Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Iunie 2013
LMMJVSD
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Opinii 10 Iunie 2013
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

De ce nu ne vor, domnule?

Intrarea �n Spatiul Schengen


1. Septembrie 2001, Bucuresti, Sala Mare a Palatului, concert simfonic �n cadrul Festivalului International „George Enescu“. C�teva mii de spectatori astept�m, cu r�suflarea t�iat�, aparitia reputatului dirijor Kurt Masur. La exact f�r� un minut acesta apare ca de obicei, sobru, dar parc� marcat de o ap�sare. Salut� publicul, apoi orchestra si, �n loc s� ridice bagheta, se �ntoarce din nou cu fata c�tre sal� si spune ap�sat: „presupun c� ati aflat ce s-a �nt�mplat �n capitala Statelor Unite ale Americii“. Nu stiam nimic: noi ne aflam pe alt� planet�...
2. Seara, la stiri, afl�m c� �n capitala celei mai puternice t�ri din lume avuseser� loc c�teva repetate si grave atacuri teroriste, care vizeaz� c�teva puncte vitale strategice (Casa Alb�, Pentagonul, Congresul etc). Nu stiam, �ns�, nu aveam cum s� ne �nchipuim c� acest tragic eveniment avea s� constituie �nceputul unor schimb�ri fundamentale �n aranjamentul geopolitic al lumii. Nu aveam de unde s� stim c�, imediat dup� agresiune, au fost convocati statmajoristii, analistii, tot felul de experti care au c�utat o explicatie si niste solutii, ce aveau s� aibe consecinte si pentru Europa, pentru Balcani, deci si pentru noi.
3. Pe scurt, din aproape �n aproape, Administratia american� a profitat de aceast� rearanjare tectonic� pentru a realiza reunificarea Europei divizat� de comunism, reunificare mai demult g�ndit�, dar care, iat�, trebuia gr�bit�. Asa s-a ajuns c�, dup� laborioase negocieri, �n decembrie 2004, Rom�nia a semnat Tratatul de Aderare, iar la 1 ianuarie 2007 a avut loc intrarea propriu-zis� �n „clubul alesilor“...
4. S� o recunoastem: nu eram preg�titi s� „intr�m“, nu meritam s� fim primiti, dar si-au c�lcat pe inim� si ne-au acceptat ca s� stabilizeze Balcanii (si din multe alte motive pe care nu avem loc s� le enumer�m aici). De ce nu eram preg�titi? Pentru c�, la noi, coruptia f�cea ravagii, independenta justitiei era mereu pus� �n discutie; de economie, de piat� functional� nici nu putea fi vorba. Institutiile statului erau discretionar controlate de oligarhia politico-economic�. Adoptate doar pe h�rtie, reformele erau lipsite de substant�, dar europenii au �nchis ochii. M�car de form�, lucrurile p�reau c� se miscau...

„Zicem ca ei si facem ca noi“

5. Delicat, dar ap�sat, din capul locului ne-au atras �ns� atentia c� nu putem s� ne bucur�m numai de avantajele ader�rii, c� avem si niste obligatii: s� respect�m statul de drept si valorile fundamentale ale Uniunii Europene, s� asigur�m independenta justitiei, s� elimin�m coruptia. „Spatiul european trebuie s� devin� un spatiu comun de drept“, tot repeta Angela Merkel, cancelarul Germaniei.
6. Ca la scoal�, �n mod repetat, ca s� ne intre �n cap, ni s-a tot spus: drepturile omului, democratia si statul de drept s�nt �n centrul identit�tii noastre europene. Credibilitatea proiectului european depinde de capacitatea noastr� de a tr�i dup� standardele pe care ni le-am impus. Deci, o sincronizare de valori si principii, demonstrabil� prin decizii care s� ne fac� previzibili pentru toti cei cu care avem proiecte comune: dovezi concrete de transparent�, onestitate, integritate si justitie.
7. „Zicem ca ei si facem ca noi“, au spus ai nostri. Adic�, nu am f�cut ceea ce am promis. Nu am �nl�turat din guvern ministrii urm�riti penal, trimisi �n judecat� sau aflati �n stare de incompatibilitate. Am blocat anchetarea unor demnitari. Am �ncercat s� cre�m un fel de superimunitate parlamentar�. La selectarea procurorilor pentru sefia Parchetelor, nu avem �n vedere, neab�tut, criteriile, �n mod repetat, evidentiate de Comisia European� (transparent�, competent�, experient�, rezultate etc).
8. Nu am luat toate m�surile necesare stop�rii jefuirii banului public. La noi, coruptia este, �n continuare, endemic� �n ciuda pasilor f�cuti �n directia combaterii fenomenului. „Rom�nia se confrunt� cu grave infractiuni �n domeniul achizitiilor publice - unde, din cauza coruptiei, �ntre 20 si 25% din valoarea contractelor este pierdut�“, declara Cecilia Malmstrom, comisarul european pentru Afaceri Interne, situatie confirmat� de Organziatia Transparency. Parc� numai �n domeniul achizitiilor publice?!...

„Stat de drept, nu stat cleptocratic. Democratie autentic�, nu de fatad�“

9. De aceea, liderii europeni leag� aderarea la Spatiul Schengen de Mecanismul de Cooperare sI Verificare (MCV) si de recomand�rile privind statul de drept si justitia continute �n periodicele Rapoarte ale Comisiei Europene. Olanda, Danemarca, Germania si Finlanda se opun ader�rii Rom�niei la Schengen, �n primul r�nd, din cauza neeradic�rii coruptiei. Acesti lideri europeni si nu numai ei, ne cer fidelitate fat� de principii si orient�ri de fond, nu fat� de lideri politici momentani. Ei ne mai cer punerea binelui public deasupra coteriilor, a g�stilor, a micilor smen�rii. F�r� asemenea m�suri - ne atrag, ei, atentia - progresul societ�tii este nu numai problematic, ci de-a dreptul compromis. Deci, valori si idealuri �nalte, nu delincvent�. Stat de drept, nu stat cleptocratic. Democratie autentic�, nu de fatad�.
10. Desi, �n mod repetat, ni s-a cerut ceea ce noi �nsine ne angajasem ca, �n interesul nostru, s� facem, am tot am�nat sau diluat preconizatele m�suri. De aceea, la 7 martie 2013, ministrii de Interne si de Justitie din statele Uniunii Europene au convenit am�narea, pe termen nedefinit, a ader�rii noastre la Schengen. Ne am�n� pentru c� nimeni nu ne mai crede pe cuv�nt! Ni se cere s� demonstr�m, prin fapte, c� s�ntem angajati, f�r� echivoc, �n favoarea valorilor occidentale - stat de drept, justitie, independent�, integritate, continuarea anticoruptiei.
11. T�rile din Uniunea European� vor s� fie sigure c� frontierele lor cu exteriorul s�nt bine supravegheate, �ncredere ce trebuie c�stigat� cu dovezi. Esecul ader�rii noastre la spatiul Schengen doare prin prisma pierderilor transportatorilor din station�rile, �n exces, la punctele vamale, dar, �n mai mare m�sur�, si din perspectiva investitiilor pentru securizarea frontierelor, respectiv a perceptiei oficialilor europeni c� frontiera rom�neasc� e permeabil� la coruptie. Esti �n Schengen, circuli liber. Asteptarea la granit� �nseamn� bani pierduti pentru transportatori, costuri suplimentare cu carburantii, cu perisabilit�tile, cu penalit�tile pl�tite �n cazul �n care contractele prev�d termene precise de livrare. Deci, productivitate mai mic�, profituri mai mici, PIB mai mic, salarii mai mici, nervi mai multi...

Dar oare putem tr�i f�r� Schengen?

12. A fi �n Schengen �nseamn� multe avantaje, cel mai mare, �n plan simbolic: credibilitate! Sigur c� „putem tr�i si f�r� Schengen“ (cum, din p�cate, s-a si spus la nivel „�nalt“), asa cum putem tr�i si f�r� Uniunea European�, adic� marginalizati, la cheremul unei elite corupte si abuzive. Dac� spunem asa, uit�m c� nu am fost �nglobati cu forta �n Uniunea European�: ne-am dorit s� fim acolo si ne-am bucurat s� c�l�torim, s� muncim, s� �nv�t�m �n Vest, dup� cum ne-am bucurat de fondurile europene.
13. Dac� „putem tr�i f�r� Schengen“, �nseamn�, vai, c� nu putem tr�i f�r� minciun�, f�r� dublu discurs, f�r� coruptie, f�r� delapidare, f�r� clientelism, f�r� incompetent�, f�r� prostie fudul�, f�r� c�lcarea �n picioare a cuv�ntului dat etc!, �ntr-un cuv�nt, f�r� credibilitate, adic� respectabilitate, ceea ce ar fi foarte grav: refuzarea noastr� de a intra �n Schengen este un blam adus Rom�niei si capacit�tii liderilor ei de a duce la bun sf�rsit reforme vitale �n justitie si �n alte domenii. Acest refuz este si un semnal emotional trimis pietelor financiare sensibile la orice informatie, �n caz de aderare (sc�derea dob�nzilor la credite, cresterea interesului pentru actiunile societ�tilor autohtone etc).
14. Ar trebui, poate, s� b�g�m de seam� c� lumea se schimb� sub ochii nostri si c� dac� refuz�m s� vedem, risc�m s� fim decuplati de la evolutiile globale si europene si s� esu�m �n s�r�cie cronic�, �n faliment. Declansarea, �n 2008, a crizei economico-financiare a dus la gr�birea integr�rii politico-economice, sub bagheta Germaniei, care a preluat, de la americani, rolul de prim-solist pe continent (iar noi ne �ng�duim s� o ironiz�m pe Angela Merkel!...).

„Deci, libertate, legalitate si prosperitate, ori s�r�cie si coruptie“

15. Aceast� integrare �nseamn� c� Europa va fi condus� de la Bruxelles dup� reguli noi: din ce �n ce mai multe dintre responsabilit�tile politicienilor la nivelul european vor trece �n sarcina unor experti europeni care vor putea controla si sanctiona politicile guvernelor nationale. Astfel, politica european� va deveni, se pare, din ce �n ce mai constr�ng�toare pe m�sur� ce interdependenta si gradul de integrare vor creste. Mai devreme sau mai t�rziu se va ajunge la „cui nu-i convine, poate s� plece“. Da, dar unde?! �n Est? Acolo am fost, am v�zut si stim cum este... Nu mai vrem acolo.
16. Deci, nu avem de ales: trebuie s� respect�m principiile fundamentale �n materie de stat de drept si libert�ti cet�tenesti, ceea ce �nseamn� c� integrarea, aprofundat� �n UE va veni, la schimb, cu m�surile anticoruptie, independenta justitiei si reformele administrative. Deci, libertate, legalitate si prosperitate, ori s�r�cie si coruptie: „din aceast� dilem� nu putem iesi“, vorba lui nenea Iancu.
17. Noi, rom�nii (nu putini) am cam vrea „o tar� ca afar�“ - cu salarii, pensii si ajutoare sociale ca �n Vest, cu autostr�zi ca acolo, cu tot ce e bun si l�udabil acolo. Dac� vrem asa, atunci nu ne r�m�ne dec�t s� facem o alegere fundamental� si s� ne asum�m optiunea f�cut�: s� ne dorim o tar� �n care s� domneasc� legea, �n care s� tr�im liberi, �n egal� demnitate si nu o tar� condus� de o elit� autoimpus�, imun� fat� de lege, �n care institutiile statului s�nt ocupate de mafie, iar cet�teanul �si negociaz� libertatea �n schimbul �ng�duintei celor mari si tari.
18. Deci: stat de drept, regim democratic, economie de piat� privat�, NATO si UE si Schengen, ordine de drept constitutional�. Dreptatea si legea s�nt de partea noastr� dac� vrem cu t�rie asta. Dac� vrem ca Europa s� ne acorde �ncredere si respect, trebuie ca nici noi s� nu ne �ndoim c� putem s� �mp�rt�sim aceleasi valori cu europenii pe care �i admir�m si la al c�ror standard de viat� r�vnim. Dac� nu, nu, lumea merge �nainte, nu se �mpiedic� de noi...

Judec�tor Mihai CIUBOTARU

N.R.: Intertitlurile acestei analize apartin Redactiei Monitorul

Articol afisat de 1801 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Mihai CIUBOTARU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective