Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Martie 2009
LMMJVSD
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 16 Martie 2009
Tipăreste articolul - Varianta pentru imprimantă Trimite acest articol unui prieten  prin email
Pobeda M20 - străbunicul auto din Piatra

Pobeda M20 - străbunicul auto din Piatra

• pietreanul Gheorghe Berar este proprietarul celei mai vechi masini înmatriculate din judetul Neamt • este vorba de o Pobeda M20 înmatriculată în anul 1955 • „Am făcut peste un milion de kilometri cu ea si niciodată nu m-a lăsat în drum“, spune Berar • masina a trecut, în primăvara anului trecut, toate testele RAR • din motive de vîrstă, proprietarul nu mai conduce, Pobeda fiind parcată într-un garaj • si nici nu vrea s-o vîndă, desi a avut oferte • se pare că masina este unică în România •

54 de ani. Aceasta este vîrsta celui mai vechi autoturism înmatriculat în judetul Neamt - o Pobeda M20 întrată în scriptele oficiale la 1 iunie 1955. Proprietarul, Gheorghe Berar, din Piatra Neamt, este atît de îndrgostit de masina sa, încît s-a străduit cît a putut să o mentină într-o stare bună. De altfel, masina este înmatriculată si, conform spuselor proprietarului, în primăvara trecută a trecut toate testele de la Registrul Auto Român. Apăsat de greutătile bătrînetii, Gheorghe Berar conduce din ce în ce mai rar autoturismul, însă nu uită să-l „viziteze“ periodic pentru a-l porni. „Am mers cu ea peste un milion de kilometri. Nici nu mai stiu exact, că în atîtia ani kilometrajul a luat-o de la zero de nu stiu cîte ori. Am cumpărat-o de la domnul inginer Stelian Dulfu, fost director la IFET, unde am lucrat ca sofer. M-am îndrăgostit efectiv de ea, iar după cîtiva ani l-am rugat pe domnul director să mă ajute să o cumpăr. Cum eu nu puteam, domnul Dulfu a cumpărat-o el si mi-a dat-o mie. Cînd am condus-o pentru prima dată, în 1955, în Piatra Neamt erau doar trei masini, la IFET, la partid si la o fabrică de cherestea. Este în stare de functionare si porneste fără probleme. Periodic o scot din garaj si o pornesc. Problema este că nu se mai găseste benzină cu cifra octanică de 75 si trebuie să fac un amestec de benzină cu petrol sau motorină“, a declarat Gheorghe Berar, care în primăvara acestui an va împlini 79 de ani. Grijuliu, bătrînul a avut grijă ca masina să fie pusă la punct, drept pentru care în primăvara anului trecut a dus-o la RAR pentru verificarea tehnică. „În primăvară am fost cu ea la RAR si corespunde din toate punctele de vedere. Un inginer de acolo a dat telefon la Bucuresti să verifice si a aflat că în tară nu mai există acest tip de masină. La RAR au verificat-o la frîne, directie si corespunde din toate punctele de vedere. Nici nu avea cum, pentru că am avut grijă de ea. Nu am avut probleme cu piesele, pentru că am avut grijă si m-am aprovizionat din timp. Este o masină foarte bună, solidă, cu suspensii bune. Am condus-o cu mare grijă. Nu plecam la drum fără să-i fac o verificare amănuntită. Întotdeauna i-am schimbat uleiul la timp. După fiecare drum o gresam, îi verificam uleiul, asa cum scria la carte. Eu, ca mecanic auto, am întretinut-o cu mare atentie“, a continuat Gheorghe Berar.

Maria Gheorghe, plimbată cu Pobeda lu’ Nea Gheorghe

Proprietarul masinii spune că în perioada cît a lucrat ca sofer la IFET a plimbat multe personalităti cu masina sa, un autoturism foarte apreciat la vremea respectivă. „Am fost si în Republica Democrată Germană cu acest autoturism si nu am avut probleme. Niciodată nu m-a lăsat în drum. A umblat tot judetul, toată tara si o parte din Europa. A mers si iarnă si vară, fără să fi avut vreodată surprize neplăcute. Multi politicieni importanti am plimbat cu ea, inclusiv pe Maria Gheorghe, fostul prim secretar al judetului de pe vremea comunistilor“, spune Gheorghe Berar.
Desi are o vîrstă onorabilă, bătrînul cunoaste foarte bine datele tehnice ale autoturismului. „Are doar patru viteze, dintre care una e marsarierul. Este fabricată în 1955 si consumă aproximativ 12 litri la suta de kilometri. Vorbesc de consumul mixt. Motorul este în patru timpi, de 2.000 de centimetri cubi iar în bord kilometajul arată că viteza maximă este de 80 km/h. Este ca un copil al meu. O am de atîtia ani că stiu absolut fiecare surub pe care îl are. Nu vreau să o vînd în nici un caz. O las copiilor mei si vor face ei ce cred de cuviintă. M-a sunat cineva de la Bucuresti, de la o revistă auto, si mi-a zis că o să-mi ofere o masină străină nouă, de care vreau eu în schimbul Pobedei. Este o masină norocoasă cu care nu am avut nici un accident. Mă bucur că nu am lovit pe nimeni niciodată, desi am condus milioane de kilometri. Am permis de conducere din 1954 si nu am avut nici un eveniment rutier“, a conchis Gheorghe Berar.

Pobeda M20 sau autoturismul tanc

Pobeda (victorie în limba rusă) este un autoturism produs în Uniunea Sovietică de GAZ, în perioada 1946 pînă în 1958. Acelasi tip de masină a mai fost fabricat, sub licentă, si de o fabrică din Polonia. Primul Pobeda a fost dezvoltat în URSS de inginerul Andrei A. Liphart. Primele teste au fost efectuate la Gorky Avto Zavod (GAZ), în 1943, cînd se profila victoria rusilor în al doilea război mondial. Desi fabrica a fost bombardată de nemti, locatia nu a fost schimbată. Primul prototip a fost finalizat pe 6 noiembrie 1944, iar primul model de serie a iesit din fabrică pe 21 iunie 1946. Masina a fost un mare succes de export pentru URSS, mai multe tări din Europa de Est importînd acest model. În acest moment, în lume mai există foarte putine masini functionale de acest tip, iar majoritatea se află în posesia colectionarilor. Un astfel de autoturism, dacă este în stare de functionare, poate ajunge în zilele noastre si la un pret de 20.000 de euro.

Articol afisat de 11778 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(D. MURARU)
Adaugă comentariul tău la acest articol Comentarii la acest articol:
Adăugat de gyovy la data 16.03.2009 09:32
Bravo monitorul!
Ati inceput anul cu astfel de articole si vad ca faceti la fel si acum.Cam asa ceva ar trebui sa contina vreo 70% dintr-un ziar.Dar semnatarul articolului nu putea face ecxeptie de la regula din redactie si tot tranteste un cuvant,al carui sens nu-l intelege si-l foloseste dupa bunul sau plac.Este vorba despre cuvantul locatie.Am sa trec intr-o zi pe la voi sa va aduc un dictionar,ca sigur nu aveti.
Adăugat de Bamboo la data 16.03.2009 19:20
Desteptul de gyovy
Mai, dar destept mai esti! M-am abtinut de fiecare data sa-ti comentez postarile aiurite, insa bag de seama ca ai o problema. Si una grava de tot! Cred ca suferi cu bibiloiul. Tot timpul te legi de ceva sau de cineva. Fugi, nene, si te verifica la cerebel ca , sigur, ai probleme. Poate cu nevasta-ta! A zis unul ceva, imediat ii sari in cap. Scrie un ziarist o prostie, gata e prost. Numai tu esti destept. Poate ai absolvit Harvard-ul si nu stim noi, cititorii astia fraieri. Coboara din ascunzisul tau(la pseudonim ma refer) si lumineaza-ne! Daca esti bun, te punem premier. P.S. Mai calmeaza-te cu rautatile, ca nu-ti fac bine. Si, Doamne Fereste, poate faci vreun atac cerebral. De-ar da D-zeu!
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective