Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Februarie 2007
LMMJVSD
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 17 Februarie 2007
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
„Acesti clovni sînt depozitarii unei copilãrii tîrzii“

„Acesti clovni s�nt depozitarii unei copil�rii t�rzii“

• interviu cu regizorul Louise D�nceanu

Reporter: Stimat� doamn� Louise D�nceanu, iat� c� de data aceasta, dup� ce l-ati consacrat la Piatra Neamt pe Ben Jonson, abordati un autor clasicizat al contemporaneit�tii. „Angajare de clovn“ este o pies� destul de cunoscut� nu numai �n Rom�nia, ci si �n str�in�tate.
Louise D�nceanu:
�ntr-adev�r, este una dintre piesele cele mai jucate �n tar� si �n str�in�tate. Cred c� - dup� gustul meu, cel putin - este cea mai bun� pies� a lui Visniec.
Rep.: Dar faptul c� a fost at�t de mult jucat�, �n mont�ri dintre cele mai diverse, nu v-a descurajat? Nu a creeat nici un complex?
L.D.:
Aceast� stare de fapt complexeaz�, dar si provoac� �n acelasi timp. Este si cazul textelor clasice, Shakespeare, Cehov... Bine�nteles c� pot complexa pe orice regizor cu bun simt, dar �n acelasi timp �l si provoac�. Faptul c� o pies� este jucat�, constituie o dovad� a valorii ei si acest lucru nu e un motiv pentru a o exclude din proiecte. Ea nu se uzeaz� prin reprezentare. Valorile trebuie p�strate, pentru c� generatiile noi de copii care vin au dreptul s� accead� c�tre valorile autentice ale dramaturgiei.
Rep.: Faptul c� ati abordat-o �n aceste conditii presupune si o anumit� originalitate a trat�rii. Trebuie s� fie ceva nou �n stilul mont�rii.
L.D.:
Da, asa este. Orice spectacol trebuie s� implice ori o versiune scenic� nou�, ori o lectur� personal� a regizorului. Eu cred c�, �n comparatie cu celelalte spectacole pe care le-am v�zut cu aceast� pies� - �n parantez� fie spus, n-am apucat s� v�d �nc� montarea de la Brasov, cu o distributie exceptional� - al nostru are o alt� abordare. Pornind de la o distributie t�n�r�, este evident c� e vorba de un alt tip de spectacol. O s� descoperiti un spectacol foarte dinamic, cu niste caractere pregnante. Acesti clovni s�nt depozitarii unei copil�rii t�rzii, conservate �n ei, care d� o not� ludic� reprezentatiei. Asta, cred eu, c� are �n plus fat� de celelalte reprezentatii ale piesei. Acestea erau tributare manierei lui Visniec; pentru c� se poate vorbi de o manier� a scriiturii dramaturgului. Fericit�, de altfel. El are un stil propriu �n care acuz� anumite mecanisme de limbaj, ticuri verbale, repetitii, toate acestea construind, �n final, o usoar� caricatur� prezent� constant.
Eu am �ncercat ca actorii s� asimileze textul si datele personajelor p�n� la confuzie. S� devin� al lor si s� nu respecte caricatura sugerat� de text. Pentru c� dac� ne uit�m bine �n jurul nostru, constat�m c� mecanicizarea limbajului a devenit at�t de puternic�, �nc�t face parte din structura noastr�; nu o mai constientiz�m.
Rep.: A devenit organic�.
L.D.:
Da, exact. De fapt, asta se �nt�mpl� si �n spectacolul meu. Nu mai este punctat acest aspect, ci este tratat ca un dat intrinsec, structural. Este un spectacol, cum spuneam, mult mai ludic, mai dinamic, actorii s�nt mult mai activi, mai colorati...

„Trebuie s� l�s�m textul s�-si tr�iasc� propria-i viat�“

Rep.: Si din aceast� pricin�, b�nuiesc, mai firesc.
L.D.:
Da, se poate. Dar lucrul pe care mizez eu este acela ca el s� fie si mai contrastant, pentru c� la final descoperim c�, totusi, a fost o tragicomedie, o fars� destul de macabr�. �n care, vrem nu vrem, ne putem recunoaste cu totii. Ceea ce e bine. E un text existentialist, evident, deci e peremptoriu s� mai spun c� se adreseaz� tuturor, dar eu m� adresez, ca de fiecare dat�, �n special publicului t�n�r, preponderent. Pentru maturi este mai simplu. Ei �nteleg mai usor despre ce este vorba. Si fiind un spectacol funciarmente trist, am �ncercat s�-i dau c�t mai mult� vitalitate, energie si ludicitate, tocmai pentru a contrapuncta tema tragic� a textului. Din acest contrast, spectacolul ar putea c�stiga un plus de dramatism, dar si de culoare, de pitoresc.
Rep.: Tin�nd cont de traiectul biografic si creator, �l puteti considera pe Visniec un emul, un prozelit sau un epigon al lui Ionesco?
L.D.:
Dac� ne g�ndim bine, vom constata c�, la r�ndul lui, Ionesco poate fi considerat un emul, prozelit si epigon al lui Caragiale. Se trage din acelasi gen de caricatur� social�. Caragiale a fost primul care a sesizat acest comic fabulos de limbaj, mecanicizarea de care vorbeam, ticurile verbale, schematismul, repetitiile. Or, Eugen Ionesco a adus acest bagaj pentru receptorii secolului XX, „C�nt�reata cheal�“ constituind de fapt alfabetul omului contemporan. Un nou tip de limbaj pe care, din p�cate, �l practic�m cu totii �ntr-o total� inconstient�. Limbajul lipsit de continut, forma f�r� fond, pierderea substantei din cuv�nt, a continutului, a spiritului s�u. La �nceput a fost cuv�ntul, nu? Dac� cuv�ntul se goleste de sens, lumea se goleste de Dumnezeu. Asta este o tem� profund� pe care au dezvoltat-o si teatrul absurd si teatrul existentialist.
Rep.: Ati insistat foarte mult asupra sensurilor si conotatiilor lingvistice ale spectacolului. Are numai at�t?
L.D.:
Nu, nici pomeneal�! Dar nu insist niciodat� pe ceea ce este evident. Pentru c� mi se pare pleonastic; deci, inutil. Ceea ce se spune explicit nu are nevoie s� fie dublat de semn regizoral sau de interpretare. Trebuie s� l�s�m textul s�-si tr�iasc� propria-i viat�. Am insistat �n spectacol asupra parabolei, metaforei.
Rep.: Parabola, ca notiune, nu este explicit�.
L.D.:
Asa este. De aceea ea trebuie explicat� celor tineri sau celor mai putin sensibili la subtilit�tile ei de c�tre critici, de c�tre regizori, de c�tre actori... De aceea, spectacolul trebuie jucat si nu numai citit. De fapt, parabola �l face s� fie, consider eu, unul dintre cele mai bune texte ale dramaturgiei contemporane. Si, �n plus, ea nu scoate ochii nim�nui.
Rep.: Prin urmare, e departe de a fi ostentativ�.
L.D.:
Si nici nu e nevoie s� fie. Detest sentintele.

Articol afisat de 1943 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(A consemnat Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Economie Stiri Economie
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Sanatate Stiri Sanatate
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective