Pãcãleala integrãrii, taxele pentru maºinile second-hand
• cei care aºteaptã sã-ºi cumpere maºini dupã integrare ar putea lua þeapã • taxele vamale eliminate ar putea fi înlocuite cu cele de înmatriculare, care ar putea fi mai împovãrãtoare Nemþenii care aºteaptã integrarea României în Uniunea Europeanã, în speranþa cã îºi vor cumpãra autoturisme second-hand mai ieftine decît acum, datoritã eliminãrii taxelor vamale, ar putea sã ia o mare þeapã. Aderarea þãrii noastre la structurile europene va conduce la deschiderea graniþelor ºi, implicit, la eliminarea taxelor vamale, potrivit principiului liberei circulaþii. Acest moment este aºteptat de mulþi români care nu au suficienþi bani sã-ºi achiziþioneze maºini noi ºi performante de la noi, dar nici sã îºi aducã de „afarã“, datoritã taxelor vamale destul de mari. Acestea ajung, la momentul actual, la 30% din valoarea autoturismului adus din þãrile europene. De exemplu, la o maºinã de 5.000 de euro, proprietarul este nevoit sã achite în vamã alþi 1.500 de euro, plus un mic comision vamal. Teoretic, de la 1 ianuarie 2007, dacã þara noastrã este primitã în UE, oricine poate merge în strãinãtate ºi sã-ºi cumpere o maºinã, în funcþie de buzunar, iar la preþul de achiziþie nu s-ar mai adãuga nici un fel de taxe. Bucuria nici nu a început, cã s-a ºi terminat. Autoritãþile române, speriate cã ar putea fi aduse în þarã toate rablele de care Occidentul ar vrea sã scape, sporind, astfel, parcul uriaº de maºini poluante care existã, deja, la noi, s-au gîndit sã introducã taxe de înmatriculare substanþiale, menite a descuraja asemenea importuri. Pe de altã parte, existã voci care susþin cã acestea nu ar fi impuse doar din frica de a nu fi invadaþi de rable poluante, ci ºi de faptul cã importatorii de maºini noi ar putea face presiuni asupra Guvernului sã introducã aceste biruri pentru maºinile second-hand, pentru evitarea scãderii dramatice a vînzãrii celor la prima mînã. Potrivit noului Cod Fiscal, care va intra în vigoare de la 1 ianuarie, de la acea datã va fi introdusã o taxã de înmatriculare pentru autoturisme ºi autovehicule, inclusiv comerciale, cu masa totalã maximã autorizatã de pînã la 3,5 tone inclusiv. Taxele, stabilite în Parlament, sînt sensibil mai mari decît cele propuse de Guvern în proiectul de modificare a Codului Fiscal. Astfel, în cazul maºinilor care respectã normele de poluare Euro 3, cu o capacitate cilindricã mai micã de 1.600 cmc ºi cu o vechime mai micã de ºase luni, taxa a fost stabilitã la 612 euro, iar pentru cele cu o capacitate cilindricã de peste 3.000 cmc, mai vechi de ºase ani, la 5.070 euro. Pentru o maºinã Euro 2 cu capacitatea cilindricã de 1.600 cmc, taxa va fi de 2.704 euro, iar pentru cele de peste 3.000 cmc vor fi plãtiþi 6.240 de euro. Posesorii de autovehicule din clasa Euro 1, de pînã la 1.600 de cmc, vor achita 3.744 euro, în timp ce pentru autoturismele cu o capacitate de peste 3.000 cmc, taxa a fost fixatã la 7.020 de euro. ÃŽn cazul maºinilor non-euro, taxa de înmatriculare este de 4.000 euro pentru motorizãri de pînã în 1.600 cmc ºi de 7.500 euro pentru cele cu o capacitate de peste 3.000 cmc. Aceste taxe sînt de-a dreptul împovãrãtoare, în condiþiile în care, în multe cazuri, preþurile maºinilor în strãinãtate sînt mai mici decît taxele de înmatriculare ce ar trebui plãtite în þarã. Astfel, maºinile cu Euro 1 sau non euro se achiziþioneazã cu sume absolut modice, chiar de pînã la 1.000 de euro. Astfel de autoturisme, ce ar putea pãrea extrem de tentante pentru românii sãraci, ar ajunge sã coste în þarã, dupã înmatriculare, 5.000-8.000 de euro, în funcþie de capacitatea cilindricã. Rãmîne de vãzut dacã taxele vor intra în vigoare, întrucît organismele europene nu sînt de acord cu acestea.
|