Teapã on-line
• doi nemteni au reclamat la OJPC cã au fost victimele sistemului de achizitionare de produse pe Internet • unul dintre ei a comandat adidasi, la ofertã specialã, si a primit o pereche de pantofi uzati si murdari de noroi • celãlalt a achizitionat un aparat pentru îngrijire corporalã care s-a defectat dupã trei luni • Tot mai multi nemteni „iau teapã“ la achizitionarea produselor prin comenzi fãcute la distantã, prin intermediul Internetului. Necunoscîndu-si drepturile, multi dintre cei pãcãliti se resemneazã cu gîndul cã a fost greseala lor cã au apelat la un astfel de sistem de a face cumpãrãturi si nu fac nici un demers pentru a fi despãgubiti. Mai sînt însã si altfel de consumatori, care nu acceptã atît de usor sã fie pãcãliti. Doi nemteni au reclamat, zilele trecute, la Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorilor (OJPC) Neamt cã au fost victime ale sistemului de cumpãrãturi on-line. O tînãrã a reclamat cã a comandat o pereche de adidasi marca „Converse“ de pe site-ul „www. hainelux.com“, fiind atrasã de reclama potrivit cãreia era o ofertã specialã, la doar 99 lei, plus taxe de livrare de 35 lei. Cînd a primit coletul, fata a constat cã adidasii primiti erau foarte uzati si erau murdari de noroi pe tãlpi. Pentru cã pe site se preciza faptul cã produsul poate fi probat, coletul a fost deschis în fata reprezentantului firmei de curierat - Fan Curier. Odatã fãcutã plata, acesta a încheiat un proces verbal în care a mentionat starea pantofilor, însã nu a putut da garantii cã se poate rezolva ceva, întrucît firma de curierat nu are responsabilitãti decît în ceea ce priveste transportul. Inspectorii OJPC Neamt au constatat cã la expeditor figura doar numele unei persoane fizice din Constanta si un numãr de telefon mobil. Ca atare, identificarea expeditorului nu a fost posibilã. Anuntat cã inspectorii OJPC Neamt au fost informati despre cele petrecute, în ziua imediat urmãtoare, reprezentantul firmei de curierat a restituit integral suma plãtitã de cumpãrãtoare. O altã reclamatie recentã primitã la OJPC fãcea referire la un aparat Stepper, comandat on-line de la firma „Ibai Expert Solutions“ Bucuresti care s-a defectat în perioada termenului de garantie. Timp de aproape o lunã, cumpãrãtorul a purtat corespondentã pe e-mail cu comerciantul, dar fãrã a ajunge la vreun rezultat. „Consumatorii care sînt interesati sã achizitioneze diverse produse, on-line, trebuie sã stie cã pe site-ul de prezentare, operatorul economic trebuie sã prezinte date referitoare la identitate, adresã si modalitãti de contactare, telefon, fax, e-amil, cod unic de înregistrare. Apoi, este obligatoriu sã se prezinte caracteristicile produsului, pretul si taxele aplicabile, cheltuieli de livrare, modalitãti de platã, perioada de valabilitate a ofertei. ÃŽn ambele cazuri, aceste informatii nu erau prezentate“, a declarat inginer Nicoleta Nica, purtãtor de cuvînt al OJPC Neamt.
Potrivit precizãrilor aceleiasi surse citate, un lucru extrem de important care trebuie sã fie mentionat pe site si pe care clientii trebuie sã îl stie este acela cã au dreptul sã notifice în scris comerciantul cã renuntã la cumpãrare, fãrã penalitãti, în termen de 10 zile lucrãtoare de la primirea produsului. Acelasi lucru este valabil si în cazul prestãrilor de servicii, în termen de 10 zile de la încheierea contractului. De asemenea, este obligatoriu a se face precizãri cu privire la servicii din perioada de garantie si dupã aceea. În primele trei luni ale anului în curs, OJPC Neamt a înregistrat 264 sesizãri si reclamatii, din care 217 au fost cercetate. 143 dintre acestea au fost considerate întemeiate, 64 neîntemeiate si 10 nesolutionabile. Produsele înlocuite, achitate sau reparate, au însumat 54,35 miliarde de lei vechi.
|