Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Aprilie 2013
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 4 Aprilie 2013
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
UN DRUM „PAVAT“   CU MULTI MORTI

UN DRUM „PAVAT“ CU MULTI MORTI

• �n ultima perioad�, tot mai multi conduc�tori auto ne-au contactat la redactie si s-au pl�ns de calitatea drumului national DN 15D, Piatra Neamt - Roman • oamenii spun c� au constatat c� �n anumite conditii meteo, �n special ploaie, aderenta anvelopelor scade simtitor • pe traseul respectiv, �n ultimii ani si-au pierdut viata �n accidente multe persoane • se pare c� problemele au ap�rut dup� 2007, c�nd DN 15D a suferit un tratament de �nt�rire cu piatr� de r�u ce are un coeficient mic de aderent� • acest aspect ar fi favorizat producerea unor accidente s�nt de p�rere unii politisti • situatia a fost rezolvat� partial �n vara lui 2011, c�nd �n zonele sensibile soseaua a fost frezat� • anul trecut, aceste zone cu probleme au fost asfaltate • cei de la Drumuri Nationale spun c� majoritatea accidentelor a avut la baz� viteza si dep�sirile neregulamentare, nu calitatea drumului •

DN 15 D este drumul care face leg�tura �ntre orasele Piatra Neamt si Roman, o sosea pe care �n ultimii ani au avut loc numeroase accidente de circulatie soldate cu zeci de persoane decedate si r�nite. Oficial se spune c� vinovati de producerea acestor accidente au fost conduc�torii auto care fie au ap�sat prea tare acceleratia, fie au efectuat dep�siri neregulamentare etc. Ce nu s-a spus p�n� �n prezent este faptul c� multi conduc�tori auto cred c� aderenta pneurilor este proast� pe suprafata carosabilului. �n ultima perioad� mai multi participanti la trafic s-au adresat Redactiei Monitorul, spun�nd c� au constatat un lucru care d� de g�ndit. Ei spun c� �n anumite conditii meteo, �n special ploaie, carosabilul devine alunecos, iar aderenta pneurilor scade periculos de tare. Ne-am interesat si am constatat c� aceste aspecte s�nt cunoscute inclusiv de parlamentari, dar si de politistii rutieri si poate mai putin de oficialii de la Drumuri Nationale - administratorul lui DN 15.
Statistica Serviciului Politiei Rutiere indic� faptul c�, dup� tratamentul cu criblur� si bitum, aplicat �n urm� cu mai multi ani pe DN 15D, num�rul accidentelor grave a crescut. Dup� ce politistii au constatat c� este ceva �n neregul� au solicitat administratorului drumului s� intervin�, �n sensul s� frezeze portiunile de sosea �n curb�, �n special �n acele locuri �n care s-au �nregistrat tragedii. Dup� aceast� actiune, num�rul accidentelor rutiere a sc�zut simtitor. �n 2008, la doi ani dup� aplicarea „tratamentului“, pe DN 15 D s-au �nregistrat 32 de accidente rutiere, soldate cu 13 morti, 37 r�niti grav si 23 r�niti usor. �n 2009, �n cele 21 de accidente rutiere au murit 8 persoane, 25 au fost r�nite grave, iar alte 21 r�nite usor. �n 2010 s-au �nregistrat 26 accidente, soldate cu 5 decese, 28 r�niti grav, 14 r�niti usor. �n 2011 au avut loc 28 accidente rutiere, soldate cu 3 persoane decedate, 36 r�niti grav si 25 r�niti usor.

„S-a ajuns la concluzia c� �n conditiile meteo mentionate scade aderenta pneurilor“

„Dup� anul 2006, pe acest sector de drum au avut loc foarte multe accidente rutiere grave, soldate cu decese. Evenimentele au avut loc �n special �n zonele de drum �n curb�, dar si pe drum drept, �n conditii meteo deosebite, gen ploaie, ninsoare. S-a f�cut o analiz� si s-a ajuns la concluzia c� �n conditiile meteo mentionate scade aderenta pneurilor, iar acest lucru a creat probleme participantilor la trafic“, a declarat comisarul sef Cezar Asandei, seful Politiei Rutiere Neamt. Lucrurile nu aveau s� r�m�n� astfel, drept pentru care Politia Rutier� a f�cut inform�ri c�tre Drumurile Nationale care, �n vara anului 2011, a frezat stratul de asfalt �n toate zonele �n care s-au �nregistrat accidente grave. Solutia a dat rezultate, spun politistii rutieri. „Dup� adaptarea solutiei de frezare num�rul accidentelor grave au sc�zut. Anul trecut, �n var�, �n toate zonele �n care au fost accidente si s-a mers pe solutia de frezare s-a aplicat un covor asfaltic, �ntruc�t s-a constatat c� si frezarea nu rezolv� �n totalitate problema aderentei, mai ales �n perioada de iarn�“, a declarat ofiterul. Stratul aplicat �n anii 2006-2007 pe DN 15D a fost de rezistent�, fiind folosit�, asa cum spun normele tehnice, criblura. Dincolo de toate aceste aspecte nici un conduc�tor auto nu s-a adresat instantei pentru a cere desp�gubiri dup� ce a fost implicat �n vreun accident. Acest lucru ne-a fost confirmat de comisarul sef Cezar Asandei, seful Politiei Rutiere Neamt, dar si de reprezentantii Drumurilor Nationale. Ofiterul a confirmat c� administratorul, la cererea politistilor, a adoptat solutia de frezare a zonelor �n care au avut loc accidente rutiere grave. „Nu cunosc nici un caz �n care cei implicati �n accidente rutiere s� fi depus pl�ngeri penale �mpotriva administratorului drumului. P�n� acum s-a stabilit c� a fost culpa conduc�torilor auto care nu au adaptat viteza la conditiile de drum. Noi avem speranta c� DN 15D va intra �ntr-un proiect de reabilitare si aproape sigur urm�torul strat de uzur� va avea o alt� compozitie“, a declarat politistul nemtean.

Senzatiile tr�ite de un senator �n curba mortii de la Felesti

„Curba mortii“ de la Felesti, un c�tun din Horia (�n apropiere de firma Austroterm) a fost una din zonele de pe DN 15 D �n care s-au �nregistrat multe evenimente nedorite. Tocmai din acest motiv, administratorul a aplicat acolo frezarea cerut� de politistii rutieri. Pe 5 octombrie 2008, fostul parlamentar iesean Dan C�rlan a v�zut moartea cu ochii. Iat� cum descrie pe blogul personal ce a p�tit: „Eram cu un Peugeot 407(...) Ploua torential, uneori cu draci. �ntre Piatra Neamt si Roman, o Dacie sede frumos pe sant. Semn c� nu-i de glumit cu asfaltul ud. Mai merg dou� minute si, pe st�nga, un Renault bej iesit pe c�mp, foarte de cur�nd. �mi spun, �n g�nd, ceva de genul «ce v-a apucat, fratilor, pe toti?!?». N-apuc s� primesc r�spunsul: �n timp ce eram chiar �n dreptul norocosilor sc�pati din Renault-ul de Cluj, din curba din fata mea apare de-a curmezisul un Logan, �n plin derapaj de spate, c�lare pe banda mea de mers! Cu vitez� si hot�r�t s� vin� peste noi. Catan� batr�n�, sofer de 21 de ani, aplic regulamentul: volanul str�ns teap�n, din pozitia «10 si 10 minute», nu misc�ri bruste, nu fr�n� la fund ci doar at�t c�t nu risti ruperea aderentei. Trag treptat spre limita dreapta a drumului, adic� spre stejarul de pe sant. Nici o sans� de sc�pare: izbitura ferm� a Loganului �n roata mea din st�nga fat�, apoi o secund� de �ntuneric, apoi trei pocnituri ca de pusc� ne-au explodat �n jurul nostru air-bagurile“.

Am �ntrebat, iat� ce ne-a r�spuns Drumuri Nationale Iasi

Curiosi s� afl�m mai multe lucruri am trimis Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Iasi, administratorul DN 15D o serie de �ntreb�ri. Iat�-le, cu tot cu r�spunsuri:
1. Cine a efectuat proiectul si a executat lucrarea de modernizare a DN 15D, Piatra Neamt - Roman? Este adev�rat c� stratul de uzur� aplicat este format din piatr� de r�u neconcasat� si cu coeficient mic de aderent�?
R�spuns: Sectorul DN 15D km 1+000-km 45+300 Piatra Neamt-Horia a fost modernizat �n anul 1967. �n perioada 2006-2007, pe acest sector au fost executate lucr�ri de �ntretinere periodic�, respectiv tratamente bituminoase cu criblur� si emulsie cationic�. Lucr�rile au fost proiectate de DRDP Iasi si executate de SC SOROCAM Bucuresti �n baza contractului nr. 109/5054 din 18.07.2006. La executia acestor lucr�ri s-au utilizat cribluri produse de Grupul Lafarge Rom�nia si de c�tre Calcarul Pojor�ta, si nu pietris de r�u neconcasat, asa cum sugerati d-str�. At�t la receptia la terminarea lucr�rilor, c�t si la receptia la expirarea perioadei de garantie, nu au fost constatate deficiente de executie.
2. C�nd v-a adus la cunostint� Politia Rutier� c� num�rul mare de accidente rutiere �nregistrate pe anumite sectoare de drum, �n special �n curbe, se datoreaz� stratului de uzur� (piatr� de r�u)?
R�spuns: �n contextul colabor�rii cu Serviciul Rutier din cadrul IJP Neamt s-a constata faptul c�, �n principal, cauza accidentelor petrecute pe acest sector o constituie nerespectarea regimului de vitez�, dar si dep�sirea neregulamentar�, neacordarea priorit�tii sau circulatia pietonilor pe partea carosabil� s�nt cauze concurente.
�n vederea �mbun�t�tirii aderentei pneurilor, pe unele sectoare s-a constatat c� viteza mare de circulatie constituie cauza principal�, din acesta rezult�nd iesiri �n decor sau alte manevre ce au condus la accidente, SDN Piatra Neamt a procedat la frezarea partial� a unui strat superficial al �mbr�c�mintei rutiere. Ulterior, din cauza actiunii concurente a traficului cu fenomene meteorologice nefavorabile, pe aceste sectoare s-au dezvoltat degrad�ri multiple, care au fost remediate prin executia unor lucr�ri de �ntretinere curent� a �mb�c�mintei asflatice, si nu luc�ri de modernizare.
3 Ce m�suri ati luat �mpotriva proiectantului si a constructorului si care sunt acestea?
R�spuns: Nu a fost cazul.
4. Sectia de Drumuri Nationale a fost actionat� �n instant� de vreo victim� sau urmasi ai vreunei victime de accident rutier petrecut pe acest traseu, invoc�nd ca si cauze ale accidentului starea improprie a carosabilului? Dac� da, c�te astfel de actiuni exist�?
R�spuns: Nu.
5. Care este situatia actual� a drumului national?
R�spuns: �n perioada trecut� de la modernizare, din diferite motive, din care cel principal este constituit de insuficienta fondurilor, pe aceste sector de drum s-au executat doar lucr�ri de �ntretinere periodic�, care nu aduc aport de capacitate portant�. Din aceast� cauz�, coroborat cu actiunea traficului �n crestere, at�t ca volum, c�t si ca greutate, volumul degrad�rilor este an de an mai mare. Sectoarele pe care se manifest� aceste degrad�ri, �n functie de perioada �n care se produc, s�nt semnalizate �n prim� etap�, conform normelor �n vigoare, urm�nd ca de�ndat� ce conditiile meteorologice permit, s� fie remediate prin lucr�ri de �ntretinere curent� - plomb�ri.
6. Mai exist� �n judetul Neamt trasee care au suferit acelasi tratament ca DN 15 D, �n sensul c� a fost aplicat un strat de uzur� contin�nd piatr� de r�u?
R�spuns: �n perioada 2006-2008 au fost executate lucr�ri de tratamente bituminoase cu cribluri si emulsie bituminoas� si nu cu piatr� de r�u - pe DN 15 Km 280+000-km 308+860, DN 15C km 43+770-km 52 +300 si DN 17 B km 59+454-km 86+682.
7. Se impune o reabilitare a DN 15D?
R�spuns: �n conformitate cu m�sur�torile de capacitate portant� efectuate de CESTRIN �n anul 2011, pe acest sector de drum s�nt necesare lucr�ri de sporire a capacit�tii portante. Av�nd �n vedere aceste aspecte, DRDP Iasi a propus executia de lucr�ri de modernizare a acestui drum national.

Articol afisat de 3504 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(D. MURARU, S. T�RN�)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective