Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Martie 2006
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 7 Martie 2006
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Cu tristeþe

Cu triste�e

E posibil s� nu fiu eu cel mai obiectiv critic pentru a judeca spectacolul Shakespeare reloaded, cea mai recent� premier� a Teatrului Tineretului; prea s�nt obsedat� de Shakespeare �i-l �tiu �i pe fa�� �i pe dos. Dar tocmai aici e buba, hic jacet lepus: ce target (cuv�nt, repet, mult mai cool dec�t str�mo�escul �int�), ce segment de public are drept destinatar acest spectacol? Cei care-l cunosc pe Shakespeare, fie �i pe deasupra, ori m�car �l respect� ca un arhetip cultural, nu au avut ce alege din el; s-a plecat la pauz� �n ne�tire. Celor ce nu-l cunosc, genera�iilor actuale, pe “limba”c�rora par a dori s� vorbeasc� autorii, prea pu�in le pas� de dramaturgia elizabetan� �i de cel mai str�lucit reprezentant al ei, iar prezenta produc�ie nu le va trezi interesul nici cu poli�ia. Nu asta era ideea, s� comprimi titlurile (�i temele) cunoscute pentru genera�iile de ast�zi, care nu mai citesc, s� reload-ezi opera bardului pentru cei ce cunosc sensul verbului to reload?
Ba nu, z�u, adic�telea, pardon c� �ntreb, pune�i-v� �n situa�ia unui elev de liceu, c�ruia nu-i prea place s� citeasc� �n general, teatru �n special, Shakespeare, greoi de urm�rit pentru o minte neantrenat�, cu deosebire (cea mai r�sp�ndit� specie de elev de liceu). Crede�i c� r�m�ne cu vreo urm� de interes, care s�-l apropie de autor, dup� ce vede a�a ceva? �i, dac� nu, ce rost are s� �ncepi prin a-�i be�teli spectatorii c� nu citesc Shakespeare, pentru a continua cu tocan� de Shakespeare preparat� pentru incul�i? Nu despre asta era vorba? Dar, oare, �tiau autorii spectacolului realmente ce doreau?
Inten�ionat m-am amestecat (p�n� la un punct �i cu stricte inten�ii experimental-behavioriste) �n aiureala de la �nceput, pentru a-i vedea cum reac�ioneaz� dac� le stric� oarecine juc�rica, adic�telea dac� ridic� m�na cineva nescontat la o �ntrebare “cu r�spuns pl�tit”, gen “dar a citit sau a v�zut cineva din sal� Regele Ioan?” Ei, eu citisem piesa de c�teva ori, �n traducerea excelent�, de�i cam liber�, a lui Dan Botta �i �n original; �i o v�zusem jucat�, �n cheie comic�, �n cheie tragic�, �n cheie istoric�, tot �n traducere �i �n original; ba �i �ntr-o variant� francez�. Ce te faci, cum reac�ionezi? Prost, evident; au ignorat m�na mea ridicat�, n-au avut reflexul s� improvizeze ceva �i s-au dus… la omul lor plasat �n sal�. Nu �in s� m� dau citit�, dar, vezi dumneata, astea s�nt riscurile asumate atunci c�nd o faci dup� ureche pe Antonin Artaud.
�n interviurile date, cel din caietul-program �i cel de pe Rom�nia-Actualit��i, regizorul �tefan Iord�nescu insista asupra prezent�rii spectacolului ca pe rezultatul unui workshop “dat” de el la Piatra Neam�, fructific�nd experien�a sa shakespearian� – sau shakespeareologic� – de pe alte meleaguri. Atunci am �n�eles aerul de infantilism pe care reprezenta�ia �l degaja: �mi amintea de spectacolele din institutul de teatru, �nc� insuficient de mature pentru a avea un perfect calibrat discern�m�nt estetic. Ceea ce nu mai era cazul aici, cu actori deja cu experien�� de scen�.. Iar mult prea lungile interludii dintre fragmentele jucate coborau spectacolul sub nivelul improviza�iilor de alt�dat� care urmau premierelor de clasic� amintire �i �n care, pentru cei “ai casei”, actorii se autoparodiau cu mult mai mult haz. Asta e.
Ceea ce nu e, nu e un g�nd.
Am �nv��at de la mari regizori, printre care Al. Tocilescu, C�t�lina Buzoianu �i al�ii, c� un spectacol se bazeaz� pe un g�nd anume, o inten�ie estetic�, o pledoarie pentru o idee. Aici – nimic.
Parodia nu e o idee �n sine, �i aici nici m�car asta nu era.
Modernizarea este greu de demonstrat la TT, c�t� vreme n-au murit cei ce alt�dat� au v�zut Romeo �i Julieta �n regia lui Purc�rete, �mbl�nzirea scorpiei regizat� de regretatul Iulian Vi�a sau, mai ales, Nevestele vesele din Windsor, strict nec plus ultra. Joac� era �i acolo, Doamne Dumnezeule, �i �nc� peste m�sur�; actualizare catalitic� pe c�t se putea, chiar o oarecare impertinen�� pi�icher� �n abordarea subiectului, o iconoclastie suficient de manifest�, dar – ce estetic� rotunzime, c�t� coeren��, c�t sens… Aici – �ncepusem s� m� uit spre culise, a�tept�nd s� apar� Axinte ori M�rlanu’.
Actualizarea era prins� �n dilema existen�ial� a relativit��ii: un Shakespeare cu iz de Matrix �i de Titanic mai are vreo �int�? Mai bine, invers: Matrix cu iz de Shakespeare, e mai verificat.
Altminteri, actorii erau (�nc�) tineri, adic� simpatici �i energici, de�i prea �nduio��tori �n preten�ia lor de a fi �n�eles ceva din Shakespeare; pe alocuri te bu�ea r�sul, de�i nu �tiu sigur dac� de ce se �ncerca, sau de de se reu�ea; treaba cu happening-ul, cu interactivitatea, era foarte, foarte tras� de p�r, dar m�car oferea un moment de calm publicului sastisit de ce v�zuse; �i s-ar mai putea extrage �i alte dou�-trei detalii pozitive (Macbeth, de pild�, ceva mai coerent). A� recomanda mai ales fructificarea acelui Othello hip-hop sau house sau ce era; cred c� o forma�ie de profil, gen Cassa Loco ar face din el ceva; adev�ruri de talia lui “dac� nu �tii cum st� treaba / i-ai luat g��ii pe degeaba” ar fi de mare efect �n peisajul muzicii de pe AtomicTV.
�ns�ilarea aceasta de momente nu era �ns� nimic �n sine. Munca �ntr-un asemenea seminar-atelier de crea�ie care se cheam� acuma workshop este util� prin proces, nu prin efect; �i prea arareori rezultatele s�nt comunicabile urbi et orbi cu titlul de crea�ie �ncheiat�; ele s�nt un fel de bruioane, de ebo�e ale unor realiz�ri viitoare. M� �i �ntreb a cui a fost ideea s� dea ne�ndestulului acestuia nume de produs finit �i s�-l prezinte ca atare; vorba �mp�ratului din poveste: “dac� v-a sf�tuit cineva, r�u v-a priit; iar dac� a�i f�cut dup� capul vostru, r�u cap a�i avut.”
Dac� a� avea vreo c�dere, a� spune regizorului �i interpre�ilor c� de-abia de aici ar trebui s� �nceap� munca propriu-zis� pentru a realiza un spectacol-sintez� asupra spiritului operei shakespeariene, chestie care ar mai dura c�teva zodiace. Cum nu am c�dere, m� mul�umesc spun�ndu-le c�, �n forma asta, nici de Zilele Ora�ului nu e bun�. S-o p�streze pentru turnee de var�, publicul de pe litoral ar putea aprecia; mai pu�in Mila 23, c� pe acolo se mai poart� gustul �i valoarea.
Dar, dup� premiile de ast�-toamn� de la Festival, nu m� mai mir de nimic. Sic� Alexandrescu, prin anii ’50, �ntrebat pe strad� ce mai face, ce mai zice, se b�tea cu m�na peste gur� �i spunea: “nu mai zic nimic, p�catele mele!” A�a �i eu.

Articol afisat de 1787 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ada Popovici)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Regionale Stiri Regionale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective