16.500 de carduri n-au un proprietar
distribuirea cardurilor de sãnãtate a ajuns la final • 15.000 de astfel de documente au fost returnate Casei Judetene Neamt pe motiv de adresant lipsã • alte 1.500 s-au întors înapoi pentru cã posesorii au decedat • Procesul de distribuire a cardurilor de sãnãtate în Neamt s-a finalizat oficial, toate aceste documente ajungînd la proprietarii ce au putut fi gãsiti. ÃŽn judet au fost repartizate 310.000 de carduri, autoritãtile estimînd cã acesta este numãrul de asigurati medical. Postasii au început împãrtirea lor încã de acum douã luni, iar la începutul acestei sãptãmîni au fost epuizate toate documentele. Au fost însã returnate Casei 16.500 de carduri de sãnãtate, dintre care 1.500 fuseserã emise pe numele unor persoane ce au decedat între timp. Acest lucru a fost posibil întrucît tipãrirea cardurilor a început încã din 2012, iar de atunci si pînã acum unii au trecut în lumea dreptilor. Diferenta de 15.000 de carduri ce a ajuns în custodia Casei este explicatã de faptul cã posesorii nu au fost de gãsit. Acestia fie lipseau de la domiciliu, fie erau plecati în strãinãtate. Au mai fost probleme si în legãturã cu tipãrirea adreselor, existînd multe neconcordante. De aceea, reprezentantii CJAS fac apel la nemtenii care încã nu si-au primit cardurile sã vinã la sediul institutiei pentru a le ridica. „Cardurile returnate sînt în acest moment în custodia noastrã, iar cei care stiu cã au dreptul la astfel de documente pot veni la noi sã le ridice. Cele emise pe numele unor persoane decedate vor fi trimise la CNAS. Mã bucur cã aceastã etapã a implementãrii cardului electronic a luat sfîrsit si sper sã fie utilizat cît mai repede. Am convingerea cã prin acest card se vor diminua foarte mult fraudele în sistem si astfel vor rãmîne mai multi bani pentru nevoile pacientilor“, a precizat juristul Radu Firãstrãu, presedintele CJAS Neamt. Deocamdatã, aceste carduri sînt inutile, ele devenind obligatorii de anul viitor, cel mai probabil din aprilie. Pînã atunci, medicii de familie ar trebui sã le initializeze, adicã sã fie introduse în sistem, iar pacientul sã-si aleagã un cod PIN. De asemenea, ar trebui introduse si pe cipul acestui card, cu acordul posesorului, date medicale. ÃŽn acest moment, au fost initializate doar vreo 3.000 de carduri, deoarece medicii nu si-au cumpãrat cititoare. ÃŽn momentul în care aceste documente vor deveni obligatorii, nici un serviciu medical nu va mai fi posibil în lipsa cardului.
|