Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Septembrie 2009
LMMJVSD
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 26 Septembrie 2009
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Parlamentul unicameral - beneficii si dezavantaje

• parlament t�rii este acum format din 137 de senatori si 334 de deputati plus o cohort� de consilieri si functionari • reducerea num�rului alesilor ar duce la economii uriase •



Declaratia de joi a presedintelui Traian B�sescu �n care sustinea c� vrea s� propun� un referendum, exact pe 22 noiembrie, c�nd s�nt alegerile prezidentiale, pentru ca rom�nii s� stabileasc� dac� vor sau nu un parlament unicameral, a st�rnit vii polemici. Unii au sustinut c� demersul e unul menit s�-i creasc� cota de popularitatea si c� e manevr� electoral�, iar altii c� este ceva necesar pentru Rom�nia. Despre avantaje si dezavantaje prezent�m un comentariu postat pe www.antena3.ro. Clasa politic�, flancat� de specialistii din domeniu, a avut polemici aprige de-a lungul timpului, venind cu argumente pro si contra pentru cea mai bun� form� de parlamentarism. Partizanii unicameralismului au invocat rapiditatea, fluiditatea, cursivitatea activit�tii legislative, �nlesnirea relatiei parlament-executiv, �n paralel cu �ntretinerea si cheltuielile mai mici necesare pentru functionarea unui aseemenea sistem legislativ. De cealalat� parte, dezavantajele tin mai mult de potentialele riscuri pentru democratie si calitatatea activit�tii legislative: o reprezentare mai sc�zut� si mai putin fidel� a vointei electoratului, o reflectare mai slab� a unui spectru c�t mai larg de interese si aspiratii, pericolul subordon�rii sau domin�rii parlamentului de c�tre partidul care detine majoritatea sau de c�tre Guvern, plus sc�derea calit�tii si consistentei actului legislativ �n favoarea celerit�tii. Bicameralismul este contestat pentru procedura de adoptarea a legilor mult mai anevoias�. El presupune presupune un consens mai larg, o deschidere c�tre dialog mai ampl�, medieri �ntre puncte de vedere diferite ale celor dou� camere dac� aceastea apar pe un proiect de lege - �n general un mecanism mai greoi de adoptare a legilor, cu posibilitatea de respingere de c�tre o camer� a unor proiecte legislative. Parlamentul bicameral presupune totodat� o crestere considerabil� a costurilor, posibile disensiuni la nivelul camerelor, c�t si �ntre acestea si Executiv.

Economii de 30 de milioane de euro

Parlamentul bicameral al Rom�niei se bucur� �n acest moment de o imagine proast� si de un nivel de �ncredere foarte sc�zut din partea populatiei. Calitatea slab� a unor alesi, lipsa de randament legislativ cu sute de proiecte adoptate tacite sau cu termenul de adoptare dep�sit, ap�rarea cu dintii a propriilor pensii speciale, blocarea marilor dosare de coruptie invocat� p�n� si �n raportul Comisiei Europene, toate aceste aspecte au contribuit la erodarea imaginii acestei institutii si a reprezentantilor s�i. Ultimele sondaje efectuate si pe aceast� tem� au creat premisele favorabile propunerii presedintelui Traian B�sescu de organizare a unui referendum popular �n ziua alegerilor prezidentiale pe tema legislativului unicameral si al reducerii num�rului de parlamentari.
�n plin� criz� economic� pentru rom�nul de r�nd cuvinte precum reducerea cheltuielilor Parlamentului si descurajarea coruptiei au important� mai mare dec�t calitatea actului legislativ sau controlul reciproc al puterilor �n stat. Parlamentul num�r� �n prezent 137 de senatori si 334 de deputati. Bugetul aprobat la �nceputul anului stabilea cheltuieli totale de 114 milioane de lei pentru Senat si de 303 milioane de lei pentru Camera Deputatilor. �n aceste bugete intr� at�t cheltuielile propriu-zise ale parlamentarilor (salariul, biroul parlamentar din colegiul nominal �n care a fost ales si cel de la Parlament, cu toate dot�rile si personalul aferent, masina de serviciu, plata chiriei pentru cei care nu s�nt din Bucuresti, diurna, etc), c�t si cele legate de �ntretinerea spatiului din Palatul Parlamentului. O reducerea a aparatului legislativ de 171 parlamentari cu toat� cohorta de consilieri si functionari aferenti, ar aduce o economie la stat mai mare dec�t bugetului Senatului, posibil peste 30 de milioane de euro anual.

Unicameralismul, calea spre despotism parlamentar?

�n tab�ra adversarilor unicameralismului s�nt invocate mai multe aspecte. Astfel, rapiditatea, usurinta �n adoptarea legilor, ar fi �n detrimental calit�tii si consistentei actului legislativ, al unor dezbateri mai aprofundate �n ceea ce priveste propunerile avansate �n Legislativ. Totodat�, un Parlament unicameral ar crea premisele instaur�rii despotismului parlamentar sau chiar a dictaturii, pe fondul existentei unei posibilit�ti mai mari de subordonare sau dominare a sa de c�tre o fort� politic� care ar detine majoritatea si care ar putea lua hot�r�ri arbitrare �n defavoarea drepturilor minorit�tilor. O alt� problem� ar fi c�, sub aspectul democratiei, Parlamentul unicameral nu ar constitui o reprezentare prea fidel� a vointei poporului. Parlamentul bicameral asigur� o reprezentare mai larg� a vointei electoratului, a tuturor claselor si grup�rilor sociale, a fortelor politice existente.

Avantajele si dezavantajele sistemului bicameral

Avantaje: Controlul reciproc al celor dou� camere legislative, �n paralel cu controlul mai riguros a activit�tii executivului; un proces legislativ de calitate, bazat pe o dezbatere mai eficace si mai profund�; reprezentativitate mai larg� a populatiei, un parlamentar fiind ales de un num�r mai mic de electori.
Dezavantaje: Procedur� greoaie si �ndelungat� de adoptare a actelor normative; risc de lips� de consens �ntre cele dou� camere pe marginea unui proiect de lege; costuri ridicate de �ntretinere si functionare.

Avantajele si dezavantajele sistemului unicameral

Avantaje: Proces mai rapid si mai eficient de legiferare; costuri mai reduse de functionare; se elimin� contradictiile dintre cele dou� camere; �nlesnirea relatiei Parlament-Executiv.
Dezavantaje: Creeaz� premisele autoritarismului si deciziilor arbitrare, prin faptul c� exist� o mult mai mare posibilitate de subordonare sau dominare a sa de c�tre o fort� politic� majoritar�; nu constituie o reprezentare prea fidel� a vointei poporului, �ntruc�t num�rul redus al membrilor s�i este limitativ; o calitate mai redus� a legilor elaborate, procesul electoral fiind unul mai superficial; control mai slab al Executivului si a Presedintiei.

Articol afisat de 2086 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(MN)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Alte Titluri Stiri Alte Titluri
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective