Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Iulie 2013
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 24 Iulie 2013
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Despre �mplinirea sufleteasc�


Dan Puric - Criza de identitate


Nu demult, la T�rgu Neamt, �n fata unei asistente extrem de numeroase si interesate, actorul Dan Puric - la initiativa pus� �n practic� cu mult zel si simt al detaliului de c�tre un grup de tineri, �n frunte cu cel numit Nicu Copot - a g�sit r�gazul ca �ntre dou� trenuri s� tin� dintr-o suflare, �n stilul ce i-a devenit de acum caracteristic, o savuroas� prelegere despre ceea ce initial trebuia s� se refere la cheia succesului, dar care s-a dovedit ulterior a fi orientat� c�tre notiunile de �mplinire sufleteasc� si valoarea fundamental� a identit�tii. Lucru care, dup� p�rerea noastr�, nu a v�duvit cu nimic spectaculoasa dovad� de elocint� si sens crestin a cuv�nt�torului.
Cum, dup� prelunga disertatie un interviu clasic s-ar fi dovedit a fi superfluu, ne-am resemnat, multumindu-ne s� consemn�m, �n parte selectiv, c�te ceva din consideratiile invitatului de onoare care, ca �ntotdeauna de altfel, s-au dovedit a fi profunde, �n ciuda glazurii spectaculare �n care le-a �mbr�cat: „Antrenamentul de uitare la care este supus poporul rom�n, ast�zi, face ca g�ndirea si inima s� se roteasc� pe loc si, din aceast� rotire �n gol, paradoxal, odat� cu trecutul dispare si viitorul“.

Obsesia succesului si lumea pragmatic�

Un filosof martir spunea c� �n jurul valorii trebuie s� facem corp... Foarte frumos, adic� s� amplific�m, s� nu l�s�m s� se piard�. Si evident, ca mine s�nt foarte multi �n tara aceasta, dar nimeni nu face corp. �i las� asa s� se pr�p�deasc� prin str�in�tate, s� nu aib� definitie, s� nu aib� contur. Am ales ca tem� de meditatie �mplinirea sufleteasc�. Asta e cu totul si cu totul deosebit� de suces. Tr�im �ntr-o lume care este obsedat� de suces. Ca s� nu mai spun de succesuri. Si lumea este competitiv�, ea este �n curs� tot timpul. Societatea contemporan� nu are nevoie de �mplinire sufleteasc�. Are nevoie de performant�. Asa c� �mplinirea sufleteasc� devine un lucru vetust, anacronic, prin urmare care nu este practic. De ce am venit eu s� v� vorbesc dumneavoastr� despre un lucru care nu este practic? Pentru c� eu v� vorbesc de �mplinire sufleteasc� si seara, la televizor, vedeti c� nu despre asta e vorba. Iar m�ine �ti spui: „Ce m� fac eu cu �mplinirea sufleteasc� de care mi-a vorbit b�iatul �la?“ Exist� lucruri pe p�m�ntul �sta care nu au valoare imediat� ci �n timp. C�teodat� pentru tot restul vietii. Aici nu este cazul s� faci teorii, s� definesti, ci s� v� dau niste imagini la care puteti medita. Am mai dat exemplul acesta: Olimpiada din 1948. A treia, dup� r�zboi. Se spune c� lumea era mai sensibil�, era mai marcat� de trauma acestui flagel international cumplit. Filmul pe care l-am v�zut - l-a dat Cristian Topescu, din arhiv� - si-l comentam. Eu l-as da la �nceputul fiec�rei Olimpiade. Pentru c� ast�zi, la Olimpiad� nimeni nu vorbeste de des�v�rsirea de sine ci cum s�-l dep�seasc� pe �la. Ce credeti c� s-a �nt�mplat atunci? Era cursa de o sut� metri garduri. O curs� foarte str�ns�, dar la un moment dat s-au desprins doi insi, �ntr-o lupt� teribil� �n fata ultimilor metri. Numai c� cel de al doilea s-a �mpiedicat, iar cel din fat� a renuntat la medalia de aur, s-a oprit si s-a dus si l-a ridicat. Nu a mai avut suces. E clar. Ce medalie puteai s�-i dai? Ce este interesant e faptul c� atunci c�nd iesi din cursa vietii te apleci asupra a ceea ce se numeste aproapele t�u. Tolstoi, �n „Ana Karenina“ are un personaj care spunea exceptional: „Specia m-a �nv�tat s� calc pe cadavre. S� fiu o bestie cu cealalt� lume“.

„Dac� ti-ai pierdut sufletul nu mai ai nimic“

�nv�t�tura aceasta cu care m-am n�scut �mi spune s� am grij� de cel de aproape. Dac� vedeti, omul de ast�zi este dus spre biologizare. Ce vezi disear� la televizor, ce vezi prin c�rtile literaturii contemporane si �n cinematografie, omul trebuie cobor�t la specie. M� mir c� poporul acesta at�t de am�r�t are ceea ce se numeste mil� �n s�n. Rom�nul, c�t e de nec�jit, are mila �n s�n. Mila este cel mai mare dar pe care l-a dat Dumnezeu acestui om. Grecilor le era fric� de zei. Erau foarte r�i si r�zbun�tori. Nu si-a �nchipuit niciodat� umanitatea aceasta c� Dumnezeu ar fi bl�nd. Si �ntr-o zi s-au pomenit cu un „Om“ care m�ng�ia ceea ce nimeni nu a m�ng�iat niciodat�: un orfan, un om bolnav, un lepros, un orb... Si atunci, pentru prima oar� s-a pus valoare pe suflet. Pentru prima oar� �n istoria omenirii sufletul a avut consideratie. Cel care a pus valoare pe suflet a fost Iisus Hristos. Si ce important este sufletul din moment ce Sf�ntul Apostol Pavel zicea: „Tot poti s� ai, dar dac� ti-ai pierdut sufletul nu mai ai nimic“. Si atunci, dac� v� uitati, asupra poporului rom�n este un atac asupra structuri lui sufletesti. At�t �n economie, unde nu mai avem nimic, at�t �n politic�, unde nici nu mai are rost s� discut�m... Structura sufleteasc� a acestui popor... Nu blazarea ci mila. Hristos nu era bleg; era milos si drept. Si atunci vedeti c� �mplinirea aceasta sufleteasc� este primul pas pe care trebuie s�-l fac� omul ca om dumnezeit. Iat�, tot la Olimpiada din �'48 a mai fost un moment teribil de impresionant, aproape ca o tragedie greac�, c�nd un supravietuitor al lag�rului de la Auschwitz, fost maratonist, era c�t pe ce s� c�stige. Numai c� atunci c�nd a intrat pe stadion a c�zut la numai o sut� de metri de linia de sosire. A fost dus �n brate de c�tre publicul care a n�v�lit �n aren� p�n� la linia de sosire. Asa trebuia s� se poarte Uniunea European� cu poporul rom�n dup� cincizeci de ani de comunism. Toti oamenii aceia care au fost coparticipativi la asa ceva s-au �mplinit sufleteste.

Grija si �ngrijorarea

Deseori vorbesc despre dragostea crestin�. Stiti c� �n traducere eros nu are leg�tur� cu sexul. Acesta din urm� �nseamn� de fapt separatie. Acolo este numai desc�rcare hormonal�. Eros �nseamn� �mplinire sufleteasc�. Este un lucru extraordinar: dorinta de nemurire, faptul c� te �mplinesti �ntr-un copil, �n acea tain� extraordinar�. Un copil este o �mplinire sufleteasc�, nu este un act de reproducere. Este un act de procreatie. Reproducerea este �n spatiul politic; unde se �mpart, dar s�nt aceiasi. Ca la primate: �n dou� cu cutitul si s�nt aceiasi. Dar aici este procreatie, este taina lui Dumnezeu. Si atunci, este foarte interesant c� nou� nu ni se d� voie s� ne �mplinim sufleteste. Societatea pe care o tr�im este de tip atomizat. Credeti c� �n zadar se arunc� cu petarde �n fiecare emisiune de televiziune, s� te agite si s� te supun� grijilor? Un om care are griji tot timpul nu se poate �mplini sufleteste. Pentru c� el devine �ngrijorat. Biserica spune c� poti s� ai griji, dar s� nu fii �ngrijorat. Mi-a zis un sofer de taxi: „V-am v�zut dom�'le ultima oar�, v-am v�zut! Ziceti tare, dom�'le! Tare, tare, dar s�nteti putini �stia care...“ Si mi-a zis s�-i explic cum e chestia aia cu grija si cu �ngrijoratul. �i zic: „Uite, dom�'le! Dumneata te uiti �n oglinda retrovizoare, te uiti �n dreapta, te uiti �n st�nga, uite securistul �sta vrea s� dea peste tine, vezi �n partea ailalt� pe aia cum conduce, cam asa... Ai griji; pentru c� trebuie s� te salvezi si pe tine si pe mine. Dar dac� eu �ti pun o p�tur� pe parbriz atunci esti �ngrijorat“. „Aha!“ Deci, iat� despre ce e vorba: c�nd ai grij� �l rogi pe Dumnezeu si el te ajut� �n grij� s� o r�zbati. C�nd esti �ngrijorat �l scoti pe Dumnezeu si devii comisar european. Sau activist de partid. Vrei s� le rezolvi tu pe toate... �la cu talpa g�urit�, Gefrey Franks. I-ati v�zut vreodat� ceva din aerul cu care venea el, asa? Era �ntr-un neant. Nu adulmeca poporul �n care a venit; nici nu-l interesa. Pe el �l interesau finantele.

Omul rom�nesc

Dar altceva voiam s� spun: c�nd intri pe aceste locuri si nu vezi c� cerul s-a schimbat, �nseamn� c� esti un dobitoc. S-a schimbat ceva. Asa este tara asta. Orice colt al ei are o tain�. �mplinirea sufleteasc� const� foarte mult si �n aceast� recunoastere. Fr. Nietzsche, care a fost un nihilist, dar prost nu a fost, a spus c� valoarea unui popor nu const� numai �n oamenii mari pe care i-a dat ci �n faptul dac� s�nt recunoscuti si stimati de c�tre ceilalti. Si atunci te �mplinesti prin valoare. Acum c�teva zile am avut o conferint� despre suferinta din �nchisorile comuniste si am vorbit de Mircea Vulc�nescu. Stiti ce g�nd avea el? S� fac� omul rom�nesc. Adic� s� nu fim centrifugali ci s� ne adun�m toti �ntr-o esent�. Si stiti cum spunea esenta? Omul rom�nesc este format asa: din Creang� si Eminescu. Este extraordinar. Creang� �ti asigur� talpa aia rom�neasc� si de un umor nemaipomenit, cu o inteligent� viril� extraordinar�, cu un univers l�untric nemaipomenit; iar Eminescu asigur� transcendenta neamului, constinta. El a �nceput ca sufleor al Teatrului National si a terminat ca sufleor al constiintei nationale. Si atunci vedeti cum a g�ndit omul acesta care a murit la Aiud �ntr-o groap� comun�? El nu a vrut s� fie european, el a zis c� trebuie s� particip�m la valorile europene, dar cu omul rom�nesc. Cosmopolitismul si nationalismul s�nt precum calea ferat�: nu se �nt�lnesc niciodat�. N-ai cum s� te �nt�lnesti dac� tu n-ai identitate. Omul ca s� se �mplineasc� sufleteste trebuie s� aib� identitate. Ati v�zut c� s�nt tone de insulte pe poporul rom�n. Pentru c�, totusi, �n ultim� instant� s�ntem un popor suferind, un popor care a fost martirizat, care a fost infirmizat dup� cincizeci de ani de pusc�rie si �nc� dou�zeci de ani de criminalitate politic�. Normal c� nu mai avem resurse. Pe un om care a fost accidentat de masin� si �ncearc� s� mearg�, tu �l lauzi. Noi nu putem participa la o sut� de metri garduri dup� ceea ce s-a �nt�mplat. Exist� la Mircea Vulc�nescu aceast� remarc� extraordinar� vis a vis de poporul rom�n: „Dac� printr-o calamitate nefericit�, natural�, poporul rom�n ar dispare, ar veni o alt� populatie aici si s-ar transforma tot �n popor rom�n.“ �nseamn� c� spatiul acesta are o anumit� dimensiune a lui, un anumit destin. �mplinirea de care v� spuneam este aceast� realizare a identit�tii. Este un atac asupra identit�tii de a fi rom�n. Cam de dou�zeci de ani �ncoace s-a inoculat �ncet si pervers, si directionat rusinea de a fi rom�n. Eu n-am zis niciodat� s� deschidem pieptul si s� zicem c� s�ntem rom�ni. Nu, pentru c� rom�nul are �ntotdeauna enorm de mult bun simt, o tandrete, o candoare si o m�sur�. Dar s-a inoculat rusinea de a fi rom�n. Nu trebuie s� ne fie rusine. Din contr�, trebuie s� multumim lui Dumnezeu pentru aceast� conditie, pentru c� poporul acesta a fost un popor martirizat. Asa �ti dai seama c� tu ai o alt� menire. C� esti un popor crucificat. Prin urmare ai o demnitate de tip hristic. Si aceasta nu se poate recunoaste dec�t de c�tre un om cu o constint� hristic�; ceilalti nici nu se uit�.

N-avem osti!

Dar eu m� �ntorc la �mplinirea sufleteasc�. Stiti c� exist� o remarc� nemaipomenit� a lui Alexandru Dragomir. Un mare filosof rom�n, care pe vremea lui Ceausescu era pontator pe santier. A fost studentul lui Heidegger. Si el scrie asa: „Cel mai frumos dialog unde se contureaz� identitatea acestui neam este Scrisoarea III. Fiara istoric�, Baiazid - cum s�nt si acum, tot niste fiare istorice �n jurul nostru, niste rechini f�r� scrupule - si «un b�tr�n at�t de simplu, dup� vorb� dup� port»“. N-a zis cu trei coroane... Doar, at�t de simplu. Asceza voievodal�. T�ranii �l recunosteau: el era voievodul. �n fata unui colos �narmat, un b�tr�n at�t de simplu. Este un miracol. Si zice Alexandru Dragomir c� dialogul este paradoxal. Pentru prima dat�, acestei bestii istorice nu i se r�spunde cum s-ar fi asteptat ci i se r�spunde cum ne r�spundem �n intimitatea noastr� sufleteasc� si cum fiecare dintre dumneavostr� si cu mine r�spundem prin t�cere. Pentru c� avem alt r�spuns. Cam �n stilul �n care r�spunde - nemaipomenit - Mircea cel B�tr�n: „N-avem osti“. Asta e! N-avem osti. „Dar iubirea de mosie e un zid, care nu se �nsp�im�nt� de-a ta faim�, Baiazid!“ Dintr-o dat� a intrat �n ecuatie o imponderabil�. Un acel ceva pe care nu-l poti simti cu m�na. Aristotel zice c� realitatea e format� din substant�: uite o mas�! Pot s� pun m�na. Uite o can�! Pot s� pun m�na. Dar pe timp nu pot s� pun m�na. Cum nu pot s� pun m�na pe istorie, pe demnitate, pe dragoste... Si Mircea cel B�tr�n �i scoate �n fat� o imponderabil�. Cu care si noi ne ap�r�m acum. Imponderabila aceasta este sufletul crestin rom�nesc. El n-are osti. El nu e �narmat; este �ntr-armat. Asa zic sfintii p�rinti: „�ntr-armeaz�-m�, Doamne!“ Cu n�dejde, cu credint�, cu dragoste. R�zboiul acesta a �nceput de mult. S�ntem �n plin r�zboi. Noi n-avem osti. Si atunci trebuie s� punem �n miscare aceste capacit�ti sufletesti. �n Occident putem vedea o lume foarte civilizat�, foarte informat�; cu osti. Foarte multi osteni. Noi putem contracara doar prin zestrea genetic�; zestrea crestin� care trebuie pus� �n miscare.

Articol afisat de 1924 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective