Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Aprilie 2007
LMMJVSD
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 19 Aprilie 2007
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Laurentiu Dimiscã si arta brutã

Laurentiu Dimisc� si arta brut�

• artistul plastic Laurentiu Dimisc� expune si pentru publicul pietrean dup� ce lucr�rile sale au participat la expozitii �n str�in�tate

Galeriile municipale de art� din Bulevardul Republicii din Piatra Neamt, au g�zduit, marti seara, 17 aprilie, vernisajul unei expozitii semnate de t�n�rul artist plastic pietrean Laurentiu Dimisc�. Un num�r �nsemnat de lucr�ri, majoritatea de mari dimensiuni, si-au oferit desenul si culorile si publicului pietrean dup� ce au ad�stat mai mult� vreme prin vestul Europei unde, dup� spusele celor informati, s-au bucurat de o excelent� primire. Laurentiu Dimisc� exploreaz� un spatiu artistic care �l individualizeaz� �n peisajul plastic nemtean, si care constituie la ora actual� un exercitiu expresiv foarte persuasiv, �n ciuda reactiilor puriste ale adeptilor picturii „clasicizate“. Credincios conceptului de art� brut�, �nrudit� �n parte cu arta naiv�, dar dep�sind-o prin insertia accentuat� de libertate a expresiei, pictorul s-a integrat treptat �n tendintele elocvente ale fenomenului european, c�ut�ndu-si cu os�rdie locul �n teritoriul de gen. N�scut la Piatra Neamt la 17 ianuarie 1977, Laurentiu Dimisc� a urmat cursurile Liceului de Art� din localitate la clasa profesorului si artistului plastic Grigore Agache. �n 2000 obtine licenta �n pictur� monumental� sub conducerea prof. univ. Victor Ciato, la Academia de Art� si Design din Cluj-Napoca, pentru ca doi ani mai t�rziu s� obtin� diploma de master �n pictur� cu prof. univ. Ioan Sb�rciu. Este detin�tor al Premiului Uniunii Artistilor Plastici din Rom�nia la Bienala „Lasc�r Vorel“ din 2001 si este membru al Filialei Cluj-Napoca a uniunii nationale de creatie.
A expus �n mai multe r�nduri �n galeriile pietrene si, mai cu seam�, la fosta „Vert Galerie“, are deschis� o expozitie la „Art Plaza“, �n Republica Dominican�, proprietate a colectionarului pietrean Dan Purcara si a participat la T�rgul International de Arte Vizuale de la Teatrul National din Bucuresti. Mai demult a expus la Muzeul de art� din B�rlad, la Muzeul de Art� Vizual� din Galati si, vara trecut�, la sala de expozitii a Palatului Parlamentului din Bucuresti, bucur�ndu-se de o primire c�lduroas� si de aprecieri �ncurajatoare.
De la �nceputul acestui an a fost preocupat de reprezentarea c�t mai elocvent� �n Belgia, Franta si Italia.
Si dac� �n urm� cu c�tiva ani a st�rnit interesul publicului francez prin modalitatea de expresie extrem de personal� si �ndr�zneat�, anul acesta a fost deja categorisit ca apartin�nd unei tendinte pe care lumea artistic� a occidentului o numeste „art� brut�“.
Un teoretician avizat al acestui fenomen, Francoise Monnin, defineste �n cartea „L'art brut“, ap�rut� la editura parizian� „Scala“ �n 1997, principiile fundamentale ale acestui exercitiu de expresie: „Paralel cu arta oficial�, fondat� pe principiile academice ale Renasterii italiene, o creatie autodidactic� exist� dintotdeauna �n Occident. Mult� vreme ignorat�, ea tinde s� fie ast�zi recunoscut�. Aceste desene, aceste picturi si sculpturi �n afara normelor consacrate contrazic definitia operei de art�“.

„Dimisc� este un mare muralist“

O cronologie a artei brute �n secolul XX �ncepe cu prima expozitie a lucr�rilor bolnavilor psihici la Bethlem Royal Hospital de Londres si continu� cu „Introducerea �n psihanaliz�“ a lui Sigmund Freud din 1916, „Manifeste du surrealisme“ din 1924, opiniile lui Breton, Paulhan, Ratton, Roche si Tapie din 1949, prima aparitie, �n 1964, a „Cahiers de l'Art Brut“, obtinerea, �n 1969, gratie eforturilor obstinate ale lui Andre Malraux a clasific�rii de „monument istoric“ a „Palatului ideal“ de la Hauterives, al lui Joseph-Ferdinand Cheval, deschiderea muzeului „La Fabuloserie“ la Dicy, �n 1983, pentru ca �n primii patru ani a acestui veac arta brut� s� intre definitiv �n istoria artei occidentale. De bun� seam�, aceast� extrem de parcimonioas� selectie, pur informativ�, nu este �n m�sur� s� redea nici pe departe complexitatea unui fenomen artistic pregnant si care vietuieste, cu sau f�r� voia noastr�, �n planul extrem de diversificat al t�r�mului plastic. Ei bine, integrarea stilistic� a lui Laurentiu Dimisc�, de c�tre critica francez�, �n acest domeniu de expresie plastic� nu poate fi dec�t onorant�. �n plus, aderarea la aceast� modalitate nu este si nici nu poate fi o alegere voluntar� ci o racordare fireasc� a modalit�tilor proprii de expresie artistic� la o realitate conceptual� deja existent�.
De altfel, Beatrice Bonnamour consemna precedentul eveniment plastic �n „Le journal du Roannais, La Tribune - Le Progres“ sub titlul: „Les fleches joyeuses et colorees de Cupidon“. Si tot ea, ad�uga: „Productia pictural� a lui Laurentiu este naiv� si pur�. Ea apartine artei brute si celei primitive si are o libertate care se exprim� deplin pe mari spatii murale. C�ci Dimisc� este un mare muralist, �n stilul lui Diego Rivera, dar cu opinii politice total diferite! T�n�rul pictor cunoaste tehnica vitraliului, care transfigureaz� lumina. Poezia ce transpare din lucr�rile sale poate p�rea, la prima vedere, infantil�. Dar reflectia sa plastic� se dovedeste a fi foarte profund�. El elibereaz� spatiile de t�cere pentru a l�sa s� respire subiectele si... privitorul“.
�n lumea at�t de populat�, de bogat� si de diversificat� a artei occidentale, Laurentiu Dimisc� a dovedit c� detine toate datele unui artist autentic si extrem de individualizat, cu toate c� uneori pot fi g�site puncte de referint� si interferent� cu marii creatori contemporani. Pentru c� arta sa, denatur�nd severitatea liniilor lui Fernand Leger, are conexiuni pe alocuri cu Didier Triglia, Denis Herbillon sau, mai ales, cu imaginile profane ale lui Mario Chichorro. Iar deschiderea european� la care accede cu entuziasmul specific v�rstei, �l �ndrept�teste s� spere c� teritoriul frenetic al artei europene �i va oferi locul pe care �l merit�. Poate...

Articol afisat de 2840 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Economie Stiri Economie
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective