Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Mai 2006
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Opinii 16 Mai 2006
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Premier�… dernier�

Ultima premier� a Teatrului Tineretului, probabil ultima a acestei inegale �i controversate stagiuni, ridic� din nou problema adresabilit��ii faptului dramatic, unul dintre cele mai deschise acte din �ntreaga palet� a comunic�rii umane.
Vorbim, dup� cum b�nui�i, despre L'amour toujour, spectacol realizat de Louise D�nceanu dup� Bulat Okudjava, remarcabil reprezentant al unei genera�ii de enfants terribles ai literaturii sovietice dintre care mai amintim doar pe Evtu�enko, Ahmadulina, Cinghiz Aitmatov, Valentin Rasputin. Pe plan (est-)european, mai putem al�tura acestui pre-glasnost' pe veteranul Brecht, pe Stefan Heym, Ismail Kadare ori mai t�n�rul Bojin Pavlovski, pentru a nu mai pomeni literatura rom�neasc� a deceniului obsedant. Este vorba, mai ales �n privin�a autorilor sovietici cita�i, despre acei „lupi tineri“ care, deta�a�i de imperativul categoric al cerin�ei sociale, hr�ni�i mai ales cu literatura samizdat - s�nt sincer curioas� c��i dintre cititori mai �in minte ce �nseamn� asta, mai �in minte cum xerocopierea era interzis� la noi, iar proprietarii de ma�ini de scris trebuiau s� dea anuale probe de scris la poli�ie - hr�ni�i, a�adar, cu literatur� care f�st�cea personalul editurilor, �i-au format o mentalitate salutar-reconstructiv� privind specificul literar.
Aceste considera�ii, de care n-am nici o nevoie, s�nt menite s� pagineze nu spectacolul, ci cronica de fa��, pentru c� spectacolul s-a dovedit o �nsumare de paradoxuri.
A�adar, avem de-a face cu un spectacol de autor, regizoarea efectu�nd �i adaptarea pentru scen� �i ilustra�ia muzical� �i, last but not least, felii grele din caietul program, fie c� le semneaz� ori nu; stilul o denot�.
Ca autoare a adapt�rii, ea opereaz� reduc�iuni drastice �i re-articul�ri ale materialului romanului (Aventurile lui �ipov sau vechiul vodevil / L'amour toujours) care au darul de a asigura o coeren�� specific dramatic� scenariului; cum se face, atunci c� textul are, pe de o parte, destule lungimi, iar pe de alta, momente de sc�zut� coeren��? Nu putem dec�t s� poresupunem c� autoarea a l�sat unele pasaje / scene de dragul valorii lor literare, de�i vedea bine c� nu aveau leg�tur� cu reprezentarea.
Ca regizoare, Louise D�nceanu a elaborat o viziune a unui circ „modern“ al tic�lo�iei, reu�it ca viziune de�i nu extrem de original conceptualmente (personal, n-am uitat o mai coerent� variant� a Celor trei muschetari, tot pe teme de circ, mult mai dens� �i care, totu�i, nu a „�inut“ la public, pentru a nu o pomeni dec�t pe aceasta). Ast�zi, orice are leg�tur� cu pu�in�tatea - ori �mpu�inarea - axiologiei umane, este convenabil plasat �ntr-un circ. De la Hamlet la reclame. Apoi, textul �nsu�i avea o valoare parabolic�, „b�t�nd �n ciocoi“, pentru c�, efectiv, nu de spionarea lui Tolstoi �l durea capul pe Okudjava. Strat care, mi se pare, trebuia exploatat altfel, pentru a fi perceptibil �i celor de ast�zi pentru care, vorba unui produc�tor hollywoodian, „istoria antic�“ �nseamn� cam �nainte de 1995. Deci, ori prime�ti codul analogic al autorului, risc�nd anacronismul �i, deci, ratarea perceperii, ori vii �n imediat, cu consecin�ele de rigoare. Explica�iile din caietul-program s�nt tardive �i inutile. O tentativ� de actualizare a existat �n spectacol, prin evocarea unor personaje politice ale momentului, dar cam confuz� �i cam de nimic legat�.
Ca autoare - in titulo - a caietului program, func�ie frecvent asumat� de regizor, ea a �ncercat s� expliciteze aceast� inten�ie pedagogic�, vorbind despre „posibila indiferen�� a tinerilor pentru o realitate pe care nu au cunoscut-o �…� posibila indiferen�� a celor mai v�rstnici fa�� de o realitate de care s�nt s�tui �i pe care �ncearc� s-o uite“. Ceea ce este nu posibil, ci de-a dreptul probabil: nu po�i cere unui �ntreg popor o vigilen�� politic� paukerian� (cu semn schimbat) in æternum. Indiferen�a este cel mai greu de comb�tut simptom cultural. Or, atunci, nu-�i r�m�ne dec�t exploatarea eternit��ii moralei, a generalului uman, pe care, cum spuneam, o aduci la mintea t�n�rului de azi. Cu consecin�ele de rigoare, bine�n�eles. Mai pe rom�ne�te: eu, una, iubesc fenomenul Lev Nikolaevici Tolstoi. Se spune c� „nimeni n-a citit integral R�zboi �i pace“. Eu l-am citit de c�teva ori �i, dac-o vrea Domnul, o s�-l mai citesc, c�ci iubesc c�r�ile exemplare. �i tot eu spun c� prea pu�in� lume se mai intereseaz� ast�zi de nihilismul rusesc, de Ohrana, de suspectarea de plano a intelectualit��ii ruse�ti �n perioada �arist� �i c�, dac� spectacolul vorbea mai explicit despre dela�iunea �i tic�lo�ia de ast�zi, era mult mai percutant �i chiar mai coerent. Okudjava se bucura de alt orizont de a�teptare dec�t noi cei de aici �i acum.
�n rest, bine. „Gospod�rirea“ - ce, eu n-am dreptul la un termen �n ton?! - spa�iului de joc de c�trea Florilena Popescu era ingenioas� �n simplitatea ei �col�reasc�, iar costumele, u�or ilustrative, erau simpatice.
Actorii au �n�eles, �n mare, cum st� treaba, de�i nu mi se pare c� au dat suficient� aten�ie paletei de conota�ii general-umane a fiec�ruia dintre roluri. Tudor T�b�caru a jucat foarte emploi, dar cu o superficialitate care �l p�nde�te �ndestul; n-a� vrea s� cred c� aplic� nediferen�iat ni�te re�ete sitcom pe care le-a deprins. Distan�area brechtian� o po�i �ncerca fa�� de personaj, c�ruia �i e�ti primul judec�tor, nu fa�� de rol. Pentru ca spectatorul s� te ia �n serios, trebuie s� iei tu �nsu�i personajul �n serios, s� lup�i pentru el: si vis me flere. Stilul „las'c� m� scot eu…“, repet, este prea de resortul comediei de televiziune, unde, s� nu uit�m, se trage cadru cu cadru, cel mult calup cu calup.
Victor Giur�scu a fost infinit mai concentrat, ca �i de alte d��i (Volpone), ceea ce s-a v�zut. Actor „de curs� lung�“, el, unul, nu a uitat ce i s-a spus �n �coal�: trebuie s� tragi de personajul t�u p�n� la cortina final�. Exploat�ndu-�i plusurile (expresivitatea sobr�, exactitatea ochilor) �i minusurile, a cam reu�it s� „fure spectacolul“, ceea ce mi s-a p�rut fair. Tot foarte, foarte „acolo“ Florin Mircea jr., printre pu�inii care �tiau exact ce fac tot timpul, poate cel mai bine lucrat rol din tot ce am v�zut p�n� acum de la el.
Judicios �i bine f�cut, personajul tricefal al ierarhiei poli�iene�ti (Cezar Antal, Drago� Ionescu, Oliviu Cristian) a exploatat inteligent sarcinile de joc �i a reu�it unitatea �n diversitate �ntr-o tonalitate foarte just�. Bine g�ndit, motivul telefonului ro�u cu fir scurt.
Totu�i, ultim� observa�ie, este scandaloas� o sal� de premier� pe o treime goal�. Avanpremierele, lipsa de publicitate exact� �i eficient�, proasta �n�elegere a ideii de „public de teatru“ va face ca, de pe la a treia reprezenta�ie, sala s� fie goal� de tot. Cultivarea misterului e de resortul spectacularului; iar „lumea bine“ n-are dec�t s� vin� direct la premier�; abia se mai vede la ochi. Un banner coco�at pe balconul teatrului este insuficient �i devine redundant-inobservabil: mereu e acolo unul. Afi�ele modeste pe u�ile Rodipet �i ale libr�riilor nu atrag aten�ia nim�nui. Bine c�, dac� vine un circ propriu-zis, un manelist sau cine �tie ce alt caraghios, pot rage ma�inile cu difuzoare toat� ziua. Teatrul nostru, care-�i mai linge �nc� r�nile, n-are timp s� fie modest.

Articol afisat de 1720 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ada POPOVICI)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective