Impozitele si taxele nu se majorează, la Tîrg
Locuitorii urbei de sub Cetatea Neamt vor plăti la bugetul local
aceleasi sume ca si anul trecut în contul dărilor pentru terenuri,
case si masini. Impozitele si taxele aferente lui 2018 nu au fost
majorate si nici nu s-au ajustat cu rata inflatiei, fiindcă respectivul
coeficient a avut o valoare mică. La calculul sumelor datorate se va
tine cont de procedura aplicată anterior, conform reglementărilor
fiscale. Astfel, pentru clădirile rezidentiale si clădirile-anexă, aflate în
proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează
prin aplicarea unei cote de 0,1% asupra valorii impozabile a clădirii,
iar pentru cele nerezidentiale cota este de 0,2%, dar poate creste
de 10 ori dacă pentru imobilele respective nu există un raport de
evaluare. În cazul persoanelor juridice, cota aplicată valorii de
impozitare a clădirilor rezidentiale este de 0,2%, pentru cele
nerezidentiale ajunge la 1%, scăzînd la 0,4% dacă e vorba despre
folosire în scopuri agricole. Dacă proprietarul nu a actualizat
valoarea impozabilă a clădirii în ultimii 3 ani anteriori anului de
referintă, cota impozitului/taxei pe clădiri este de 5%. Noutatea,
pentru anul 2018, constă în introducerea a două taxe, de
salubrizare si de protectie civilă. Prima va fi impusă celor care
refuză să încheie contracte cu operatorul Rossal si are valoarea de
12,04 lei/persoană/lună (fără tva), pentru persoane fizice, respectiv
688 lei/tonă/lună (fără tva), în cazul celor juridice. Valorile sînt duble
fată de cele achitate de clientii care au contract pentru ridicarea
gunoiului. A doua taxă nou introdusă, cea de protectie civilă, are
valoarea de 5 lei pentru persoane fizice si 50 lei pentru cele
juridice. Va fi achitată anual de locuitorii cu domiciliul stabil în Tîrgu
Neamt, plătitori de impozit pe clădiri si de firmele ce îsi desfăsoară
activitatea în oras. S-a făcut si o estimare a veniturilor care s-ar
obtine în urma aplicării taxei, rezultînd suma totală de 165.000 lei.
Banii ar urma să fie folositi în exclusivitate pentru activităti de
protectie civilă, conform actelor normative în vigoare. Aici intră si
cheltuielile pentru investitii, gen constructie clădiri pentru sediul
SVSU, depozit de materiale, achizitionare de masini, utilaje,
aparatură si altă tehnică necesare pentru interventiile la situatii de
urgentă si asigurarea functionării sistemelor de transmisiuni. De
asemenea, mai sînt prevăzute cheltuieli pentru întocmirea studiilor
si documentatiilor în domeniul protectiei civile, pentru înzestrarea si
dotarea cu materiale, echipamente de lucru si protectie a
voluntarilor din serviciul public voluntar pentru situatii de urgentă,
cheltuieli pentru asigurarea interventiilor la situatii de urgentă
(achizitionarea de carburanti si piese de schimb, asigurarea plătii
voluntarilor, despăgubirea persoanelor care au suferit pagube
si/sau ajutoare sociale pentru sinistrati). Fondurile ar trebui să
acopere si cheltuielile pentru executarea lucrărilor de apărare
împotriva inundatiilor si alunecărilor de teren, pentru întretinerea si
repararea mijloacelor si obiectivelor de protectie civilă din
dotare(mijloace de alarmare, adăposturi de protectie civilă, spatiile
si constructiile din dotare, aparatura de înstiintare si cea folosită la
pregătirea pentru protectia civilă, masinile si utilajele din dotare),
pentru pregătirea populatiei, asigurarea salariilor si altor drepturi de
personal prevăzute în actele normative pentru salariatii din Serviciul
Voluntar si protectia civilă, asigurarea materialelor de întretinere si
curătenie, furnituri de birou, apă, energie termică si electrică.
|