Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Noiembrie 2016
LMMJVSD
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 11 Noiembrie 2016
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Politicienii si frica de o justitie impartialã

Politicienii si frica de o justitie impartial�

• interviu realizat cu Sebastian Burduja, candidat independent la Camera Deputatilor

Reporter: Ati afirmat c� ar trebui mentinut MCV-ul. Magistratii acuz� c� nu e �n m�sur� s� rezolve problemele din sistem, c� a devenit exclusiv un instrument politic, folosit eventual pentru a scuza refuzul de a primi Rom�nia �n Schengen. Motivati v� rog optiunea dumneavoastr�. De ce credeti c� MCV-ul e un instrument necesar?
Sebastian Burduja: Mecanismul de Cooperare si Verificare este un instrument necesar pentru consolidarea statului de drept �n Rom�nia si �n �ntreaga Uniune. Sustin extinderea acestui mecanism c�tre toate Statele Membre. Rapoartele MCV s-au dovedit a fi o surs� important� de informatii pentru publicul larg cu privire la performanta „liderilor“ aflati la guvernare. �ntr-un spatiu complex, �n care evalu�rile cet�tenilor se bazeaz� inevitabil pe date limitate, concluziile CE din rapoartele MCV au devenit pentru acestia un bun reper. S�nt constient de faptul c� rapoartele MCV au fost si subiect de critici din partea celor pentru care ele reprezint� un instrument de lucru: practicieni, cercet�tori si reprezentanti ai organizatiilor neguvernamentale. Printre observatiile des invocate se num�r� absenta unor criterii clare de evaluare si/sau a unor indicatori stabili, care s� poat� fi verificati longitudinal (la diferite momente �n timp) pentru a putea ar�ta progresele �nregistrate de Rom�nia �n raport cu fiecare dintre cele patru obiective de referint� stabilite. Cu toate acestea, asa cum am explicat �n cartea ap�rut� luna aceasta la editura Curtea Veche, „�ntre sperant� si deziluzie“, rapoartele MCV s�nt cea mai simpl� si cea mai direct� p�rghie pe care UE o (mai) are �n raport cu „elitele“ conduc�toare ale Rom�niei �n etapa post-aderare. De ce le pas� at�t de mult politicienilor rom�ni de evalu�rile Comisiei? Din cel putin dou� motive: primul este c� aceste rapoarte s�nt tratate cu atentie �n spatiul public rom�nesc, ecoul lor fiind de fiecare dat� amplificat prin intermediul societ�tii civile, al presei si al partidelor din opozitie; al doilea motiv este c� MCV afecteaz� reputatia Rom�niei �n UE si �n plan international. Factorii de decizie din tar� nu se mai pot izola �n noua realitate a Uniunii, ci s�nt parte a unui club bazat pe institutii formale si informale, care trebuie respectate. Pe termen mediu si lung, acest proces de �nv�tare (habituation) ar putea contribui la schimbarea �n bine a culturii elitelor politice at�t timp c�t adoptarea regulilor democratice se face �n profunzime si nu doar pentru a salva aparentele �n fata omologilor din celelalte state membre.
Rep.: R�m�n�nd la lupta anticoruptie. DNA, �n opinia dumneavoastr�, duce o real� campanie anticoruptie sau s-a implicat �n lupta, �n viata politic�, eliminind pe cei care deranjeaz� „sistemul“, „binomul“ etc...?
S.B.: Sustin activitatea DNA si consider c� �n Rom�nia lupta �mpotriva hotiei trebuie s� fie �n continuare o prioritate. Cred c� eficienta activit�tii DNA este confirmat� de rezultatele sale, de-a dreptul impresionante. Numai �n anul 2015, totalul celor trimisi �n judecat� este de peste 1.250 de inculpati pentru fapte de coruptie la nivel �nalt si mediu. Au fost de 5 ori mai multi ministri si parlamentari dec�t �n 2013: 1 prim ministru, 5 ministri, 16 deputati si 5 senatori. Aceste persoane s�nt de la toate partidele mari. Trebuie s� mention�m si c� au fost instituite m�suri asiguratorii de aproape jum�tate de miliard de euro. Cred c� un alt argument foarte puternic este acela c� rata de condamn�ri �n dosarele DNA se mentine la nivelul de 90%, ceea ce arat� munca si profesionalismul procurorilor anticoruptie. Remarc si prestigiul pe plan international de care se bucur� DNA, care este apreciat� �n toate rapoartele institutiilor euratlantice. Implicarea DNA �n lupta politic� din Rom�nia ar reprezenta un caz extrem de periculos, dar deocamdat� nu cred c� exist� indicii clare �n acest sens. Dac� cineva a gresit, trebuie s� pl�teasc�. Cred c� exist� o generatie de politicieni care se teme de o justitie cu adev�rat impartial�, iar acestia se reg�sesc �n toate partidele existente.

„De multe ori habar nu am avut s� negociem“

Rep.: Ati avut cuvinte apreciative la adresa Guvernului Ciolos. Care s�nt motivele? Ce considerati c� a avut �n plus guvernarea tehnocrat� fat� de una politic�? Si v� rog s�-mi spuneti dac� ati identificat si minusuri?
S.B.: Toate Guvernele Rom�niei au f�cut si lucruri bune si lucruri mai putin bune. Si �n cazul echipei Premierului Ciolos, au fost ministri si consilieri care si-au f�cut treaba, pe c�nd altii ar fi trebuit demisi de mult. Per ansamblu, �ns�, apreciez activitatea guvernului tehnocrat �n primul r�nd datorit� unei �ntelegeri diferite a modului de a face administratie public� si a aplec�rii spre transparentizare si debirocratizare. Cred c� s-au �nregistrat si progrese concrete �n domenii precum s�n�tatea (plata g�rzilor, descoperirea multor nereguli din sistem), protectia social� (pachetul integrat anti-s�r�cie), fiscalitate (scutirile de impozit pentru cercet�tori, reduceri de TVA �n agricultur�) si energie (suspendarea cresterii pretului gazelor naturale). �ntr-adev�r, nu toate ministerele au avut performante notabile. Ca minusuri, as mentiona p�strarea unor ministri si consilieri �n ciuda unor rezultate slabe si/sau a unor controverse publice. Cazurile s�nt de notorietate.
Rep.: Recent ati vorbit despre parteneriatul strategic cu SUA. Unul care ar trebui �mbun�t�tit si dezvoltat si pe componente ce tin de economie si educatie. Rom�nii au experimentat un parteneriat p�gubos, m� refer la celebrul si de-a pururi pierdutul contract cu Bechtel. De ce credeti c� s-a ajuns aici si cum comentati ipoteza potrivit c�reia americanii nu si-ar dori dezvoltarea parteneriatului. S�nt multumiti doar cu „scutul antirachet�“...
S.B.: Dezvoltarea parteneriatului strategic cu SUA este o resurs� utilizat� mult sub potentialul s�u de decidentii nostri. Principalele cauze ale acestui lucru s�nt nep�sarea si prostia. O promovare pe bune a t�rii noastre �n Statele Unite, uz�nd de toate canalele pe care le avem, ne-ar aduce cu sigurant� multe beneficii. Vorbesc de exemplu despre �nfiintarea unor birouri de investitii rom�nesti �n centrele economice puternice si p�n� la urm�, de existenta unei adev�rate diplomatii economice. �n ceea ce priveste exemplul dumneavoastr� cu contractul cu acea firm� american�, cred c� vina este �n totalitate a statului rom�n. De multe ori, habar nu am avut s� negociem, habar nu am avut s� vorbim pe limba lor (la propriu si la figurat) si habar nu am avut cum s� facem un contract blindat. Cu oameni potriviti la locul potrivit, parteneriatul strategic cu SUA ar asigura nu doar un plus de securitate strategic� a Rom�niei, ci si o dezvoltare economic� f�r� precedent �n relatia bilateral�. E timpul s� nu mai d�m vina pe altii (SUA, UE FMI, Banca Mondial� etc.) si s� punem degetul pe ran�: �n relatiile cu alte state Rom�nia pierde sau c�stig�, dup� caz, pe m�na noastr�. Mai bine zis, a celor care ne conduc.

A consemnat Cezar FILIP

Articol afisat de 1679 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Cezar FILIP)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective