Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Octombrie 2006
LMMJVSD
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 26 Octombrie 2006
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Festivalul de Teatru Piatra Neamt - Editia a XXI-a

Instincte fundamentale

Politica cea de toate zilele

Soarta lucr�rii dramatice „...Escu“ a fost, din p�cate, una ingrat�. Scris� la doisprezece ani dup� „Titanic Vals“, piesa a stat �n umbra acesteia mult� vreme si, din nefericire, mai st� si ast�zi. Din aceast� pricin�, intreprinderea regizorului Alexandru Dabija la Teatrul de Comedie bucurestean este cu at�t mai important� si mai valoroas�. Cea de a doua parte a dipticului preia c�teva din personaje, urm�rindu-le destinul, �n mare parte previzibil. Sarmisegetuza a devenit gener�leas�, teroriz�ndu-si sotul si progenitura n�scut� dintr-o dragoste „platonic�“, Traian s-a multumit a tr�i �ntre dou� curse de cai si expediente sau �mprumuturi, iar Decebal Sp. Necsulescu, cel care omora g�stele cu bicicleta, c�s�torit cu fiica unui „aristocrat“ precum „descompusul“ Langada, e omul zilei, angrenat �n construirea unei mari cariere politice care, conform unei traditii ce se perpetueaz� si ast�zi si �n virtutea unui instinct fundamental, trebuie neap�rat s� treac� prin toat� panoplia partidelor care se preumbl� la putere. Este inutil s� insist�m asupra efectului pe care spectacolul �l produce asupra masei de spectatori, printre care se afl� at�tia si at�tia Catavenci si Necsulesti contemporani. Si totusi, r�d si ei... ca la teatru. Doar e democratie, monser! Alc�tuit� �n respectul cuvenit lucr�rilor clasicizate, f�r� inovatii sau artificii menite s� evidentieze originalitatea viziunii, f�r� �ngros�ri ale expresiei scenice si cu doar c�teva t�ieturi �n text, montarea lui Alexandru Dabija pune �n valoare o echip� actoriceasc�, �n mare parte consacrat�, care se cuvine a fi mentionat�: Vladimir G�itan, Ion Lucian, Dumitru Ruc�reanu, Dumitru Chesa, Aurelian B�rbieru, Marius Florea Vizante, Mihaela Teleoac�, Gabriela Popescu, Delia Nartea, Mihaela M�celaru, Eugen Racoti, Serban Georgevici, George Grigore.

Dimensiunile unui instinct fundamental

Asa cum am mai subliniat si cu alte ocazii, gratie unei fericite, �ndr�znete si oportune initiative, teritoriul cultural al orasului Piatra Neamt s-a �mbog�tit cu o nou� form� de expresie artistic� ce functioneaz� eficient �n spatiul european si se pare c� d� rezultate si �n mai multe centre urbane rom�nesti. Exercitiul teatral neconventional, bazat pe modelul bucurestean al Teatrului „Pi Buni“ de la „Green Hours“ care, de altfel, a si preg�tit terenul virgin al provinciei, se afl� pe drumul potrivit c�tre recunoastere, asimilare si emancipare.
Dup� ce, �n urm� cu c�teva luni, Asociatia „PiatrArt“ consemna actul de nastere al Teatrului „Pi Buni“ pietrean cu ciclul secvential conceput de Bob Jude Ferrante sub titlul „Twinges“ (Junghiuri), la �nceputul acestei toamne a avut loc o nou� premier� absolut� care, marti seara, a fost prezent� pe afisul Festivalului de Teatru.
Textul „Chat“ al dramaturgului Stefan Caraman a fost prezentat de c�tre actorii: Constantin Cojocaru, Ecaterina H�tu si Corneliu-Dan Borcia, regia fiind semnat� de Dan Vasile, iar costumele fiind furnizate de firmele Agnes Toma si Dinasty.
�n ciuda spatiului parcimonios, specific de altfel unui asemenea gen de reprezentatie, spectacolul are nerv, dinamism, mobilitate si plasticitate. Textul, „pe alocuri explicit“, dup� cum tine s� ne previn� �nsusi autorul, poate p�rea la prima vedere licentios si dur, dar �n contextul �ntregului story cap�t� o logic� motivatie formal� si informal�.
Cei doi b�tr�ni, la v�rsta la care, vorba unuia dintre ei, ar trebui s�-si plimbe nepotii prin parc, convertiti la seductiile promit�toare ale tehnologiei de ultim� or�, descoper� c� �si pot revitaliza reful�rile sexuale aplatizate de implacabilitatea v�rstei biologice, prin comunicarea electronic�. Si chiar dac� unul dintre ei, prin sinceritate abrupt�, ostentativ� chiar, risc� si �si asum� ridicolul, iar cel�lalt disimuleaz� �nduios�tor si exerseaz� stresat virtutile salubre ale tr�irilor romantice, concluzia se poate reg�si �n afirmatia cu valoare de truism elaborat� succesiv de g�ndirea mai multor epoci filosofice, potrivit c�reia omul are dou� instincte fundamentale: foamea si reproducerea. �n spet�, foamea si sexul. Factorul care a deturnat si alterat aceast� stabilitate este tocmai chat-ul, care, transformat �ntr-o hot-line instant, se dovedeste capabil a redimensiona tr�iri, senzatii, fantezii, iluzii. Numai c� saltul din virtual �n realitate poate fi nu at�t periculos, c�t crud si cinic. De aici nu se mai poate fugi nic�ieri. Trebuie s� accepti, trebuie s� te accepti si, mai cu seam�, trebuie s� te vezi si s� te suporti asa cum esti.
Trio-ul actoricesc al reprezentatiei, �mpreun� cu regizorul si colaboratorii, formeaz� cu adev�rat o echip�. Actorul bucurestean Constantin Cojocaru perpetueaz� c�te ceva din atitudinea comportamental� v�zut� de noi, �n urm� cu un an, �n spectacolul Teatrului „Nottara“ cu „Cheek to ckeek“ de Jonas Gardell, �nzestr�ndu-si personajul cu farmec, persuasiune, mobilitate si, inevitabil, haz.
Pe un alt plan, Corneliu-Dan Borcia completeaz� registrul expresiv al reprezentatiei printr-o conlucrare perfect� cu partenerul si o comuniune elocvent� si savuroas�. Ba chiar, �n jocul celor doi se remarc� o anumit� voluptate crud� a explor�rii spatiului interior. Textul, dedicat de altfel celor doi protagonisti, este croit si corelat ingenios cu datele si resursele acestora. Mai mult chiar, elasticitatea scriiturii a permis echipei de realizatori, cu acceptul autorului, desigur, mici interventii menite s� slujeasc� individualitatea spectacolului, cum ar fi, de pild�, interpolarea inspirat� - din Gombrowitz, probabil - a p�timasului monolog.
Ecaterina H�tu constituie prezenta feminin� pregnant� si incitant�, voluptoas� si provocatoare, dimensionat� �ntre vulgaritatea prezent� si reminiscentele caricaturizate ale unei gratii si inocente iremediabil pierdute.
Acest spectacol a fost selectionat �n vederea particip�rii la Festivalul National de Teatru de la Bucuresti, din luna noiembrie a acestui an.

Articol afisat de 1651 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective