Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri August 2012
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Alte Titluri 6 August 2012
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Patapievici, un deceniu �nainte de demisie

• un interviu realizat cu proasp�tul demisionar de la sefia Institutului Cultural Rom�n, imediat dup� lansarea c�rtii „Omul recent“ •


„Oamenii de azi s�nt cel mai bine hr�niti, cei mai prosperi, cei mai liberi (sub raportul deplas�rii �n spatiu) pe care i-a cunoscut umanitatea. �n acelasi timp, s�nt oamenii cei mai slabi de �nger, cei mai dependenti de confort si de consum, cei mai aserviti bunului plac al liberului arbitru, cei mai putin autonomi �n judec�tile lor, cei mai gregari (fat� de Stat), pe care i-a cunoscut vreodat� umanitatea.“ (Horia-Roman Patapievici)


Pe demisionarul, recent, director al Institutului Cultural Rom�n, Horia-Roman Patapievici, c�ruia i se imput� de c�tre foarte mult� lume de bun simt tocmai absenta acestei calit�ti, cel care, dup� p�rerea multora, a batjocorit mare parte a teritoriului culturii clasice rom�nesti �n numele unei asa-zise �ncuraj�ri a obsesiilor (deseori maladive) contemporane, prip�site sub pulpana „noii culturi“ ce, nu de putine ori, s-a dovedit pus� �n slujba unor absconse cauze politico-financiare, l-am �nt�lnit �n urm� cu un deceniu. Era pe vremea c�nd coordonatele istorice, economice si sociale ale Rom�niei erau cu totul altele si obsesia „poneiului roz“, aflat� pe atunci �n gestatie, probabil, �nc� nu maculase spatiul cultural intern si international. De bun� credint� fiind, alc�tuiam pe atunci, cu sinceritate, un portret suficient de m�gulitor al interlocutorului, care tocmai �si lansase „Omul recent“, cu at�t mai mult cu c�t nu b�nuiam c� peste c�tiva ani va deveni un personaj destul de controversat care, dup� o evolutie politico-cultural� viguroas� avea s� �ncheie un capitol al vietii cu o umilitoare demisie.
„De la prima vedere - scriam atunci - Horia-Roman Patapievici st�rneste interes si curiozitate, determinate at�t de statutul mediatizatei sale personalit�ti postrevolutionare c�t si de elaboratele lucr�ri pe care s-a �nvrednicit a le scrie �n ultimii ani. F�r� a avea nimic insolit, ceva nelinistitor transpare, totusi, din �nf�tisarea care, scrutat� mai atent, cap�t� treptat dimensiunile banale ale unei prezente domestice. Asimetria figurii de copil rusinos e echilibrat� de sclipirea inteligent� a privirii si de lumina z�mbetului reticent. Departe de a fi inabordabil, se arat� a fi un interlocutor plin de solicitudine, cu o replic� ferm�, coerent�, riguroas� si, �n acelasi timp, �n ciuda terminologiei ce unora ar putea p�rea pretioas�, extrem de limpede si �mp�nat� cu virtutile logicii formale. Horia-Roman Patapievici e un exemplar rasat al unei aristocratii culturale �n formare.“ Afirmatia aceasta exaltat� se �ntemeia pe inocenta caracteristic� oric�rui intelectual autentic, iar faptul c� public�m ast�zi acest dialog este pentru c� s�ntem curiosi s� vedem cum se percepe un dialog de acum zece ani, c�nd nimic nu era ca acum. Nici m�car, sau mai ales, omul.
Un dialog eclectic, si oarecum eretic, despre trufia juvenil�, spiritul duhovnicesc, curajul de a spune „nu“, v�rstele discursului public si spinoasa problem� a libert�tii.

„Copil�ria nu era demn� de mine“

Reporter: Stimate domnule Horia-Roman Patapievici, m�rturisesc c� nu stiu prea multe lucruri despre aventura dumneavoastr� cu viata. Ce-ar fi s� �ncepem de la teritoriul copil�riei? �n ce m�sur� se mai reg�seste �n dimensiunile dumneavoastr� actuale?
H.R.P.: Eu am fost un adolescent foarte trufas. De �ndat� ce am descoperit, pe la 14 - 15 ani, cultura, am folosit-o ca pe un blazon. Eram groaznic de trufas; at�t de antipatic de nu v� pot spune. S� v� dau un exemplu de trufie absolut�: �mi pl�cea foarte mult muzica acea, hard-rock. Nu stiu dac� v� mai amintiti de grupuri precum Dep Purple, Led Zeppelin, Genesis - varianta cu Peter Gabriel - Emerson Lake & Palmer si altii. Ei, si dezvoltasem, �mprun� cu prieteni cu care ascultam tipul �sta de muzic�, o eruditie discriminatorie si exclusiv�. Bun�oar�, ajunsesem p�n� �ntr-acolo �nc�t stiam pe dinafar� locul ocupat pe fetele discului vinil, de oricare melodie. Astea le stiu; am s� mor cu ele. Si la Judecata de apoi, dac� m� �ntreab� Dumnezeu...! Mi s-au s�pat pe creier. Am o cunoastere vizual� si topic� a melodilor, �n functie de pl�cile pe care le ascultam. Stiu componente de formatii, versuri... Astea le-am absorbit, ca sugativa cerneala, la 14 - 15 ani. C�nd a ap�rut „Locomotive Breath“ a lui Jan Anderson, cu c�t� religiozitate am ascultat acea muzic�, care nu merita �n totalitate s� fie ascultat� astfel! Ce vreau s� v� spun este c� atunci c�nd am �nceput s� m� initiez �n cultur�, am f�cut-o foarte tehnic si cu o seriozitate destul de n�t�ng�. V-am dat exemplul cu muzica asta ca s� v� sugerez c�t de deplasat este s� investesti o asemenea seriozitate �ntr-o intreprindere oarecum derizorie. Ei bine, citeam c�rtile care stiam c� apartin unor oameni mari ai culturii, cu acelasi sentiment c� trebuie s� stiu �n am�nunt lucrurile. C� e un proces de initiere. Si atunci �mi dispretuiam toti colegi care, bun�oar�, nu stiau �n ce an a scris Kafka „Verdictul“; nu discutam cu oameni care nu-l pretuiau pe Cesare Pavese si care nu stiau care s�nt ultimele cuvinte din „Meseria de a tr�i“. Chestii de felul �sta. Construisem un soi de aristocratie trufas-ciocoiesc-cultural�, cu unii dintre colegii mei care-mi �mp�rt�seau trufia si ciocoismul si, �n plan personal, asta a �nsemnat o ruptur� fat� de copil�ria mea.
Rep: S� �nteleg c� v-ati uitat copil�ria. Dar nu oricum ci �n urma unui gest voluntar. Cu at�t mai ingrat.
H.R.P.: Eu mi-am uitat copil�ria pentru c� mi se p�rea c� nu e demn� de mine. Copil�ria nu era demn� de mine. Eu, �mi spuneam, aceast� persoan� care citesc numai Kant, Kafka... nu pot s� cobor la nivelul satisfactiilor rudimentare furnizate de joaca la tar� cu verisorii mei, sc�ldatul pe g�rl�, la Amaradia, discutiile cu oierii si cu v�carii, g�stele... Toate astea nu erau pentru mine. Si am refuzat �n mod activ acest tronson masiv al copil�riei mele, reg�sindu-l numai dup� ce tat�l meu a murit. Eu de aia am scris „Zbor �n b�taia s�getii“. Nu l-as fi scris niciodat� dac� nu as fi reintrat �n contact cu memorile mele ucise, dup� moartea tatei.

„Cleopa era un histrion cultural“

Rep.: Apropo de cartea pomenit�, si pentru c� ati adus vorba: undeva, acolo, remarcati la un moment dat, referindu-v� la contactul initiatic pe care l-ati avut cu p�rintele Cleopa, la Sih�stria, prin anii �'80, diferenta dintre experienta natural� si cea nenatural�; s�-i zicem, cu un sens nu �ntrutotul propriu, livresc�. S� nu uit�m c� s�nteti un personaj ce poate fi suspectat, cu usurint�, de apartenent� la statutul acesteia din urm�. Cum vedeti, din punct de vedere conceptual, relatia dintre natural si artificial? Sau, pentru a fi mai nuantat, artificios?
H.R.P.: Folositi termeni pe care, �n acest context, nu-i pot descifra. Ce spuneam acolo de Cleopa era urm�torul lucru: c� el avea reputatia unui mare duhovnic, al unui mare „spiritual“, cea ce ne�ndoios era, dar latura prin care mie mi-a impus atunci a fost c� sem�na frapant cu Iorga. El era, de fapt, un cultural. Eu nu spun c� nu era un mare duhovnic; el a fost un mare duhovnic, adic� era un clarv�z�tor. Dar chestiunea este c� era dublat de o persoan� histrionic� cultivat� �n grad extrem �n spiritul c�rtilor pe care le citise la Neamt. Era un cunosc�tor al acestor c�rti nepublicate vreodat�, �n manuscris, pe care c�lug�ri le-au scris, pe care ei le-au compilat si pe care le stia pe dinafar�; cu acea memorie formidabil� a omului care tine de o cultur� oral�. Si avea tipul de pl�cere de a epata, care este tipic� histrionului cultural. Cleopa era un histrion cultural. Tinuse - si asta relatez acolo - o predic� la �nmorm�ntarea unui frate c�lug�r si, �ntors printre adoratorii lui, �n chilie la Sih�stria, era plin de vitalitate debordant�, mereu aprig, era un fel de Moise, cu un soi de prezent� hetero-testamentar�, aspr�, dar si dulce �n acelasi timp. Deci, mai �nt�i te lua �n asprimea lui si apoi te prelua �n dulceata lui. Era foarte complex. Un medic de la Bucuresti, cu un magnetofon cum aveti dumneavoastr� aici - m� terorizati cu chestia asta! - i-a spus: „P�rinte, ce-ati vorbit la predic�? N-am putut ajunge la timp...“ „A! Am vorbit despre ce se-nt�mpl�... I-am admonestat pe toti fiindc� pl�ngeau. De ce pl�ngeti? Omul acestaa ajuns �n Rai. Si le-am povestit ce se-nt�mpl� cu sufletul dup� moarte“. Si medicul a zis: „Vai, p�rinte! Nu ne puteti spune si nou�?“. Iar Cleopa, foarte precis, a spus: „Cum s� nu? L-ai pornit?“ Si a reluat totul. Era un om care-si stia partitura. Era un om extraordinar! �ntr-un fel si era ca Iorga; care nu suporta contradictia. Dac�-l aprobai si dac�-l adorai din privire, era dezl�ntuit si d�dea m�sura geniului s�u. Dac� �ns�, �n amfiteatru depista vreun ochi care i se p�rea c� e critic, nu mai putea continua; se poticnea mereu de privirea critic�, sf�rsea prin a fixa persoana respectiv� si p�n� nu o d�dea afar� sub diferite pretexte, nu se l�sa. Dup� acea se calma si continua cu marile lui tirade, cu fraze foarte bine strunite. Pentru c� desi avea fraze lungi, cu foarte multe determinative, �ntotdeauna �si �ncheia frazele.

„Hegel e un autor cu jargon“

Rep.: �ntr-un alt fragment din „Omul recent“, pentru a explicita notiunea de tehnicitate �n raport cu celelalte planuri ale sensibilit�tii sufletesti faceti apel la exemplul muzical enescian. E o demonstratie oarecum otioas� din moment ce se cunoaste prea bine adversitatea lui Enescu fat� de virtuozitatea �n sine. Oricum, acolo v� slujiti de o triad� de termeni - separabilitate, nonseparabilitate si inseparabilitate - ce ar putea crea, �n acel context, dificult�ti de percepere. Cum credeti c� ar trebui definiti acesti termeni �n spiritul pledoariei dumneavoastr�?
H.R.P.: Am s� v� dau un r�spuns oblic. Bun�oar�, dac� v� apucati s� cititi Hegel. Este un filosof foarte dificil...
Rep.: Ca o ceap�, ni se spunea nou�; tot o decojesti si descoperi mereu alte foi, aidoma...
H.R.P.: E o metafor� potrivit�. Glockner, un foarte serios profesor de filosofie, care a dat �n secolul al XIX-lea editia standard dup� care au fost alc�tuite toate editiile ulterioare, m�rturisea c� exist� pagini din Hegel pe care el nu le pricepe. Asta o spune un avizat, �ntr-un articol din �'31 despre influenta ideilor hegeliene �n Franta. Si el �nsusi �l invoca pe Glockner ca s� m�rturiseasc� faptul c� s�nt pagini din Hegel pe care nu le pricepe. Are, prin urmare, dou� variante: s� spun� c� �n acele pagini Hegel decloneaz�, adic� este aberant total, obscur, nu spune nimic �ncurc�ndu-se �n cuvinte, sau s� admit� c� el este �n neregul� si c� Hegel spune acolo lucruri cu sens, dar pe care el nu le poate pricepe. Cum se procedeaz� c�nd citesti un autor care e foarte dificil si care are jargon? Hegel e un autor cu jargon. O variant� este aceea de a v� face un dictionar de lucru, apoi s� faceti pasul dincolo de dictionarul pe care l-ati alc�tuit. Si s� �ncepeti - cum �mi place mie s� spun - s� dansati cu aceste cuvinte. Altfel spus, s� nu v� rezumati la simpla definitie a cuv�ntului. C�ci definitia, odat� interiorizat�, se leag� de sensurile pe care dumneavoastr�, spontan, constient si uneori inconstient le faceti si cu aceste lucruri veti merge mai departe. Adic� nu cu o definitie de tipul �sta ci, dac� vreti, cu un rizom: cu o r�d�cin� ampl� care contine multe ramificatii. Asta e fructuos. Prin urmare, dac� eu v� dau acum definitii de dictionar privind notiunile de separabilitate, nonseparabilitate sau inseparabilitate, nu este interesant. Interesant este s� vedeti cuvintele �n contextul lor.

Cei care �ndr�znesc s� spun� nu

Rep.: Pe o alt� coordonat�, sub semnul unui citat din Montherlant, �n eseurile din „Politice“ faceti o distinctie �ntre dou� categorii umane: a celor ce accept� si a celor ce spun „nu“...
H.R.P.: Stiti ce se �nt�mpl�? Acolo este vorba, �n mod explicit, despre cei care �ndr�znesc s� spun� „nu“. Ori, la ce spui „nu“? Dac� se voteaz� o lege care e bun� sau e pasabil�; dac� e proast� spui nu, dac� e pasabil� o critici c�t trebuie si dac� e bun� spui da, fireste! Chestiunea la care se refer� Montherlant si motivul pentru care am pus-o �n exerg� la „Politice“, este c� s�nt anumite gesturi ale puterii politice care s�nt inacceptabile si care ar trebui s� st�rneasc� indignare. Ori c�nd asemenea gesturi ale puteri politice exist�, o tar� st� sau cade, �mpreun� cu num�rul oamenilor care �ndr�znesc s� articuleze indignarea. Iar dac� nu �ndr�znesc s-o fac�, „le pays est fichu“ - cum spune Montherlant, adic� tara s-a dus naibii. Stiti foarte bine c� �n istorie momentele cruciale s�nt cele mai limpezi. �n orice tar� au fost momente c�nd ea a fost abandonat� de opinia public� si toat� lumea a preferat s� se duc� s� se culce.

Articol afisat de 2598 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Alte Titluri Stiri Alte Titluri
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective