Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Mai 2009
LMMJVSD
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 1 Mai 2009
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

1 Mai, o s�rb�toare pe placul nazistilor si comunistilor

• Ziua International� a Muncii a fost exploatat� propagandistic de regimurile politice din diferite t�ri • norma zilnic� de 8 ore st� la baza s�rb�torii • �n trecut, la 1 mai rom�nii s�rb�toreau „Armindenul“, zi c�reia i se mai spunea Ziua pelinului sau Ziua betivilor •

Reducerea normei orare zilnice de lucru st� la originea semnificatiei zilei de 1 mai, de s�rb�toare international� a lucr�torilor. �n anul 1889, Congresul Internationalei Socialiste a decretat 1 mai Ziua International� a Muncii, �n memoria victimelor grevei generale din Chicago, ziua fiind comemorat� prin manifestatii muncitoresti. Cu timpul, 1 Mai a devenit s�rb�toarea muncii �n majoritatea t�rilor lumii, diversele manifest�ri c�p�t�nd amploare pe m�sur� ce autorit�tile au convenit cu sindicatele ca aceast� zi s� fie liber�. �n Rom�nia aceast� zi a fost s�rb�torit� pentru prima dat� de c�tre miscarea socialist� �n 1890. �n perioada regimului comunist, de 1 mai autorit�tile organizau manifestatii uriase pe marile bulevarde, coloanele de muncitori �n tinute festive fiind nevoite s� scandeze lozinci si s� poarte pancarte uriase. Dup� 1990, importanta propagandistic� a zilei a fost minimalizat�, dar oamenii se bucur� de acest eveniment s�rb�torindu-l �n aer liber, la iarb� verde, la mare ori la munte, delect�ndu-se cu mici si bere.

�n anul 1872, circa 100 de mii de lucr�tori din New York, majoritatea din industria constructiilor, au demonstrat, cer�nd reducerea timpului de lucru la 8 ore. Data de 1 mai apare, pentru prima dat�, �n leg�tur� cu �ntrunirea, din anul 1886, a Federatiei Sindicatelor din Statele Unite si Canadei (precursoarea Federatiei Americane a Muncii). George Edmonston, fondatorul Uniunii Dulgherilor si T�mplarilor a initiat introducerea unei rezolutii care stipula ca: „8 ore s� constituie ziua legal� de munc� de la, si dup� 1 mai 1886“, suger�ndu-se organizatiilor muncitoresti respectarea acesteia. La data de 1 mai 1886, sute de mii de manifestanti au protestat pe tot teritoriul Statelor Unite. �ns�, cea mai mare demonstratie a avut loc la Chicago, unde au m�rs�luit 90.000 de demonstranti, din care aproximativ 40.000 se aflau �n grev�. Rezultatul: circa 35 de mii de muncitori au c�stigat dreptul la ziua de munc� de 8 ore, f�r� reducerea salariului. Dar, ziua de 1 mai a devenit cunoscut� pe �ntreg mapamondul �n urma unor incidente violente, care au avut loc trei zile mai t�rziu, �n Piata Heymarket din Chicago. Num�rul grevistilor se ridicase la peste 65.000. �n timpul unei demonstratii, o coloan� de muncitori a plecat s� se al�ture unui protest al angajatilor de la �ntreprinderea de prelucrare a lemnului „McCormick“. Politia a intervenit, 4 protestatari au fost �mpuscati si multi altii au fost r�niti. �n seara aceleasi zile, a fost organizat� o nou� demonstratie �n Piata Heymarket. Din multime, o bomb� a fost aruncat� spre sediul politiei. Au fost r�niti 66 de politisti, dintre care 7 au decedat ulterior. Politia a ripostat cu focuri de arm�, r�nind dou� sute de oameni, din care c�tiva mortal. �n urma acestor evenimente, 8 lideri anarhisti, care apartineau unei misc�ri muncitoresti promotoare a tacticilor militante violente, au fost judecati. Muncitorii din Anglia, Olanda, Rusia, Italia, Franta si Spania au adunat fonduri pentru plata ap�r�rii. �n urma procesului, 5 dintre acestia au fost condamnati la sp�nzur�toare si 3 cu �nchisoarea pe viat�. Sapte ani mai t�rziu, o nou� investigatie i-a g�sit nevinovati pe cei 8. Mult mai t�rziu, au ap�rut dovezi conform c�rora, explozia a fost o diversiune, pus� la cale chiar de c�tre un politist.

Eveniment anual

�n anul 1888, la �ntrunirea Federatiei Americane a Muncii s-a stabilit ca ziua de 1 mai 1890 s� fie data pentru sustinerea, prin manifestatii si greve, a zilei de munc� de 8 ore. Dar, �n anul 1889, social - democratii afiliati la asa numita International� a ll- a, au stabilit, la Paris, ca ziua de 1 mai s� fie o zi international� a muncitorilor. La 1 mai 1890, au avut loc demonstratii �n SUA, �n majoritatea t�rilor europene, �n Chile, Peru si Cuba. Dup� aceasta, 1 mai a devenit un eveniment anual. P�n� �n 1904, Internationala a ll-a a chemat toti sindicalistii si socialistii s� demonstreze energic, pentru „stabilirea prin lege a zilei de munc� de 8 ore, cererile de clas� ale proletariatului si pentru pace universal�“. La scurt timp, Federatia American� a Muncii s-a dezis cu totul de 1 mai, celebr�nd �n schimb Ziua Muncii (Labor Day), anual, �n prima zi de luni a lui septembrie. Pe 28 iunie 1894, Congresul SUA a adoptat un act confirm�nd aceast� dat� ca s�rb�toare legal�. Aceast� decizie a fost luat� pentru a repara ofensa adus� grevistilor de la Sindicatul American al C�ilor Ferate si al c�ror protest fusese �n�busit prin trimiterea de trupe. Ziua Muncii �n SUA este asimilat� gr�tarelor, autostr�zilor aglomerate si ca ultimul lung week-end al verii.

Eveniment exploatat politic

1 Mai a devenit, �n aproape toat� lumea, Ziua International� a Muncii. Exist� si exceptii, de exemplu Australia, Elvetia si Statele Unite, unde 1 Mai nu este o s�rb�toare oficial�. �n majoritatea t�rilor vest europene, ziua de 1 Mai este zi liber�. �n t�rile comuniste, ziua de 1 Mai a fost transformat� �ntr-o s�rb�toare de stat �nsotit� de defil�ri propagandistice. Regimurile comuniste �ncercau s� instrumenteze politic o veche traditie a misc�rii muncitoresti internationale. De asemenea, si nazistii au avut tentative de uzurpare a acestor traditii. Ziua de 1 mai, fusese transformat� �ntr-o s�rb�toare a comunit�tii nationale germane, promit�ndu-se construirea unui socialism national, �n centrul c�ruia nu se mai aflau muncitorii, ci arianul considerat un prototip al celor ce muncesc. Un discurs rostit de Hitler la 1 mai 1933 este edificator �n acest sens: „Certurile si ne�ntelegerile simbolizate de lupta de clas� se transform� acum �ntr-un simbol al unit�tii si �n�lt�rii natiunii“. Ziua de 1 mai a fost transformat� de c�tre nazisti �ntr-o s�rb�toare propagandistic�. Se sutinea c� ziua de 1 mai trebuie s� devin� o s�rb�toare a �ntregii natiuni si nu poate fi transformat� �ntr-un simbol al luptei proletare si a decadentei. Serb�rile c�mpenesti, chioscurile cu bere si spectacolele nu lipseau, dar sindicatele fuseser� interzise. Organizatiile muncitoresti au fost �nlocuite cu directive de la partidul unic. Peste timp, grup�ri radicale folosesc retorica nazist�, particip�nd la proteste violente av�nd ca pretext ziua de 1 Mai (de exemplu, �n Germania).
�n Rom�nia, dup� evenimentele din decembrie 1989, timp de mai multi ani, ziua de 1 Mai nu a mai fost s�rb�torit� prin festivit�ti dec�t la initiativa unor reprezentanti ai unor partide precum Partidul Social Muncitoresc si Partidul Rom�nia Mare. �n 2003, pentru prima oar� �n istoria post-decembrist�, o confederatie sindical� (Blocul National Sindical) a �ncercat organizarea unei adun�ri populare, cu mici, bere si muzic�, pentru a serba acest� zi. Criticile nu au lipsit, la fel nici acuzatiile de simpati pro-comuniste, amintirea propagandei PCR fiind �nc� vie �n constiinta populatiei.


1 mai - Armindeni sau Ziua betivilor



La 1 mai rom�nii s�rbatoresc „Armindenul“, simbol al vegetatiei care proteja recoltele si animalele. �n traditia popular�, acestei zile i se mai spune si Ziua pelinului sau Ziua betivilor si semnifica �nceputul verii. Armindenul se serbeaz� pentru rodul p�m�ntului, ca s� nu bat� grindina, �mpotriva d�un�torilor, pentru s�n�tatea vitelor, vinul bun, oameni s�n�tosi, prin petreceri la iarb� verde, unde se m�n�nc� miel, cas si se bea vin rosu cu pelin.
Dimineata oamenii se spal� cu rou� (de s�n�tate). Traditia spune c� acum se pun ramuri verzi la porti, pentru noroc si belsug, iar la casele cu fete se pun puieti de mesteceni �n fata portii. Armindenul simbolizeaz� vechiul zeu al vegetatiei care proteja recoltele si animalele. Cu o zi �nainte, se aduce din p�dure o ramur� verde sau un pom cur�tat, iar de 1 Mai se pune �n fata casei, unde se l�sa p�n� la seceris, c�nd se pune �n focul cu care se coace p�inea din gr�ul cel nou. �n aceasta dimineat� se �mpodobesc cu ramuri verzi st�lpii portilor si caselor, dar si intr�rile �n ad�posturile vitelor, pentru ca oameni si animale, deopotriv�, s� fie protejati de fortele distrug�toare ale spiritelor malefice. Se spune c� �n ajunul acestei zile, pentru ca viforul si grindina s� nu se abat� asupra satului, femeile nu lucreaza nici �n cas�, nici pe c�mp. �n satele din Banat, Armindenul se pune la casele oamenilor harnici si ale fetelor de m�ritat. Creanga verde o aseaz� feciorii noaptea, f�r� s� fie v�zuti. Cei la casa c�rora s-a pus Arminden trebuie s� �i caute pe feciorii care l-au pus si s� le dea de b�ut. Rolul Armindenului este apotropaic (superstitia ap�r�rii �mpotriva duhurilor rele - n.r.), dar ne aminteste si de prigonirea lui Iisus, crez�ndu-se c�, atunci c�nd Irod omora copiii, a pus c�te o ramur� verde la poarta de unde ar fi �nceput m�celul �n ziua urm�toare. �ns�, a doua zi, au ap�rut ramuri verzi la toate casele, iar Irod n-a mai stiut unde s�-l caute pe Iisus. Pentru ca �n aceast� zi se s�rbatoreste si Ziua boilor, acestia nu se folosesc la muncile c�mpului, nerespectarea acestei reguli atr�g�nd dup� sine moartea animalelor sau �mbolnavirea oamenilor. �n ziua de Arminden se organizau petreceri cu l�utari la padure, se frigeau miei, se bea pelin sau vin rosu, pentru schimbarea s�ngelui si ap�rarea de boli. La intoarcerea �n sat, b�rbatii �si puneau liliac sau flori de pelin la p�l�rii.

Articol afisat de 1805 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Dan SOFRONIA)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Sanatate Stiri Sanatate
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective