La bãnci avem numai obligatii, nu si avantaje
• din vechile norme a mai rãmas valabilã numai prevederea referitoare la rambursarea anticipatã • peste 200 de nemteni au reclamat bãncile la Protectia Consumatorului • Celebra Ordonantã 50/2010, emisã pe la mijlocul anului trecut, a suferit mari modificãri dupã ce mii de nemteni au fost obligati sã vinã la bancã sã semneze actele aditionale cu creditorii. Din vechile prevederi, care tãiau mult din pretentiile bãncilor si care apãrau clientii de multe abuzuri, a mai rãmas valabilã numai cea referitoare la comisionul de rambursare anticipatã. Asta deoarece ordonanta cu pricina a fost modificatã prin Legea 288/2010, publicatã în Monitorul Oficial în ultima zi a anului trecut. „Pentru contractele aflate în derulare la data intrãrii în vigoare a OUG 50/2010, se aplicã prevederile referitoare la comisionul de rambursare anticipatã, care este zero pentru creditele cu dobîndã variabilã si cel mult 1% la creditele cu dobîndã fixã, precum si prevederile conform cãrora creditorul poate refinanta creditul în conditiile noilor oferte dacã titularul de credit este bun platnic. Celelalte prevederi ale legii nu se aplicã contractelor în derulare. Actele aditionale emise de creditori care au fost semnate de consumatori rãmîn în vigoare si produc efecte în continuare“, a declarat Gelu Moldovanu, comisar sef al Protectiei Consumatorului Neamt. De mentionat este faptul cã nemtenii care nu au semnat actele aditionale au dreptul sã solicite creditorului anularea respectivului act, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a noii legi a creditãrii. Nemtenii care nu stiu ce contine actul aditional cu pricina ar trebui sã cearã bãncii o copie, iar dacã prevederile nu le convin, institutia financiarã trebuie notificatã în scris. Dupã intrarea în vigoare a Ordonantei 50, peste 220 de nemteni au reclamat bãncile cu care aveau contracte în derulare. ÃŽn cele mai multe cazuri a fost sesizatã si instanta de judecatã dar deocamdatã nu s-a dat solutie în nici un dosar de acest fel. Douã din plîngeri au fost înaintate la sediile din Bucuresti ale creditorilor si au ajuns pe rolul instantelor din capitalã, unde au primit termen de judecatã abia peste un an. Astfel cã primul termen în cauzele înregistrate în octombrie 2010 va avea loc abia în octombrie 2011. Comisarii de la Protectia Consumatorului se asteaptã sã primeascã în continuare reclamatii pe acest segment.
|