare în vigoare a unor acte administrative cu caracter normativ si acordarea unui mandat general primarului comunei în vederea reprezentãrii consiliului local în fata instantelor judecãtoresti.
|