Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Iunie 2012
LMMJVSD
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 27 Iunie 2012
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Alba-neagra cu „subiectiva“ de la examenul pentru liceu

• unul dintre punctele subiectului la rom�n� cerea analiza unei propozitii care, �n functie de topic�, poate fi subiectiv� sau predicativ� • ministerul a cerut p�rerea inspectoratelor judetene despre acest subiect • verdictul ISJ Neamt - „subiectiv�“

Prima prob� din cadrul examenului de evaluare national� 2012 care a avut loc luni, 25 iunie, a �nceput cu o controvers�. Elevi si profesori din toat� tara au strigat sus si tare c� r�spunsul la �ntrebarea num�rul trei din subiectul II al probei de rom�n� este interpretabil. Elevilor li s-a cerut s� indice tipul propozitiei subordonate din fraza „Ceea ce m� jeneaz� este dificultatea r�sfoirii“. Au existat trei variante de r�spuns: „atributiv�“, „predicativ�“ si „subiectiv�“, iar potrivit baremului de corectare, varianta corect� este cea din urm�. Multi profesori au spus �ns� c� aceast� propozitie ar putea fi si predicativ�, motiv pentru care s-a creat o adev�rat� isterie mediatic�, semn�ndu-se petitii on-line si cer�ndu-se Ministerului acceptarea ambelor variante. �n urma acestor intrerpel�ri, Ministerul Educatiei a cerut tuturor inspectoratelor scolare judetene un punct de vedere oficial despre acest subiect si �n functie de r�spunsurile primite se va lua o decizie. R�spunsul oficial al Inspectoratului Scolar Neamt dat prin intermediul inspectorului de limba rom�n�, Gheorghe Br�nzei este clar si arat� f�r� dubii c� este vorba despre o propozitie subiectiv�. „Topica este decisiv� �n aprecierea propozitiei subordonate. Dat� fiind topica din fraza «ceea ce m� jeneaz� este dificultatea r�sfoirii» apreciez c� propozitia subordonat� din acest context este propozitie subiectiv�. Ca o justificare, cred c� �n acest context, predicatul este nominal si este alc�tuit din verbul copulativ «este» si din numele predicativ exprimat prin substantiv - dificultatea -, asadar concluzionez c� este vorba despre o propozitie subordonat� subiectiv�. Este foarte adev�rat c� dac� se schimb� topica se schimb� si contextul, dar sarcina de rezolvat din acest text era referitoare la aceast� topic� si �n concluzie, propozitia cu pricina era subiectiv�. Ca o apreciere asupra subiectelor de la evaluare national�, gradul de dificultate a fost unul moderat si accesul copiilor la rezolvare a fost unul foarte mare. Am convingerea, stiind calitatea profesorilor de rom�n� din judet, c� vom avea note foarte bune la evaluare“, a precizat inspectorul Gheorghe Br�nzei. Elevii care au ales varianta incorect� „predicativ�“ au �ncurcat propozitia principal� cu cea secundar� �ntre ele. Cadrele didactice de specialitate sustin c� „Este dificultatea r�sfoirii“ este propozitia principal�, iar „ceea ce m� jeneaz�“ este cea secundar�. Dat� fiind ordinea cuvintelor si absenta unei intonatii speciale si a unor indicii suplimentare, r�spunsul corect este „subiectiv�“, iar asta pare a fi concluzia general�. „Fraza din text care face obiectul analizei variantelor subiectiv� sau predicativ� este o fraz� cu dubl�
interpretare, ce creaz� dispute at�t �ntre profesorii de limba si
literatura rom�n�, c�t si �ntre elevi si p�rinti. La un examen de nivel
mediu este clar c� o asemenea fraz� nu ar fi trebuit s� apar� ca
subiect, �n cel mai bun caz acesta putea fi un subiect de olimpiad�
scolar�. �n textul respectiv existau destule subordonate, f�r� dubl�
interpretare, respectiv atributive, completive directe care puteau fi
alese, pentru un examen de nivel mediu“, a declarat profesora de
limba si literatura rom�n� Ana Maria B�etanu, de la Scoala „Mihai
Eminescu“ Roman. Profesorii de limba rom�n� s�nt de p�rere c�
subiectele ar trebui s� fie de nivel mediu si s� cuantifice
cunostintele elevilor. P�rintii elevilor consider� c� reprezentantii
ministerului ar trebui s� decid� punctarea ambelor variante ca fiind
corecte. Problema este c� tezele s�nt �n curs de corectare si �nc� nu a intervenit nici o modificare a baremului de corectare, p�n�
la �nchiderea editiei. Pe de alt� parte, subiectul controversat nu va putea fi invocat de elevii care vor lua note mici deoarece era slab punctat, chestiunea ambigu� fiind notat� doar cu 6 puncte din totalul de 100 acordate pentru rezolvarea tuturor subiectelor.

Articol afisat de 1844 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(M. VASILACHE, L. BUGA)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective