Boarfe de un miliard retrase din magazine
• produse textile, în special din Turcia si China, care se comercializau fãrã a se respecta legislatia au fost gãsite la 22 de firme • Protectia Consumatorului a aplicat amenzi de peste 300 milioane vechi • Comisarii din cadrul Protectiei Consumatorului Neamt au efectuat o serie de controale pentru verificarea modului în care sînt comercializate produsele textile. Actiunea în care au fost inspectati 22 de operatori economici a avut loc în perioada 6-13 aprilie. Au fost controlate produse de 126.840 de lei noi (1,2 miliarde lei vechi), iar mãrfuri de 92.995 lei (929 milioane vechi) au fost gãsite cu diverse nereguli. „Abateri s-au gãsit la toti cei 22 de agenti economici verificati si s-a dispus oprirea temporarã de la comercializare a produselor cu deficiente de 92.995 lei ron. S-au mai aplicat 11 avertismente si 18 amenzi ce au totalizat 302 milioane de lei vechi)“, a declarat Nicoleta Nica, directorul Protectiei Consumatorului Neamt. La toti au fost gãsite nereguli la informare si lipseau informatiile de pe etichetã sau ambalaj pentru produsele din import China, Turcia sau alte tãri din afara spatiului european. La textilele din raft lipsea marca producãtorului sau adresa acestuia si a importatorului, dar nu erau mentionate nici principalele caracteristici tehnice (dimensiuni, culoare, model). Eventuale riscuri previzibile si recomandãrile de întretinere nu erau trecute la sase dintre firme, iar toti cei verificati nu respectau obligativitatea de a comercializa numai produse care sînt etichetate si marcate în limba românã, fãrã a exclude prezentarea acestora si în alte limbi. Unele textile aveau marcatã compozitia fibroasã într-o formã incompletã si ilizibilã, iar altele nu aveau etichete distincte pentru fatã si cãptusealã. ÃŽn rafturi mai erau sosete, cravate sau prosoape din China fãrã nici o referire la compozitie si întretinere, la fel si lenjerie pentru femei (sutiene, bustiere, burtiere). Alte produse cum ar fi pulovere, jachete sau bluze de damã, toate din China, aveau în compozitie materiale cu denumiri ce nu au corespondent în limba românã si nici nu sînt traduse (de exemplu 51% modal, 4% marlom). La un magazin din Piatra Neamt erau promotii, în procente de pînã la 70%, dar fãrã a se preciza perioada în care se desfãsoarã actiunea. De asemenea, pe etichetele atasate de produs existau mai multe preturi barate, 3,4,5 sau chiar 6, astfel încît consumatorii nu beneficiau de o informare clarã si precisã. ÃŽn plus, nu se fãcea referire la stocul de bunuri disponibil, iar alti doi nu aveau telefonul si adresa Protectiei Consumatorului. La patru firme s-au identificat alte abateri cum ar fi neafisarea preturilor pe bucatã pentru produse preambalate în seturi (sosete, maieuri, esarfe, prosoape, sau fete de masã).
|