Atentie ce comandati de la comerciantii on-line!
• Comisariatul pentru Protectia Consumatorilor a depistat nereguli la firmele ce vînd on-line produse electronice • cele mai multe abateri tin de informarea clientilor • deficientele au fost taxate cu 7.000 de lei si avertismente •
Comisariatul pentru Protectia Consumatorului Neamt a efectuat o serie de verificãri a site-urilor operatorilor economici care comercializeazã produse electronice. ÃŽn perioada1-5 februarie 2010 comisarii au urmãrit douã firme de profil la care au gãsit mai multe nereguli. „Multe dintre deficiente se refereau la informarea consumatorilor prin intermediul site-ului. Ca urmare a constatãrilor fãcute s-au aplicat douã amenzi contraventionale ce au totalizat 7.000 lei si trei avertismente, cu mãsuri de remediere a deficientelor constatate“, a declarat Nicoleta Nica, directorul Protectiei Consumatorului Neamt. Din analiza datelor furnizate pe site-ul operatorilor economici comisarii au stabilit cã nu se respectã cerinta legalã de informare corectã, completã si precisã a consumatorilor. Acest aspect se referã atît la caracteristicile produselor prezentate, cît si preturile si tarifele practicate. Una dintre firme nu avea pretul final al produsului care sã includã taxele de livrare. Clientul afla pretul total abia dupã ce fãcea comanda on-line. Celãlalt afisa pretul produselor pe site, dar fãrã a preciza dacã este cu tva, care sînt costurile de livrare si pretul final de achizitie. Nu se dãdeau exemple de calcul sau paliere valorice astfel încît sã se poatã estima pînã la ce valoare s-ar putea ridica costul de livrare. Informatiile referitoare la garantii erau ori incomplete, ori incorecte si neconforme cu prevederile în vigoare. Pentru garantia de conformitate se prezenta informatia de genul: „Garantia se executã la sediul firmei, în termen de maxim trei zile lucrãtoare pentru produse din stoc si maxim zece zile pentru produse fãrã stoc. Dacã produsele nu sînt pe stoc nici la furnizor, atunci garantia se rezolvã în termenul legal de 30 zile“. ÃŽn alt caz nu era nici o precizare legatã de garantia produselor vîndute, motivîndu-se cã produsele comandate sînt însotite de certificat de garantie si manual de utilizare în care sînt toate informatiile general valabile pentru produsul vîndut. Comerciantul avea o singurã obligatie, sã furnizeze certificatul de garantie, manualul de utilizare/instalare si declaratia de conformitate, cu obligativitatea de a fi traduse în limba românã. „Pe site, identitatea unui operator economic se limiteazã la denumirea acestuia, cu numere de telefon, fãrã a se preciza alte date de identificare cum ar fi adresa, cod unic de înregistrare sau alte date“, a mai spus directorul Nicoleta Nica. ÃŽn ce priveste promotiile, comerciantii on-line nu precizau perioada de valabilitate a reducerilor. Din analiza datelor prezentate pe site-uri comisarii nu au gãsit informatii referitoare la denuntarea unilateralã a contractului de cãtre consumatori, precum si modalitatea si termenul de exercitare a acestui drept.
|