Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri August 2012
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Alte Titluri 29 August 2012
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Aurel Bãesu - Fericirea tragicã

Aurel B�esu - Fericirea tragic�

Prins cu toate ale lumii acesteia, �n exercitiul steril al supravietuirii �n cea mai dreapt� dintre or�nduiri, uitat-am de multe lucruri ce merit� a ne fi mereu aproape de sufletul p�r�sit ca niciodat� �n v�ltoarea anost� a contemporaneit�tii. De ast� dat�, cel care mi-a semnalat un fapt ce merit� aplecare asupr�-i a fost prietenul Cornel Ag�leanu care, contrariat de ingratitudinea tot mai accentuat� ce ne copleseste existenta, mi-a furnizat o pricin� de bucurie, amintindu-mi c� la 24 sau poate 26 august (data e controversat�) se �mplinesc 84 de ani de c�nd unul dintre cei mai reprezentativi pictori ai spatiului nemtean, Aurel B�esu, a trecut �n eternitate. Mai mult, m-a f�cut atent asupra c�torva �nsemn�ri datorate unuia dintre cei mai apropiati discipoli ai originalului artist, pictorul Nicolae Milord, publicate �ntr-un ziar nemtean pe 14 septembrie 1968. Prin urmare, la patru decenii de c�nd locatarul micutei case de sub Cozla se s�v�rsise din viat� f�r� s� apuce a rev�rsa asupr�-ne fantastica bog�tie plastic� pe care o purta cu sine si din care nu a dezv�luit, din p�cate, dec�t prea putin. A murit asemeni lui Iisus, la treizeci si trei de ani, a fost �nmorm�ntat pe Borzoghean si, asemeni multor altora, s-a strecurat, cuminte si nestiut sub v�lul uit�rii si ingratitudinii urmasilor; tot mai putin atenti la soarta si chinul artistilor autentici. Si unul dintre acestia este, negresit, Aurel B�esu. Socotim a fi o datorie de onoare fat� de memoria artistului (al�turi de lum�n�rile aprinse de Cornel la morm�ntul pictorului �n fiecare dintre cele dou� prezumtive zile ale s�v�rsirii din ast� lume), faptul de a �mp�rt�si cititorilor nostri c�teva din g�ndurile lui Nicolae Milord, asternute p�timas si cu har �ntru vesnic� amintire.

Exercitiu de admiratie

„Ning frunze �n game bogate de aur si bronz, topite-n contraste termice, de nopti brumate si zile �nsorite; �n suflet ning amintiri topite-n dogoarea unei vesnice admiratii pentru el, maestru ne�ntrecut al frumusetilor cromatice. �mi plimb pasii �ncet prin anii copil�riei si adolescentei pline de astept�ri, sete de cunoastere, de visuri si p�trunderi �n tainele necuprinse ale naturii �mpodobite de imagini de vis si �l g�sesc mereu si peste tot pe Aurel B�esu, ca un cioplitor de lumini tainice si str�lucitoare, spre care tindea cu sete si inima mea. Aveam si eu acas� c�te un creion colorat, cu care �mi f�uream o lume proprie pe pereti, pe usi si pe garduri. Dar �ntr-o zi de neuitat, pe strada mea, ochii mi s-au deschis mari si �nsetati pe o cutie �ntreag� de culori si pe o palet� cu zeci de nuante. Era pictorul Aurel B�esu. Ne-am oprit o droaie de copii. F�cusem un cerc str�ns si-l stingheream. Urm�ream str�lucirea ochilor s�i negri, a culorilor, �nfrigurarea m�inilor care asterneau fermecate pe p�nz� toate comorile peisajului din jur. Cercul nostru s-a str�ns tot mai mult si el, nervos, deoarece �l sufocam, ne-a rugat s�-l l�s�m �n pace. Am r�mas, singurul din ceata mea, p�n� a terminat tabloul. Eram �nfrigurat si eu de febra ochilor lui str�lucitori, a m�inilor lui fermecate, a tonurilor bogate de culori, a frumusetilor muntilor nostri asternuti pe p�nz� �ntr-o r�suflare divin�, pornit� din inima sa mare.
I-am dus m�ndru p�n� acas� tabloul, sc�unasul, cutia de culori si i-am r�mas umil si devotat discipol“.

Viata r�stignit�-n culori

„Era iubit de tineret si, uneori, atelierul s�u se umplea de elevi si eleve de liceu, pe care-i simpatiza pentru entuziasmul si preocup�rile lor artistice. Lui B�esu �i pl�cea societatea oamenilor sinceri, buni, simpli. Fat� de ei �si deschidea sufletul. Nu iubea protocolul si asa-zisele «maniere elegante» pe care le detesta.
Mereu gr�bit si avid de cunoastere, de chipuri si locuri, a fost un culeg�tor harnic de rod bogat �n imagini. Nu-l atr�gea viata de oras. Era un fiu al poporului truditor si poposea cu drag �n c�sutele umile de la tar�, vorbind �n graiul fiec�rui nec�jit. Era duios, bl�nd, �nfl�c�rat, generos, r�zvr�tit, cult, modest si simplu �n acelasi timp. Ne petreceam zilele colind�nd, vorbind si lucr�nd. Sorbeam al�turi de el fream�tul emotiilor mari, �n fata frumusetilor naturii. Pe atunci, drumurile si satele erau triste si pustii. Pe dealuri se auzeau doine de jale si buciumul de la st�n�. Oamenii treceau t�cuti, cu chipuri sculptate de lipsuri si dureri, cu plete cenusii, cu p�l�ri mari care ad�nceau si mai mult umbrele cutelor de pe fata lor p�m�ntie. Femeile cu broboade albe pe cap ne urm�reau cu m�na la gur�, oprind parc� un reflex al suspinelor, cu ochi arsi de griji si suferinte. Dar apa Bistritei? �i cunosteam soaptele c�ci ni se ar�ta adesea �n cale, cu st�nci si valuri spumoase, cu oglinzi �n care se r�sturnau tremur�nd codrii seculari. �n cadrul acesta m�ret al naturii, cu fibre ad�nci legate de ea, lunecau pe plute falnici, �ncordati si t�cuti, ca niste semizei, cu piepturile si picioarele goale, ciopliti parc� din trunchiurile falnicilor brazi, plutasii moldoveni. Pe zeci de p�nze a r�mas prins� cu patim� esenta �ns�si a vietii care palpita pe aceste meleaguri. A fost izvorul nesecat al inspiratiei si creatiei sale“.

Dulcea povar� a travaliului

„Schita cu o repeziciune uimitoare, nu revenea, nu corecta c�ci nu era nevoie. Uimea str�fulgerarea urmei pensulei ce d�dea form� si viat� tablourilor sale. Lucra �ncordat, c�te patru ore f�r� pauze si �n acest timp nu scotea o vorb�. A fost un mare artist realist, �ndr�gostit si preocupat �ndeosebi de viata t�r�nimii muncitoare. �n cromatica lui, tonurile de culoare s�nt st�p�nite, discrete si totusi luminoase. Pasta fr�nt� e modelat� dup� structura formei, cu tonuri succesiv si organic legate �ntre ele, exprim�nd astfel esenta lucrurilor. Rodul bogat al muncii lui Aurel B�esu tr�ia, str�lucea, pentru c� era desprins din viat�, pentru c� era d�ruit din plin, fr�m�ntat cu sentimente ad�nci umane, cu bog�tia mintii sale sc�nteietoare si neadormite. Erau f�urite cu sacrificiul vieti sale tinere. Desi stia c�-i condamnat, o mare fort� l�untric� �l f�cea s� vibreze, s�-si consume fl�c�rile geniului s�u p�n� aproape de sf�rsit, d�ruindu-se cu totul creatiei artistice“.

Discretie si recunostint�

„Sub muntele Cozla, pe strada Ion Creang�, �n aerul ozonat al p�durii de brad, se afla locuinta sa modest�, format� din dou� camere si un antret. Era o strad� l�turalnic�, care-i procura un climat bl�nd pentru nervi s�i vesnic �ncordati si pentru pieptul s�u sf�siat de boala necrut�toare. Aici �si avea atelierul. Desi bolnav, lucra intens. Era preocupat de probleme ad�nci si-i pl�cea s� abordeze lucr�ri grele de compozitie. �n timpul acesta, la Bucuresti, �n sala «Ileana» de pe Calea Victoriei, studentii pietreni inundau «Expozitia B�esu», priveau �nc�ntati pe v�njosii plutasi, �n lupt� cu valurile Bistritei; pe pl�iesii moldoveni cu p�l�rii mari peste pletele cenusii, statornici p�zitori ai gliei str�mosesti; pe t�r�ncile cu m�na la gur�, cu ochi tristi; pe m�icutele sfioase; s�lbatica si frumoasa vale a Bistritei, cu oamenii si viata ei de atunci. Se veseleau ochii si sufletele lor c�ntau de emotii. Tinerii studenti pietreni c�utau �n jur ochi negri, str�lucitori ai pictorului. F�ptura lui �ns� era tintuit� pe un pat de suferint�, la poalele muntilor Cozla, la Piatra Neamt“.
Si tot �n �st timp, depl�ng�nd faptul c� „�mprejur�ri nenorocite nu-i permit s�-si vaz� propria-i expozitie“, Take Soroceanu scria laudativ �n num�rul 311 din 1928 al revistei Universul literar: „Claritatea, senin�tatea vizual�, transparent� cromatic� - s�nt cele mai noi si mai veritabile cuceriri ale expozantului din sala «Ileana». Oamenii si lucrurile stau pline de rodul luminii, s�nt realizate �n bucuria acea a vietii plastice, lu�ndu-li-se posibilitatea s� existe numai din faptul c� s�nt volume �mbr�cate felurit de razele soarelui. (...) Acum ni se pare c� a realizat pentru prima dat� ceea ce a vrut numai el, ceea ce a putut s� vrea. Si s�nt destule probele de mai sus ca s� ne conving� de c�te mai are de spus, de c�t� inepuizabil� dragoste are de pictur�, de c�t� fort� de primenire e capabil“.

„R�bdare, domnule B�esu!“

Toate astea se �nt�mplau �n ultima prim�var� pe care avea s� o str�bat�. Din toamn� �nc� prevestirea sf�rsitului c�p�tase forme tot mai amenint�toare: „Era un �nceput de toamn�. Monotonia cuprindea orasul. B�esu nu se simtea bine si sta ab�tut �n pat. C�utam s�-l sustrag, povestindu-i �nt�mpl�ri vesele. �mi ceru s�-i aduc o can� de ap� rece. C�nd m-am �ntors, �n odaia lui se �n�ltau melodii nostalgice si fermec�toare - cantonete italiene -, �ndr�gite de el �n timpul petrecut �n Italia. Spre surprinderea mea, �n camer� c�nta tenorul Stefanovici, de la Opera Rom�n� din Bucuresti, prieten cu B�esu din Italia. Venise special la Piatra, auzind c� prietenul s�u e grav bolnav. Dup� plecarea lui, B�esu s-a simtit mai r�u. �n grab�, am chemat un medic. Acelasi sfat: «R�bdare, domnule B�esu!»“.
Si a avut r�bdare �nc� aproape un an, p�n� la acel sf�rsit de var� c�nd Dumnezeu l-a vrut aproape. Despre ultimele clipe, Nicolae Milord se exprim� coplesitor si dureros: „�ntr-o sear�, �mi ceru pentru prima dat� s� r�m�n noaptea cu el. Am stat t�cuti si speriati p�n�-n zori c�nd soarele ne-a �nviorat o clip�. Eram doi muribunzi... el aproape pierdut, eu aproape distrus. Am rupt fila din calendar... Ar�ta 26 august 1928. Avea 33 de ani. V�ntul rev�rsa prin geam un torent de frunze aurii. Veneau ca niste usoare oft�ri de durere, pentru viata care se stingea, ca un s�rut ce-i m�ng�ia fruntea �ntunecat� si ochii profunzi si limpezi, peste care genele �nc�rcate de tristete se l�sau �ncet... �ncet...“

Articol afisat de 2712 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Alte Titluri Stiri Alte Titluri
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective