Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Februarie 2012
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 7 Februarie 2012
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
CU TANCUL PRIN NÃMETI

CU TANCUL PRIN N�METI

• pe vremuri ca acestea, c�nd drumurile gem sub troiene, c�tiva oameni s�nt extrem de �nc�ntati c� obiectul muncii e z�pada • o plimbare cu un utilaj de desz�pezire este o experient� de neuitat pentru neexperimentati • ieri, am avut ocazia s� mergem cu un ZIL, o autofrez� ruseasc� • desi a fost fabricat� acum vreo 60 de ani este foarte eficient� • „E mai b�tr�n� ca mine, masin�ria asta! E cam de-o seam� cu colegul“ - zice Mihai Popovici, de la Drumuri Nationale, referindu-se la Ion Curalariu, tovar�sul de munc� •

Frumusetea unei zile de iarn� veritabil� este o adev�rat� bucurie sufleteasc� pentru cei care privesc de dup� geam, dintr-o camer� bine �nc�lzit�, poate cu un ceai fierbinte dinainte, o cafea aburind�, un pahar cu vin sau tuic� fiart�. Este minunat� iarna c�nd nu ai de trecut prin n�meti p�n� la br�u, c�nd nu r�m�i blocat prin cine stie ce tih�r�i sau cu masina prins� �ntre n�meti! Chiar e pl�cut� o plimbare pe drumuri str�juite de troiene „c�t casa“, c�nd albul imaculat al z�pezii te relaxeaz� cum nu ti s-a mai �nt�mplat, iar aerul rece pare at�t de curat �nc�t simti nevoia s� respiri si pe nas si pe gur�. Dar toate acestea n-ar fi posibile dac� niste oameni, care �n viata de zi cu zi s�nt ca oricare altii, n-ar munci zi si noapte atunci c�nd z�pezile acoper� orice si blocheaz� tot. Si, desi pare greu de crezut, �n ziua de azi mai s�nt oameni care chiar dac� nu au lefuri colosale pot striga �n gura mare si cu z�mbetul pe buze: „�mi place ce fac!“. Poate dac� nu auzeam cu urechile noastre, nu credeam. Dar ne-am bucurat de disponibilitatea celor de la Sectia Drumuri Nationale Sectia Piatra Neamt si am cunoscut pe doi dintre soferii care conduc o autofrez� ZIL. Ruseasc�.

„Avem de toate“

Asa cum a „mediat“ Vasile Iliescu, purt�tor de cuv�nt al Sectiei Drumuri Nationale Piatra Neamt, ne-am �nt�lnit cu utilajele aflate �n activitate �n zona Turturesti. Pentru c�teva zeci de minute am fost „copiloti“ pentru soferul Mihai Popovici, din Vaduri. Are 46 de ani, doi copii si e foarte multumit de ceea ce face. Uns din cap p�n�-n picioare de uleiuri si vaselin�, st�p�neste „matahala“ si o conduce pentru a roade la propriu din blocul de z�pad�. „E mai b�tr�n� ca mine, masin�ria asta! E cam de-o seam� cu colegul” - zice Mihai Popovici si r�de prelung. „Are vreo 60 de ani, dar merge! E autofrez� ZIL, marc� ruseasc�. Ia uitati, ce dot�ri! Avem de toate, chiar dac� vi se pare c� e dep�sit� fizic si moral. Avem un radiator acolo, unde au masinile torpedou, si vine c�ldur� si de aici, de sub scaun. Aici e ceasul care indic� aerul pentru fr�ne. Aici, alt ceas arat� uleiul, altul presiunea, aici v�d cum st�m cu bateria... Nu m� pl�ng. M-am �nv�tat cu autofreza. Si �mi place ce fac! Chiar �s multumit de activitatea mea. E mare satisfactia atunci c�nd vezi c� lasi �n urm� drum liber si se bucur� lumea. Oamenii n-au habar de c�t se munceste ca s� desz�pezesti un drum, dar eu m� bucur c� mi-am f�cut datoria!“, a spus Mihai Popovici, afis�nd un r�s ce ar�ta satisfactie. Ne uit�m si noi dup� ceasurile care au ecranele ruginite pe margine... mare lucru nu �ntelegem, dar d�m afirmativ din cap. Stie omul ce stie! Dup� c�teva minute de stat �n cabin�, simteam c� ne sufoc�m de la damful de motorin� amestecat� cu fum, c�ldur� si tot felul de mirosuri de vaselin�. Tragem cu ochiul s� vedem cum arat� „tapiteria“. N-a mai r�mas nimic din ea... Pe un scaun, o p�tur� tinea loc de hus�. Pe cel�lat, un alt tol. Pentru moment ne g�ndim la hainele cu care urcasem �n cabin�, care sigur vor mirosi de-acum a soferie, dar ne trece repede. Vedem cum din tinutele celor doi conduc�tori auto, mai nimic nu era la culoarea initial�. Asa c�... accept�m situatia si sper�m �n sinea noastr� c� totusi n-o fi fost vreo pat� de ulei fix �n mijlocul scaunului!

Celularul din soset�

Tragem cu coada ochiului si vedem c� �n partea din spate a cabinei, dintr-o soset� agatat� �ntr-un c�rlig f�cut din s�rm� st�tea un celular! „Bun loc!“ - �i zicem domnului Popovici - m�car e ferit de socuri cum st� acolo suspendat! R�de, zice c� acolo e mai sigur s� tin� telefonul si ne roag� s� nu scriem chiar tot ce vedem. �n directie cu celularul, �n spatiul dintre scaune, o pung� cu niste felii de p�ine neagr�. Asa au g�sit oamenii, asa au cump�rat! Bine c�-i proasp�t�! Deasupra capului - Doamne fereste s� te uiti cu atentie si s� fii panicos de fel! Fire peste fire, legate �ntre ele... unele izolate, altora li se vedeau firele de lit� de la interior. �n rest... manete peste manete. Una pentru cuplat valturile, pentru schimbat cosul, pentru ridicat sau urcat lama. „Directia este mecanic�. Dup� program, simti cum ai stat at�tea ore cu muschii �ncordati!“, a mai zis Mihai Popovici. Apoi vedem pe toat� lungimea bordului un furtun cam c�t s� �ncap� un pumn de dam� fin� prin el, care avea cap�tul „la vedere“ fixat �ntr-un pet de un litru si jum�tate, suspendat �n aer cu o sfoar�. �sta este sistemul care aduce c�ldura dinspre radiator, �n cabin�. Ne cam vine s� r�dem, dar v�z�nd cum �ngheta parbrizul din cauza gerului si z�pezii de afar�, zicem c� e bine si asa, numai cald s� ne fie. Caldur� cu fum. Si cum vorba rom�nului are mereu adev�r �n ea, c� „unde-i fum e si c�ldur�“, d�m cu documentarea mai departe. Si �n timp ce ne povestea despre multumirea sa profesional�, soferul s-a aplecat la picioarele noastre si a �nceput s� cotrob�ie printre manete, manetele, tot felul de fiare fixate �n partea de jos a cabinei. „Cupl�m valturile! Acum �ntelegeti de ce lucr�m tot timpul �n doi!? Unul conduce, cel�lalt face ce e de f�cut!“. Si c�nd priveam mai cu atentie la „cuplare“, deodat� cabina a �nceput a se zgudui de parc� era cutremur. Instinctiv am privit spre us�, dar greu s-ar pricepe un om al zilelor noastre, obisnuit cu masini de generatie mai recent�, s� coboare de-acolo.

„Acum avem noroc c� nu e z�pad� mare si nu viscoleste“

Nici nu stiam de ce s� apuci, c�ci erau niste chestii care aduceau a scoabe. „N-om muri aici!“ - ne trece iute prin minte, si p�n� s� ne l�murim c� treaba e sub control am v�zut c� deschiderea de la portier� era cam ca un c�rlig de pe la portile vremurilor de alt�dat�. Apoi soferul a folosit pedalele autofrezei, care au ajuns s� fie ca niste limbi uriase, roase de rugin�. Si �n secunda urm�toare a �nceput „distractia“, dar ochii soferului au �nceput a se lumina! Utilajul �si �ncepuse treaba. Se transformase �ntr-un m�nc�tor de z�pezi. Lua troienele de pe o parte a drumului ce duce c�tre Girov si le arunca la 20-30 de metri distant�. Incredibil, dar la cum t�ia o bar� metalic� asezat� �n lateral z�pada, mi-am amintit de cum t�ia bunica m�m�liga cu ata. Spectacolul era grandios. Prin cosul din st�nga utilajului, z�pada transformat� �n fulgi ajungea �n dreapta, mult peste cealalt� margine a drumului. Dup� asa experient� cobor�m g�tuiti de fumuri si mirosuri din cabina �nnegrit� de uleiuri, unde at�rnau zeci de fire �nnodate si unde nimic nu pare „bun“ desi toate functioneaz� la perfectie, si discut�m cu colegul r�mas pe drum, pentru c� ne l�sase nou� locul. Si g�sim aceeasi lumin� �n ochi. Si-l g�sim si m�ndru c� e de-o seam� cu autofreza pe care o plimb� pe drumurile nationale care str�bat judetul, atunci c�nd om�tul �ncurc� traficul. „Acum avem noroc c� nu e z�pad� mare si nu viscoleste. S�nt cam 15 km/or�, ceea ce nou� ne permite s� ne desf�sur�m activitatea f�r� probleme. E mai greu c�nd viscoleste si nu se vede mare lucru �n urma noastr�!“ - ne-a spus Ion Curalariu, din Piatra Neamt, tat� a trei copii. Si punct. �n c�teva minute de stat �n frig, mina pixului a �nghetat.

„Desi nu pare mare lucru, e treab� serioas� ceea ce facem noi“

Povestea lui Ioan Curalariu este la fel de captivant�, dar s�ntem nevoiti s� facem documentare verbal�. Nu ne ajut� nici al doilea instrument de scris, asa c� �ncerc�m s� retinem c�t mai multe dintre cele ce ni se povestesc. Aveam s� afl�m c� autofreza are un consum mediu de 19 litri de motorin� pe or� si c� motorul este ca cele fabricate pentru tancuri. Pe ZIL-ul nemtean puterea motorului este cam c�t jum�tate din a unui car de lupt� blindat. Si �n timp ce vorbea cu noi d�dea indicatii colegului de pe mastodont - „Las� lama mai jos!“, �i recomand� si decizia lui e pus� �n aplicare. Si urm�rind cum se face treaba, ne mai spune una-alta. „E unul dintre cele mai eficiente utilaje pe care le avem! Cu toate c� este foarte vechi, face treab�. Acum nu e z�pad� mult�, dar �mi amintesc c� �n 2004 am dat mai �nt�i la lopat�, s� simtim drumul, si apoi am intervenit cu autofreza. Era z�pada mai mare ca utilajul si se �nt�mpla undeva �n zona Ghigoiesti“, a povestit Curalariu, care din 1979 presteaz� la „Drumuri“. Si el, si colegul lui, c�nd n-au de desz�pezit, s�nt soferi la Drumuri Nationale. Mihai Popovici, de exemplu, conduce un Opel Astra, dar c�nd iarna impune, las� masina elegant� pentru freza ruseasc�. „Fac si poze c�nd s�nt cazuri speciale! Si povestesc acas� sotiei, copiilor. Desi nu pare mare lucru, e treab� serioas� ceea ce facem noi“, a continu� Popovici. Vasile Iliescu, purt�tor de cuv�nt al Sectiei Piatra Neamt a Companiei Drumuri Nationale, a declarat c� utilajul cu care tocmai ne „plimbasem“ prin n�meti este extrem de important pentru companie, �ntruc�t asigur� activitatea de desz�pezire �n conditii speciale. „Oric�t de eficient� ar fi autofreza, �n cazul viscolului treaba nu merge. Dar noi ne str�duim s� facem tot ce tine de noi. Din p�cate, nu de putine ori ne-am confruntat cu ne�ntelegeri din partea participantilor la trafic. Oamenii se sup�r� c� nu-i lasi s� treac�, desi le spunem c� drumul e �nchis. Dar zic c� se descurc�, au impresia c� nu li se poate �nt�mpl� nimic si dup� ce r�m�n blocati tot noi trebuie s� intervenim si s�-i salv�m. Acum, pe drumul Piatra Neamt - Roman se circul� doar p�n� la Girov. Dac� vremea se va �mbun�t�ti si vom �ndep�rta z�pada, traseul se va reda circulatiei“, a declarat Iliescu.

Numai c�l�tor prin ger s� nu fii

�nt�lnirea cu reprezentantii de la Drumuri Nationale o aveam la iesirea din oras, de unde trebuia s� plec�m c�tre utilajele de desz�pezire. Pornim din oras la minus nou� grade Celsius si ne bucur�m de c�ldura din masin�, dup� ce ne ninsese c�teva minute, p�n� am reusit s� scoatem autoturismul din parcarea n�p�dit� de z�pad�. Nu iesim bine din oras, c� termometrul ne ar�ta deja unsprezece grade cu minus. Viscolul formase niste suluri prin directia primelor case de la marginea orasului. Fulgii care c�deau pe parbriz se topeau si deveneau pelicul� de gheat�. �n zadar se solicitau sterg�toarele la maximum, c� tot geamul era acoperit cu un strat subtire, �nghetat. Printr-un arc de cerc �ngust de 2-3 centimetri, soferul se chinuia s� vad� drumul. Undeva pe st�nga, un om, nins tot, cu o geant� pus� post�reste pe diagonal�, f�cea autostopul. Ce l-o fi m�nat oare la drum, pe asa vreme? Intr�m �n zona populat�, dar nimeni nu misc� nimic. Gardurile care au acoperis par mai �nalte cu jum�tate de metru, c�t e stratul de z�pad� c�zut �n ultimele zile. Undeva, �ntr-un cap�t de ulit�, un c�ine e m�nat de la spate de v�nt, iar coada stufoas� pare o parasut� ce-l urmeaz�. E iarn�. �n fond, nimic special. Ierni au fost mereu si vor mai fi. Important e s� stii s� te bucuri de frumusetea lor, s� �ti asumi conditiile de munc� dac� vrei s� �si faci datoria si s� respecti munca altora!

Nota Redactiei: Multumim celor de la Sectia Drumuri Nationale Piatra Neamt pentru disponibilitatea manifestat� la documentarea acestui reportaj.

Articol afisat de 2625 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Simona T�RN�)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective