Maria Hibovski joacã în deplasare. Cu succes
Asa cum încercam sã subliniem într-un articol anterior, dedicat succeselor rãsunãtoare ale unei cîntãrete pietrene pe scenele Europei, anul de crizã 2009 a însemnat pentru multi un an fast. De bunã seamã asa ar putea fi caracterizat si de cãtre componentii trupei teatrale „Tandem“ a sotilor Maria si Gheorghe Hibovski. Dupã ce s-au înversunat ca, în ciuda tuturor piedicilor, sã-si îndeplineascã si sã-si ducã la bun sfîrsit proiectele teatrale, iatã cã sfîrsitul anului ce a trecut a adus un eveniment inedit în mica familie actoriceascã. Astfel, actrita Maria Hibovscki a pãrãsit pentru prima datã teritoriul micului conclav spectacular nemtean si a ales calea unei experiente transilvane. Ei bine, la insistentele regizoarei Mihaela Panaite, Maria a acceptat propunerea de a lucra în Cluj-Napoca la realizarea unui spectacol unde l-a avut drept partener pe actorul Nationalului clujean Emanuel Petran. Spectacolul cu piesa „Delir în doi“ de Eugene Ionesco a avut premiera odatã cu inaugurarea a ceea ce va intra în spatiul cultural transilvan ca fiind Sala micã, o fostã întreprindere dezafectatã amenajatã dupã toate regulile unei sãli de spectacol moderne si, în ciuda parcimoniei spatiului - circa o sutã de locuri pe care s-au mai îngrãmãdit vreo patruzeci de spectatori - s-a bucurat de un enorm succes. Despre scriitura ionescianã, Mihaela Panaite, regizoarea spectacolului, spunea: „textul este interpretat în acest spectacol în sensul în care conflictul dintr-un cuplu reprezintã sursa rãzboiului lumii. Viata cuplului se petrece într-un spatiu izolat, în care cei doi percep totusi foarte multe actiuni (rãzboi, pace), fãrã a participa efectiv la ele. Jocul actorilor, scenografia si costumele sînt tratate într-o manierã minimalistã. Izolarea cuplului face ca cei doi sã inventeze o lume proprie, populatã de personaje despre care nu se stie precis dacã sînt reale sau ireale“. Prin urmare, o stie orice cunoscãtor al fenomenului teatral, un spectacol greu, dedicat îndeobste unor actori cu experientã si cu mult profesionalism recunoscut. Initial, cel desemnat a interpreta rolul masculin era fostul actor al Teatrului Tineretului, Ovidiu Crisan, dar un nefericit accident l-a împiedicat sã evolueze. Chiar si în noile conditii, Maria Hibovski a reusit sã se adapteze atît stilului de lucru al regizoarei cît si celui al partenerului, în final fiind cea care, înainte de toate, a atras atentia si elogiile celor prezenti. Cu atît mai mult cu cît a avut de înfruntat pretentiile si ambitiile mai multor actrite din Cluj care aspirau la postura de protagoniste în acest spectacol. E lesne de înteles cã responsabilitatea pe care si-a asumat-o actrita pietreancã era plinã de riscuri si, totodatã, de adversitãti sau chiar malitiozitãti. Ceea ce este cu adevãrat important si semnificativ e faptul cã Maria a reusit sã estompeze concurenta si în final sã dovedeascã faptul cã încrederea regizoarei a fost pe deplin rãsplãtitã.
La premiera din 28 noiembrie au fost prezenti si reprezentantii Centrului Cultural Francez, partener în intreprinderea teatralã a regizoarei clujene.
Dupã succesul de la premierã, spectacolul va fi reluat în aceastã lunã tot la Cluj-Napoca, urmînd ca ulterior sã fie prezentat spectatorilor din mai multe mari orase din tarã, printre care si Bucuresti. Promitem cã atunci cînd vom fi martori la una dintre reprezentatii sã revenim cu comentariile noastre la eveniment. Pînã atunci însã nu ne rãmîne decît sã apreciem aceastã nouã si ineditã performantã actoriceascã a Mariei Hibovski.
|