Pobeda M20 - strãbunicul auto din Piatra
• pietreanul Gheorghe Berar este proprietarul celei mai vechi masini înmatriculate din judetul Neamt • este vorba de o Pobeda M20 înmatriculatã în anul 1955 • „Am fãcut peste un milion de kilometri cu ea si niciodatã nu m-a lãsat în drum“, spune Berar • masina a trecut, în primãvara anului trecut, toate testele RAR • din motive de vîrstã, proprietarul nu mai conduce, Pobeda fiind parcatã într-un garaj • si nici nu vrea s-o vîndã, desi a avut oferte • se pare cã masina este unicã în România • 54 de ani. Aceasta este vîrsta celui mai vechi autoturism înmatriculat în judetul Neamt - o Pobeda M20 întratã în scriptele oficiale la 1 iunie 1955. Proprietarul, Gheorghe Berar, din Piatra Neamt, este atît de îndrgostit de masina sa, încît s-a strãduit cît a putut sã o mentinã într-o stare bunã. De altfel, masina este înmatriculatã si, conform spuselor proprietarului, în primãvara trecutã a trecut toate testele de la Registrul Auto Român. Apãsat de greutãtile bãtrînetii, Gheorghe Berar conduce din ce în ce mai rar autoturismul, însã nu uitã sã-l „viziteze“ periodic pentru a-l porni. „Am mers cu ea peste un milion de kilometri. Nici nu mai stiu exact, cã în atîtia ani kilometrajul a luat-o de la zero de nu stiu cîte ori. Am cumpãrat-o de la domnul inginer Stelian Dulfu, fost director la IFET, unde am lucrat ca sofer. M-am îndrãgostit efectiv de ea, iar dupã cîtiva ani l-am rugat pe domnul director sã mã ajute sã o cumpãr. Cum eu nu puteam, domnul Dulfu a cumpãrat-o el si mi-a dat-o mie. Cînd am condus-o pentru prima datã, în 1955, în Piatra Neamt erau doar trei masini, la IFET, la partid si la o fabricã de cherestea. Este în stare de functionare si porneste fãrã probleme. Periodic o scot din garaj si o pornesc. Problema este cã nu se mai gãseste benzinã cu cifra octanicã de 75 si trebuie sã fac un amestec de benzinã cu petrol sau motorinã“, a declarat Gheorghe Berar, care în primãvara acestui an va împlini 79 de ani. Grijuliu, bãtrînul a avut grijã ca masina sã fie pusã la punct, drept pentru care în primãvara anului trecut a dus-o la RAR pentru verificarea tehnicã. „ÃŽn primãvarã am fost cu ea la RAR si corespunde din toate punctele de vedere. Un inginer de acolo a dat telefon la Bucuresti sã verifice si a aflat cã în tarã nu mai existã acest tip de masinã. La RAR au verificat-o la frîne, directie si corespunde din toate punctele de vedere. Nici nu avea cum, pentru cã am avut grijã de ea. Nu am avut probleme cu piesele, pentru cã am avut grijã si m-am aprovizionat din timp. Este o masinã foarte bunã, solidã, cu suspensii bune. Am condus-o cu mare grijã. Nu plecam la drum fãrã sã-i fac o verificare amãnuntitã. ÃŽntotdeauna i-am schimbat uleiul la timp. Dupã fiecare drum o gresam, îi verificam uleiul, asa cum scria la carte. Eu, ca mecanic auto, am întretinut-o cu mare atentie“, a continuat Gheorghe Berar.
Maria Gheorghe, plimbatã cu Pobeda lu’ Nea Gheorghe
Proprietarul masinii spune cã în perioada cît a lucrat ca sofer la IFET a plimbat multe personalitãti cu masina sa, un autoturism foarte apreciat la vremea respectivã. „Am fost si în Republica Democratã Germanã cu acest autoturism si nu am avut probleme. Niciodatã nu m-a lãsat în drum. A umblat tot judetul, toatã tara si o parte din Europa. A mers si iarnã si varã, fãrã sã fi avut vreodatã surprize neplãcute. Multi politicieni importanti am plimbat cu ea, inclusiv pe Maria Gheorghe, fostul prim secretar al judetului de pe vremea comunistilor“, spune Gheorghe Berar.
Desi are o vîrstã onorabilã, bãtrînul cunoaste foarte bine datele tehnice ale autoturismului. „Are doar patru viteze, dintre care una e marsarierul. Este fabricatã în 1955 si consumã aproximativ 12 litri la suta de kilometri. Vorbesc de consumul mixt. Motorul este în patru timpi, de 2.000 de centimetri cubi iar în bord kilometajul aratã cã viteza maximã este de 80 km/h. Este ca un copil al meu. O am de atîtia ani cã stiu absolut fiecare surub pe care îl are. Nu vreau sã o vînd în nici un caz. O las copiilor mei si vor face ei ce cred de cuviintã. M-a sunat cineva de la Bucuresti, de la o revistã auto, si mi-a zis cã o sã-mi ofere o masinã strãinã nouã, de care vreau eu în schimbul Pobedei. Este o masinã norocoasã cu care nu am avut nici un accident. Mã bucur cã nu am lovit pe nimeni niciodatã, desi am condus milioane de kilometri. Am permis de conducere din 1954 si nu am avut nici un eveniment rutier“, a conchis Gheorghe Berar.
Pobeda M20 sau autoturismul tanc
Pobeda (victorie în limba rusã) este un autoturism produs în Uniunea Sovieticã de GAZ, în perioada 1946 pînã în 1958. Acelasi tip de masinã a mai fost fabricat, sub licentã, si de o fabricã din Polonia. Primul Pobeda a fost dezvoltat în URSS de inginerul Andrei A. Liphart. Primele teste au fost efectuate la Gorky Avto Zavod (GAZ), în 1943, cînd se profila victoria rusilor în al doilea rãzboi mondial. Desi fabrica a fost bombardatã de nemti, locatia nu a fost schimbatã. Primul prototip a fost finalizat pe 6 noiembrie 1944, iar primul model de serie a iesit din fabricã pe 21 iunie 1946. Masina a fost un mare succes de export pentru URSS, mai multe tãri din Europa de Est importînd acest model. În acest moment, în lume mai existã foarte putine masini functionale de acest tip, iar majoritatea se aflã în posesia colectionarilor. Un astfel de autoturism, dacã este în stare de functionare, poate ajunge în zilele noastre si la un pret de 20.000 de euro.
|