Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Ianuarie 2006
LMMJVSD
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 16 Ianuarie 2006
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Sobrietate ºi minuþie interpretativã într-un concert de calitate

Sobrietate �i minu�ie interpretativ� �ntr-un concert de calitate

Vineri seara, iubitorii muzicii simfonice din Piatra Neam� au avut ocazia s� fie din nou al�turi de muzica de bun� factur�, gra�ie concertului oferit de orchestra simfonic� a Filarmonicii de Stat „Mihail Jora“ din Bac�u, dirijat� de maestrul Ovidiu B�lan, care continu� astfel cu rigurozitate programul stagiunii ini�iate de Centrul pentru Cultur� �i Arte „Carmen Saeculare“ �i sus�inut� financiar de c�tre Consiliul Jude�ean �i Prim�ria Piatra Neam�.
�n programul concertului din aceast� lun� au figurat Concertul pentru vioar� �i orchestr� de Aram Haciaturian �i Simfonia a V-a, �n Re major, op.107, „Reforma“ de Felix Mendelssohn-Bartholdy, solist fiind violonistul Daniel Podlovschi.
Al�turi de �ostakovici, Prokofiev, Muradeli, Miaskovski sau Vissarion �ebalin, Haciaturian a reprezentat frontispiciul muzicii sovietice din 1930 �ncoace, chiar dac� recenziile ideologice caracterizau - sub influen�a inflexiunilor politice de sistem - muzica lor ca fiind „inexpresiv�, s�rac�, nearmonioas�, neclar�... confuz� �i discordant�, construit� pe disonan�e continue �i combina�ii de sunete care zg�r�ie auzul“. Mai mult, la 10 februarie 1948, Comitetul Central al PCUS a emis o rezolu�ie incriminatorie prin care to�i ace�tia erau acuza�i de „formalism, de tendin�e antidemocratice care s�nt str�ine poporului sovietic �i gusturilor sale artistice, amintind foarte mult de spiritul muzicii moderniste burgheze contemporane din Europa �i America“. Acuza�ia de decandentism a fost ornat� cu un program �n cinci puncte menit „s� amelioreze starea culturii muzicale sovietice“.
�i chiar dac� aceast� gre�eal� ideologic� a fost „reparat�“ printr-o scrisoare comun� �i, evident, de circumstan��, a grupului de compozitori, adresat� tovar�ului Stalin, lucr�rile n�scute anterior, sub influen�a decadentismului european, au continuat s� existe. Este �i cazul Concertului pentru vioar� �i orchestr� scris de Haciaturian �n 1940 pentru marele violonist David Oistrah, �n care se reg�sesc tr�s�turile fundamentale ale componisticii at�t de originale ale �nzestratului armean.
Cele trei p�r�i (Allegro con fermezza, Andante sostenuto �i Allegro vivace) pun �n valoare o sonoritate oarecum stranie �i o ritmic� extrem de elaborat� �i, din aceast� pricin�, dificil�. Particularit��ile scriiturii s�nt evidente �n suita de pasaje cromatice descendente ale orchestrei, �n contrapunctul uneori laborios, �n abunden�a dublelor corzi, �n intervalica preten�ioas�, �n folosirea surdinei la instrumentul solist sau �n structura original� a caden�ei, al c�rei incipit este subliniat de clarinet.
Fostul solist al Filarmonicii ie�ene, Daniel Podlovschi, a oferit o interpretare pe c�t de corect� pe at�t de pedant�, evit�nd spectaculozitatea ieftin� �i gratuit�, concentr�nd, �n schimb, mesajul sonor �ntr-o evolu�ie sobr� dar riguroas�. Conlucrarea cu aparatul orchestral a fost impecabil�, �n ciuda dificult��ilor tehnice de care aminteam. �n acela�i timp, ansamblul orchestral a dovedit de aceast� dat� mult� scrupulozitate �n coordonare.
Lucru observat, de altfel, �i �n interpretarea precis� a Simfoniei a V-a, �n Re major, op.107 „Reforma“ de Felix Mendelssohn-Bartholdy.
„Era foarte bine crescut, pu�in cam snob �i oarecum pedant c�nd a mai �naintat �n v�rst�“ - spunea Harold C. Schonberg despre Felix Mendelssohn-Bartholdy. „A dus o via�� tihnit� de familie, a avut o so�ie devotat�, s-a ocupat de copii �i s-a deosebit de ceilal�i burghezi �nst�ri�i ai vremii lui numai prin faptul c� �nt�mpl�tor a fost genial“.
Spre deosebire de celebrele simfonii „Italiana“ �i „Sco�iana“ - �n umbra c�rora pe nedrept este deseori a�ezat� - „Reforma“ este o crea�ie pe c�t de sobr� pe at�t de individualizat�. Motivele unor vechi coraluri protestante �i cele ale unor vechi c�ntece germane slujesc inten�iile unui programatism ideatic care subliniaz� tendin�a c�tre autonomia spiritului na�ional. Sub bagheta precis� a maestrului Ovidiu B�lan, orchestra simfonic� a filarmonicii b�c�uane a demonstrat acurate�e, precizie �i coeren�� �n exprimare �i, mai ales, un rafinat sim� al decup�rii planurilor dinamice.
�n totul, un concert care face cinste at�t muzicii propuse c�t �i celor care s-au str�duit a-i oferi o interpretare de �inut�.

Articol afisat de 1555 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective